Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Toimitusjohtajalta: Raiteilla mannermaalle

Suomi on saari. Kauppareittimme ja kansainväliset logistiset yhteytemme ovat lähinnä satamien ja lentokenttien varassa. Ulkomaankaupan tarpeet, geopoliittinen tilanne ja huoltovarmuus edellyttävät nykyistä parempia yhteyksiä Eurooppaan. Euroopan unioni puolestaan haluaa yhdistää eurooppalaiset pääkaupungit toisiinsa suurnopeusjunilla, kirjoittaa toimitusjohtajamme Pia Pakarinen.

Suomessa on vireillä useitakin hankkeita, joiden tarkoitus on parantaa logistisia yhteyksiä manner-Eurooppaan. Helsinki-Tallinna-tunneli on merkitty Uudenmaan maakuntakaavaan sekä Helsingin ja Vantaan yleiskaavoihin. Elinkeinoelämän keskusliitto on ehdottanut kiinteää liikenneyhteyttä Helsingistä Tukholman kautta Kööpenhaminaan. Suunnitteilla on lisäksi siltayhteys Merenkurkun yli Vaasasta Uumajaan. Pohjois-Suomessa ratkotaan samalla raideleveysongelmaa: Suomen junaraiteet ovat leveämmät kuin muualla Euroopassa ja esimerkiksi Ruotsissa.

Helsingin seudun kannalta tunneli Tallinnaan on kiinnostavin. Tunneli olisi rakenteilla olevan Rail Baltica -junaraiteen jatke ja yhdistäisi Etelä-Suomen huippunopeita raiteita pitkin Manner-Eurooppaan. Tunneli tekisi Helsingin ja Tallinnan seuduista entistä yhtenäisemmän työssäkäynti- ja markkina-alueen. Euroopan komissio on hyväksynyt Helsinki-Tallinna-tunnelin selvityskohteeksi eurooppalaisten liikennekäytävien yhtenä osana.

Kaikki ehdotetut liikenneyhteyshankkeet ovat hyödyllisiä, mutta ne on asetettava tärkeysjärjestykseen. Suomen onkin selvitettävä uusien logistiikkareittivaihtoehtojen toteutettavuus ja hyöty-hintasuhde mahdollisimman pian, jotta Suomesta päästään lähivuosikymmeninä raiteilla mannermaalle.

Euroopan unionin suuntaan tarvitaan Suomesta yhtenäinen ja selkeä viesti, jota viedään hallituskausien vaihtuessa vakaasti eteenpäin. EU:n rahoitus hankkeelle on välttämätön ja rahoitukseen kelpuutetut suunnitelmat – joihin Rail Baltica kuuluu – on sovittu EU:ssa vuosiksi eteenpäin.

Liikenneinfran rakentaminen ei ole halpaa, mutta jos vain kuluja ajattelee, otollista aikaa miljardihankkeille ei tule koskaan.

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X: Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Vaalit on käyty – Mikä muuttuu pääkaupunkiseudulla?

Kuntavaalien äänestysprosentti (54,2) laski hieman edellisistä vaaleista (55,1), kun puolestaan aluevaalien äänestysprosentti (51,7) nousi verrattain...

Toimitusjohtajalta: Työperäisen maahanmuuton onnistuminen ratkaistaan metropolialueella

Työperäinen maahanmuutto jakoi eniten mielipiteitä, kun kuuden suurimman puolueen poliitikot mittelöivät MetropoliAreenan paneelissa tammikuun lopussa.

Toimitusjohtajalta: Vuosi 2023 alkoi sähköisesti

Sähköä on tuotettava joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Sähköpula syntyy, kun tuotanto ja tuonti eivät...