Näin hinnoittelet B2B-kaupassa haastavina aikoina 19.3.2025

Viimeisen viiden vuoden aikana markkinoilla on kohdattu ennennäkemättömiä haasteita, kuten covid, inflaatio, toimitusketjuongelmat, Venäjän hyökkäys Ukrainaan, korkojen nousu, talouskasvun hidastuminen, digitalisaatio, tekoälyn kehitys sekä ilmastonmuutoksen vaikutukset.

Haastavina aikoina yritysten kysyntä tyypillisesti laskee toimialasta riippumatta. Näinä aikoina yksi tärkeimmistä päätöksistä, jonka yritys tekee, koskee sen hinnoittelua. Oikein toteutettu hinnoittelu voi olla yrityksen pelastus – väärin hinnoiteltu tuote tai palvelu voi sen sijaan johtaa ongelmien kasvuun.

Tässä koulutuksessa opit, miten voit kohdata markkinoiden haasteet ja kuinka hinnoittelusi voi vahvistaa yrityksesi kilpailukykyä. Käymme läpi, millaisia virheitä yritykset usein tekevät hinnoittelussaan ja mitä yritysten tulisi tehdä, jotta hinnoittelu tukee kestävää liiketoiminnan kehitystä.

Koulutuksessa käsitellään myös B2B-hinnoittelun lähtökohtia, jotta osaat määritellä oikean hintaposition markkinoilla, valita sopivan hinnoittelumallin ja optimoida hinnan niin, että se houkuttelee asiakkaita ja on kannattava. Loppujen lopuksi ostaja päättää, mikä hinta on hänelle sopiva. Siksi käymme lyhyesti myös läpi, miten voit tehdä hinnasta houkuttelevan ostajan näkökulmasta.

Lue myös

Miksi emme saa aikaan mitä haluamme? – kuuntele podcast

Mikä on ongelmana, kun tehty työ ei tuota toivottua tulosta? Osaavatko esihenkilöt vaatia alaisiltaan oikealla...

Suomalainen Kirjakauppa hyödyntää KoulutusOnlinea henkilöstönsä kouluttamisessa 

Koulutusmyönteisyys on tärkeä voimavara nykyaikaisessa työelämässä. Jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen ovat olennaisia tekijöitä, jotka...

Viikon kysymys: ketjukauppatilanne

Viikon kysymys tuo vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.