Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Helsingin matkailukesä näyttää pitkästä aikaa ilahduttavan vilkkaalta. Se on ilouutinen etenkin Helsingin seudun hotelleille, joiden käyttöasteet ovat olleet viime vuosina heikkoja – Helsingissä huhtikuussa 51 prosenttia. Kasvavat matkailijamäärät lupaavat hyvää myös ravintolayrittäjille, palvelualalle ja tavarakaupalle. Ovet kannattaa pitää auki myös juhannuksena.
Hotellien matalaan käyttöasteeseen on vaikuttanut matkailun hitaan elpymisen lisäksi myös majoituskapasiteetin ripeä kasvu. Ennen pandemiaa Helsingissä oli noin 21 000 hotellivuodetta, nyt 28 000. Vantaalla majoituskapasiteetti on kasvanut samana aikana 2 000 vuoteella.
Uudellamaalla kotimaisten yöpymisten määrä oli Tilastokeskuksen mukaan huhtikuussa 2025 samalla tasolla kuin edellisvuonna. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi puolestaan 14 prosenttia edellisvuodesta. Helsingissä ulkomaiset yöpymiset kasvoivat peräti 19 prosenttia. Eniten yöpyjiä saapui Yhdysvalloista, Saksasta, Ruotsista, Britanniasta ja Italiasta.
Lentomatkustajia odotetaan Helsinki-Vantaalle seuraavalle kuudelle kuukaudelle viisi prosenttia edellisvuotta enemmän. Kesäkuussa kasvua odotetaan lähes kahdeksan prosenttia. Pandemiaa edeltäneisiin lukuihin – yli miljoona Helsinki-Vantaalle saapunutta matkustajaa jokaisena kesäkuukautena 2019 – on kuitenkin vielä kirimistä.
Kesäkausi ei yksinään kannattele matkailualaa. Myös rospuuttokautta pitäisi markkinoida. Tänä aikana haetaan erityisiä elämyksiä ja etsitään omia äärirajoja, joten suomalaisen kaamoksen ja kylmän selättäminen voi olla seikkailu. Helsingin seutua on myytävä myös välikausikuvastolla.
SLUSHin järjestäminen nimenomaan marraskuussa oli aikanaan hieno veto tapahtuman perustajilta. Kongressienkaan kannalta keli ei ole kynnyskysymys. Kongressivieraat majoittuvat ja ruokailevat hyvin ja jättävät isäntäkaupunkiin keskimäärin noin 2 000 euroa. Suomella on hyvä maine tapahtumajärjestäjänä, ja kasvupotentiaalia on paljon.
Pääkaupunkiseudun kaupungeilta odotetaan nyt panostusta matkailun edistämiseen, jotta matkailijaluvut saadaan ripeään nousuun – ympäri vuoden. Tukholmassa, Oulussa ja Hampurissa matkailumarkkinointiin panostetaan vuosittain viidestä yhdeksään miljoonaa euroa ja Kööpenhaminassa peräti 36 miljoonaa euroa. Helsingin panostus on noin 2,2 miljoonaa euroa. Tavoite pitäisi asettaa vähintään hyvälle pohjoismaiselle keskitasolle.
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X: Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen