Toimitusjohtaja Pia Pakarinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Toimitusjohtajalta: Panostusta pääkaupunkiseudun matkailuun

Helsingissä oli liian vähän hotellihuoneita vielä ennen korona-aikaa. Pandemia ja sittemmin Venäjän laajamittainen hyökkäys Ukrainaan seurannaisvaikutuksineen veivät matkailijat, mutta Helsinkiin valmistunut viime vuosina ennätysmäärä hotelleja, kirjoittaa Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Vantaallakin majoituskapasiteettia on lisätty ripeään tahtiin, ja siellä sijaitsee kaksi Suomen suurinta hotellia. Koska huonekapasiteetti on lisääntynyt ja turistien määrä kasvaa hitaasti, hotellien käyttöasteet ovat seudulla aiempaa matalampia. Mistä saamme lisää matkailijoita?

Aasian lentojen reittimuutokset ovat yksi syy siihen, ettei matkailun määrällisiä tavoitteita ole saavutettu, mutta kaikkea ei voida laittaa sen piikkiin. Lapin matkailu kukoistaa, ja Rovaniemellä kirjattiin viime vuonna yhteensä 1,2 miljoonaa yöpymistä – noin 30 prosentin kasvu vuoteen 2022 verrattuna. Rekisteröimättömien yöpymisten (esimerkiksi AirBNB) määrä yksinään kasvoi 49 prosenttia edellisvuodesta. Päättyneellä talvikaudella Rovaniemelle oli suoria reittilentoja 24 eri kohteesta, joista 12 aivan uusia yhteyksiä.

Helsinki on tunnustettu kongressien järjestäjä. Se on sijoittunut Union of International Associationsin (UIA) vertailussa yleensä kymmenen parhaan tuntumaan. Kongressiosallistujat jättävät isäntäkaupunkiin noin 1 800 euroa eli arviolta viisinkertaisesti sen, mitä tavanomainen turisti. Juuri tämä kohderyhmä on se, jota kannattaa ensisijaisesti tavoitella.

Matkailu on parhaimmillaan erinomaista bisnestä. Matkailija tarvitsee majoituksen, kenties kokoustilatkin, ravintolapalveluja, kulttuuria, tapahtumia, kuljetuksia ja tuliaisia.

Kaupunkistrategioissa visioidaan perinteisesti kaupunkilaisille suunnattavia palveluja, joihin verovaroja kohdennetaan, mutta harvemmin sitä, miten verovaroja saataisiin lisää. Eikö juuri matkailuun kannattaisi satsata? Helsingin Matkailusäätiön teettämän selvityksen mukaan Helsinki käyttää matkailijoiden houkutteluun vuosittain kuitenkin noin 2,2 miljoonaa euroa, kun Tukholmassa, Oulussa ja Hampurissa matkailumarkkinointiin panostetaan viidestä yhdeksään miljoonaan euroon ja Kööpenhaminassa peräti 36 miljoonaa euroa.

Helsingin panos-tuotossuhde on erinomainen, sillä esimerkiksi vuonna 2022 Helsingin välittömät tulot matkailusta alueelle olivat 1,2 miljardia euroa ja matkailun kokonaisvaikutukset kaksi miljardia euroa.

Panosten kasvattamista kannattaa vakavasti harkita. Kaupungeissa aletaan valmistautua seuraavaan valtuustokauteen. Ensi valtuustokaudelle kaupunkistrategioihin on saatava selkeä, yhdessä alan toimijoiden kanssa valmisteltu ja asianmukaisesti resursoitu suunnitelma siitä, miten maksukykyisiä matkailijoita houkutellaan seudulle. Suunnitelman pitää sisältää myös sen toteutumista ja onnistumista seuraava mittaristo.

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X (twitter): Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Liikenteen sähköistyminen edellyttää panostusta latausinfraan

Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki on jo väläytellyt polttomoottoriautojen kieltoa 2030-luvulle. Tukholman ydinkeskustassa diesel- ja...

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...

Toimitusjohtajalta: Miten Helsingin ydinkeskustaa pitäisi elävöittää?

Ydinkeskustassa oleskellaan lähtökohtaisesti neljästä syystä: töissä, viettämässä vapaa-aikaa, matkailijana tai asukkaana. Helsingin keskusta on Suomen...