Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan. Avuksi he toivovat jo kertaalleen kuopattua keskustatunnelia.
Hotellit, taksit ja pysäköintilaitokset ovat esimerkkejä toimialoista, joille Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden vaikeutuminen aiheuttaa harmia ja suoranaisia tulonmenetyksiä. Lue koko juttu
Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnroothin mielestä elävässä kaupungissa kuuluukin tehdä uudistuksia ja korjata infraa, mutta kehittämisestä puuttuu kokonaiskuva.
– Välillä tuntuu, että koko Helsingin niemi on yhtä työmaata, jota eri tahot toteuttavat ilman kunnollista koordinaatiota. Esimerkiksi Espan kokeilu toteutetaan nyt, kun keskustan liikennettä haittaavia katutöitä on muutenkin paljon meneillään. Ehrnroothilta ei liikene asialle muutenkaan ymmärrystä. – Kannatan yhtenäisen kävelykeskustan laajentamista, jos liikenne saadaan pidettyä sujuvana.
Harva ammattiryhmä kärsii Helsingin ydinkeskustan liikenneruuhkista enemmän kuin taksiautoilijat. Taksi Helsingin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mielestä vanhaa infraa on korjattava, mutta liikennejärjestelmien suunnittelussa autoliikennettä on vaikeutettu liikaa kevyen liikenteen vuoksi.
Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti, Pentikäinen muistuttaa.
– Taksien kaltainen välttämätön autoliikenne tulee kuitenkin mahdollistaa myös kävelyalueilla.
Pysäköinnin järjestäminen ei ole mikään erillinen asia, vaan sen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa, pysäköintiyhtiö Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius korostaa. Helsingin ydinkeskustassa on kattava maanalaisten parkkihallien verkosto, mutta niihin on nykyisin usein hankalaa kulkea.
– Ymmärrän kaistojen tekemisen pyörille ja ratikoille, mutta samalla tulisi tehdä väyliä myös autoille, jotta ydinkeskustaan pääsee ja sieltä pois. Nyt tehdyt ratkaisut ovat olleet kiusantekoa autoilijoille.
Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermon mielestä on tärkeää, että elinkeinoelämä nostaa avoimesti pöydälle tarpeensa ja huolenaiheensa ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisessä ja hän toivoo jatkossa entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välillä.
– Ongelmia ei saa peitellä, vaan niihin on pyrittävä hakemaan ratkaisuja.
Lue teema-artikkeli kokonaan 30.8. ilmestyneestä Kauppakamarilehdestä
Helsingin seudun kauppakamari