Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Tapahtuma-alaa ei saa kurjistaa hengiltä

Tapahtuma- ja ravintolarajoitusten väliseen epäsuhtaan ei löydy perusteita terveysturvallisuudesta. Hallituksen tulee etsiä tapahtumarajoitusten keventämiseen keinot ja tehdä tarvittavat päätökset ja toimintasuositukset aluehallintovirastoille, että tapahtumien järjestämisille olisi olemassa edes jonkinlaiset mahdollisuudet.

– Yrityksissä on erittäin vaikea ymmärtää, miksi eri toimialoja kohdellaan eriarvoisesti. Katsojamäärät tulisi nostaa myös leviämisvaiheen alueilla vähintään ravintoloiden asiakasmäärien tasolle. Esimerkiksi katsomoihin, messutiloihin, ja puhumattakaan täysin ulkotiloissa järjestettävistä tapahtumista, yleisöä voidaan ottaa terveysturvallisesti vielä paljon enemmänkin. Julkisuudessa esitetty kahden metrin turvavälin ehdoton vaatimus johtaisi siihen, että hyvin moni tapahtuma jäisi kokonaan järjestämättä, Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen sanoo.

Helsingin seudun yritysten näkymät ovat nousseet muuta maata synkempinä esiin kauppakamareiden yritystutkimuksissa koko pandemiakriisin ajan. Liikevaihdon romahtaminen on näkynyt voimakkaimmin majoitus- ja ravitsemisalalla, tapahtuma-alalla sekä kuljetustoiminnassa, joihin matkailun tyrehtyminen ja rajoitukset ovat vaikuttaneet voimakkaimmin. Konkurssiuhkat ovat kasvaneet pääkaupunkiseudulla erityisesti niissä yrityksissä, joissa rajoitukset ja asiakaskato ovat syöneet liikevaihdosta neljä viidesosaa tai enemmän.

– Rajoitusten takia tapahtuma-alan yritykset ovat todella lujilla. Tilanteessa on erittäin vaikea selvitä eteenpäin ilman uusia ja pikaisesti toteutettuja tukia. Tapahtuma-alan kriisitilannetta ei voi perustella pelkästään lainsäädännön teknisillä haasteilla. Rajoituksiin tarvitaan loogisuutta ja epäsuhtaan tapahtuma- ja ravintolarajoitusten välillä pitäisi puuttua, Lahtinen painottaa.

Lahtisen mukaan yritykset ovat tehneet merkittäviä investointeja ja toimia koronaturvallisuuden varmistamiseksi ja luoneet keinoja esimerkiksi turvallisten tapahtumien järjestämiseen ja asiakaskohtaamisiin.

– On myös yritysten etu, että asiakkaat voivat kokea olevansa turvallisessa ympäristössä. Sen eteen on tehty valtavasti töitä niin kaupoissa, ravintoloissa, tapahtumissa kuin liikennepalveluissa. Tämä näkökulma tulisi ottaa rajoituksista päätettäessä paremmin huomioon, Lahtinen vaatii.

Helsingin seutu

Helsingin seutu on maan suurin ja kansainvälisin yritystoiminnan keskittymä, jossa sijaitsee 32 prosenttia maan työpaikoista ja tuotetaan 37 prosenttia maan bruttokansantuotteesta. Seudun yritystoiminta on erikoistunut informaatioaloihin, tukkukauppaan ja logistiikkaan sekä liike-elämän ja rahoituksen palveluihin. Helsingin seudun kauppakamari kehittää Helsingin seutua aktiivisella vaikuttamistyöllä yhteistyössä alueen kuntien, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän kanssa.

Lisätietoja:

Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, johtaja, p. 050 571 3564, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi

Lue myös

Match XR Matchmaking yhdisti yrityksiä ennen Slushia

Suomen Enterprise Europe Network (EEN) järjesti yrityksille Match XR:ssa matchmaking-tapahtuman. XR eli laajennettu todellisuus on kattokäsite virtuaali-...

Match XR -tapahtumassa tapaamisia ja Suomen metaversumi-aloitteen julkistus

Värikkäät valot, puheensorina ja esittelypisteet toivottivat tervetulleeksi kävijät Match XR -tapahtumaan Slushia edeltävänä iltana 29.11.2023.

Kiertotalousosaaja, lähde verkostoitumaan Ranskaan

Ranska on ottanut erittäin kunnianhimoiset tavoitteet kiertotalouden lisäämiseksi. Ranskan tavoitteena on saavuttaa 100-prosenttinen kiertotalous vuoteen 2025 mennessä...