Helsingin hitaasti etenevät katutyöt tuskastuttavat

Helsingin kantakaupungin tuskastuttavan hitaasti etenevistä katutöistä on tullut runsaasti kriittisiä kannanottoja kauppakamariin. Viestiä on viety eteenpäin niin vastavalituille pormestareille kuin virkamiehillekin.

Puutteita on ainakin töiden koordinoinnissa ja tehokkuudessa.

-Huolestuttavin esimerkki on Mechelininkatu, jonka kaksi vuotta kestävä perusparannus vaikeuttaa muun ohella jo ennestään ongelmallista Länsisataman liikennettä, sanoo kauppakamarin maankäyttö ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Katutyöt keskeisillä Helsingin sisääntuloväylillä on ajoitettava siten, ettei niitä tehdä samanaikaisesti useilla kaduilla. Töitä suunniteltaessa on otettava huomioon suorien kustannusten lisäksi kaikki välilliset kustannukset, kuten töistä aiheutuvat haitat.

-Liikennettä eniten ruuhkauttavat työt on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, vaikka se maksaisikin vähän enemmän ja edellyttäisi työskentelyä myös iltaisin ja viikonloppuisin, vaatii kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja Tatu Rauhamäki.

Helsingin liikenne suurten muutosten kohteena

Yleiskaavan kaupunkibulevardit, Hämeentien sulkeminen läpiajoliikenteeltä, Laajasalon raitiotieyhteyden aiheuttamat muutokset Kaivokadulle, mahdollinen kävelykeskustan laajentaminen ja viimeisimpänä ehdotus nopeusrajoitusten alentamisesta kautta linjan heikentävät ydinkeskustan saavutettavuutta dramaattisesti.

-Sujuvan ajoneuvoliikenteen edellytyksiä nakerretaan pikkuhiljaa selvittämättä samalla, miten keskustan saavutettavuus turvataan. Ei ihme, että kaupan toimijat ja kiinteistönomistajat ovat huolissaan.

Voimakkaasti kasvavan kaupunkiseudun liikenteen on tukeuduttava joukkoliikenteeseen, erityisesti raideyhteyksiin. Liikkumisemme epäilemättä muuttuu tulevaisuudessa, mutta henkilöauton rooli on tärkeä vielä pitkään.

-On tärkeää, ettei eri liikkumismuotoja asetetta vastakkain, vaan niitä kehitettäisiin tasapuolisesti. Monille meistä auto on ainoa realistinen liikkumismuoto, Pasuri ja Rauhamäki muistuttavat.

Lue myös:

Toimiva liikennejärjestelmä on kuin verisuonisto

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä kulkevaa Raide-Jokerin pikaraitiotietä on rakennettu kohta viisi kuukautta. 25 kilometrin mittainen pikaraitiolinja korvaa valmistuessaan Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöidyn...

Edellinen artikkeli Näin johdetaan yritystä, joka kapinoi kuin teini-ikäinen Seuraava artikkeli Sähköautoilun sanansaattaja kaipaa asennemuutosta