Liikennettä Ruoholahdessa Porkkalankadulla. Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelylle. Kauppakamarilehti 3/2023

Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille – teemajuttu Kauppakamarilehti 3/2023

Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.

Helsingin ydinkeskustan kävelyalueiden laajentaminen sopii yrityksille, jos liikenteen sujuvuus turvataan. Avuksi he toivovat jo kertaalleen kuopattua keskustatunnelia.

Hotellit, taksit ja pysäköintilaitokset ovat esimerkkejä toimialoista, joille Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden vaikeutuminen aiheuttaa harmia ja suoranaisia tulonmenetyksiä. Lue koko juttu

Hotellit

Strawberryn maajohtaja Erika Ehrnroothin mielestä elävässä kaupungissa kuuluukin tehdä uudistuksia ja korjata infraa, mutta kehittämisestä puuttuu kokonaiskuva.

– Välillä tuntuu, että koko Helsingin niemi on yhtä työmaata, jota eri tahot toteuttavat ilman kunnollista koordinaatiota. Esimerkiksi Espan kokeilu toteutetaan nyt, kun keskustan liikennettä haittaavia katutöitä on muutenkin paljon meneillään. Ehrnroothilta ei liikene asialle muutenkaan ymmärrystä. – Kannatan yhtenäisen kävelykeskustan laajentamista, jos liikenne saadaan pidettyä sujuvana.

Taksiautoilijat

Harva ammattiryhmä kärsii Helsingin ydinkeskustan liikenneruuhkista enemmän kuin taksiautoilijat. Taksi Helsingin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mielestä vanhaa infraa on korjattava, mutta liikennejärjestelmien suunnittelussa autoliikennettä on vaikeutettu liikaa kevyen liikenteen vuoksi.

Taksiautoilijat ovat olleet jo pitkään vakaasti keskustatunnelin kannalla, sillä Helsingin keskusta on paha liikennesumppu. Juuri nyt Espan kaistakokeilu ruuhkauttaa liikennettä aivan mahdottomasti, Pentikäinen muistuttaa.

– Taksien kaltainen välttämätön autoliikenne tulee kuitenkin mahdollistaa myös kävelyalueilla.

Pysäköinti

Pysäköinnin järjestäminen ei ole mikään erillinen asia, vaan sen on oltava olennainen osa kaupungin infraa ja liikennepolitiikkaa, pysäköintiyhtiö Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius korostaa. Helsingin ydinkeskustassa on kattava maanalaisten parkkihallien verkosto, mutta niihin on nykyisin usein hankalaa kulkea.

Pysäköintiyhtiön Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.

– Ymmärrän kaistojen tekemisen pyörille ja ratikoille, mutta samalla tulisi tehdä väyliä myös autoille, jotta ydinkeskustaan pääsee ja sieltä pois. Nyt tehdyt ratkaisut ovat olleet kiusantekoa autoilijoille.

Ydinkeskustan liikennejärjestelmä

Helsingin liikenneinsinööri Marek Salermon mielestä on tärkeää, että elinkeinoelämä nostaa avoimesti pöydälle tarpeensa ja huolenaiheensa ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisessä ja hän toivoo jatkossa entistä tiiviimpää keskustelua eri toimijoiden välillä.

Marek Salermo on Helsingin kaupungin liikenneinsinööri.

– Ongelmia ei saa peitellä, vaan niihin on pyrittävä hakemaan ratkaisuja.

Kauppakamarilehti 3/2023

Lue teema-artikkeli kokonaan 30.8. ilmestyneestä Kauppakamarilehdestä

Helsingin seudun kauppakamari

Lue myös

Lausunto: Luonnos valtion väyläverkoston investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032

Väylävirasto on pyytänyt Helsingin seudun kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.

Mitä ydinkeskustan elinvoima tarkoittaa poliitikoille ja päättäjille?

Helsingin keskustan elinvoiman parantaminen on varmasti kaikkien alueen vaikutuspiirissä toimivien tavoite. Yritysten näkökulmasta yksi keskeinen...

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...