2.7.2024 I Työsuhdeasiat Neuvontapalvelut: Kysymyksiä vuosilomapalkan laskemisesta Helsingin seudun kauppakamarin johtava juristi Kirsi Parnila Kauppakamarin neuvontapalveluista vastaa vuosilomapalkan maksamista koskeviin kysymyksiin.
2.7.2024 I Kansainväliset asiat Q&A: Finnveran viennin rahoitusratkaisut Vientitakuulaitos Finnvera tarjoaa suomalaisen viennin turvaksi laajan paletin takuita viennin luottoriskien varalta sekä rahoitusta ostajalle.
1.7.2024 I Verotus Neuvontapalvelut: Kehysriihen vaikutukset verotukseen Hallitusohjelmassa luotiin suuntaviivat hallituskaudella tapahtuville veromuutoksille. Hallitusohjelman mukaan puoliväliriihessä palataan näihin ratkaisuihin, mikäli Suomen taloudellisessa tilanteessa ei tapahdu käännöstä parempaan suuntaan. Syksyn ja kevään aikana tilanne ei ole parantunut, vaan jopa mennyt huonompaan suuntaan. Huhtikuun kehysriihessä tehtiin näin ollen jo uusia verotukseen liittyviä päätöksiä, joista osa muutti hallitusohjelmassa tehtyjä linjauksia, kirjoittaa veroasiantuntijamme Jukka Koivumäki.
1.7.2024 I Kansainväliset asiat Ambassador interviews: Austria and United Arab Emirates Interviews with His Excellency Herbert Pichler, the Ambassador of Austria to Finland and Ms. H.E. Amna Fikri, Ambassador of United Arab Emirates to Finland about the business opportunities and cooperation with Finland.
29.6.2024 I Lausunto Lausunto: Helsingin ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos Kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt Oy, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, Senaatti-kiinteistöt ja Sponda Oy ovat antaneet Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle lausunnon ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta. Lausunnossa vastustetaan Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi ja edellytetään, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään nykytilanteeseen vertailtava liikenteellisten ja elinvoimavaikutusten arviointi.
28.6.2024 I Lausunto Lausunto: Viikinrannan–Lahdenväylän osayleiskaavaluonnos Kauppakamari on antanut lausunnon Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle osayleiskaavaluonnoksesta, jonka mukaan mm. Viikinrannan pienteollisuusalue muutettaisiin kantakaupunkimaiseksi asuinalueeksi. Lisäksi Lahdenväylän nopeusrajoitusta suunnitellaan alennettavaksi Kehä I:n sisäpuolella.
28.6.2024 I Toimitusjohtajalta Toimitusjohtajalta: Panostusta pääkaupunkiseudun matkailuun Helsingissä oli liian vähän hotellihuoneita vielä ennen korona-aikaa. Pandemia ja sittemmin Venäjän laajamittainen hyökkäys Ukrainaan seurannaisvaikutuksineen veivät matkailijat, mutta Helsinkiin valmistunut viime vuosina ennätysmäärä hotelleja, kirjoittaa Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.
28.6.2024 I Osaaminen ja työelämä Tavoitteena monimuotoinen ja yhdenvertainen työyhteisö – miten se tapahtuu? Helsingin seudun kauppakamari uudisti strategiansa keväällä 2023. Uuteen strategiaan kirjattiin kauppakamarin tavoite olla sisäiseltä toimintakulttuuriltaan edistyksellinen. Mitä se tarkoittaa käytännössä monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden osalta? Ja onko monimuotoisuuden edistäminen työyhteisössä vaikeaa? Viestinnän asiantuntijamme Sara Järvinen kertoo.
27.6.2024 I Kansainväliset asiat Finnish AI Region EDIH: tekoälyn kärkihanke pk-yrityksille Finnish AI Region EDIH (FAIR) on yksi Digitalinen Eurooppa –rahoitusohjelman osarahoittamista innovaatiokeskuksista Suomessa. FAIR tarjoaa yrityksille asiantuntijuutta tekoälyn, laajennetun todellisuuden, suurteholaskennan ja kyberturvallisuuden saralla. FAIR on Euroopan komission, Business Finlandin ja Helsingin kaupungin Innovaatiorahaston, Uudenmaan liiton ja suuryrityskumppaneiden rahoittama hanke.
25.6.2024 I Tiedote Helsingin ydinkeskusta tarvitsee kaksi autoliikenteen poikittaisyhteyttä – Kaivokatua ei saa sulkea autoilta Helsingin kaupunki suunnittelee Kaivokadun katkaisemista autoliikenteeltä. Muutoksen jälkeen ydinkeskustan ainoaksi autoliikenteen poikittaisyhteydeksi jäisivät Esplanadit. Toimenpiteen vaikutuksia nykytilanteeseen verrattuna ei ole arvioitu. Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi. Ne edellyttävät, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään liikenne- ja elinvoimavaikutusten arviointi, jossa muutosta verrataan nykyhetkeen. Helsingin kaupungin muutosehdotuksen tavoitteena on parantaa ydinkeskustan kävelymahdollisuuksia ja lisätä viihtyisyyttä. Koska raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä Kaivokadulla suunnitelmassa tuplaantuu, kävelyolosuhteet paranevat vain hieman. Ydinkeskustan ruuhkautuminen lisääntyisi ja liikennejärjestelmän toimivuus poikkeustilanteissa vaarantuisi.