Kirjallinen reklamaatio – miten vastaat oikein? 12.5.2026

Miten kannattaa vastata kirjallisiin reklamaatioihin oikeaoppisesti?

Tässä koulutuksessa saat hyviä ja käytännönläheisiä vinkkejä siihen, millä tavalla sähköpostitse, chatin tai somen kautta tulleisiin reklamaatioihin kannattaa vastata.

Tilaisuudessa käydään läpi harjoituksia, joista oppii, mitä sanoja kannattaa suosia ja mitä välttää sekä millaisia lauserakenteita ja ilmauksia on sopivaa käyttää.

Organisaatiolle voi tulla reklamaatioita kirjallisesti esimerkiksi sähköpostin, chatin tai somen kautta. Välillä reklamaatioihin on vastattava hyvinkin nopeasti, jolloin vastauksen rakennetta ja sisältöä ei ehdi miettimään pitkään. Sen takia onkin hyvä pohtia jo etukäteen omalle organisaatiolle erilaisia vastausmalleja, joita voi hyödyntää tilanteissa, joissa vaaditaan nopeaa reagointia.

Koulutuksessa keskitytään erityisesti kuluttajakauppaan liittyviin reklamaatioihin.

Kouluttajana toimii viestinnän kouluttaja Taina Parviainen Helsingin seudun kauppakamarista. Tainalla on pitkä kokemus asiakasviestinnästä, ja hän on myös kirjoittanut yhdessä Totti Karpelan kanssa teoksen Kohtuuttomat valittajat (2022), joka on käytännönläheinen opas vaativien valitusten ja reklamaatioiden hallintaan.

 

Lue myös

Neuvontapalvelut: Osakeyhtiön palauttaminen kaupparekisteriin ja kaupparekisterilain muutokset

Rekisteriviranomaisen (PRH) tulee määrätä yhtiö selvitystilaan tai poistettavaksi rekisteristä, jos: 1)...

Lausunto: Itä-Uudenmaan Kauppakamariyksikön palaute Porvoon kaupunkistrategiasta

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö on 22.3.2022 antanut lausunnon Porvoon kaupungille Porvoon kaupunkistrategia 2022-2025 -luonnoksesta.

Valitukset hyydyttävät pääkaupunkiseudun kasvua

Pääkaupunkiseudulle tärkeiden rakennushankkeiden viivästyminen valitusten vuoksi turhauttaa yrittäjiä ja kaupunkien virkamiehiä. Voiko asialle tehdä mitään?