Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Tapahtumassa julkistettiin Suomen metaversumi-aloite ja kohdattiin muita yrityksiä muun muassa Enterprise Europe Networkin (EEN) matchmaking-tapahtumassa.
Match XR -tapahtumassa yli 60 laajennetun todellisuuden teknologioita hyödyntävää ja tai kehittävää organisaatiota kuten Arilyn, Formlös, Vreal, Peili Vision, ja Quarantine Studios esittelivät toimintaansa näyttelyalueella. Organisaatiot edustivat laajasti eri toimialoja johtuen teknologioiden monikäyttöisyydestä.
Tapahtuma kokosi yhteen yli tuhat osallistujaa Metropolia ammattikorkeakoulun Arabian luovalle kampukselle illan mittaan. Match XR oli yksi Slushin side event -tapahtumista ja monet kävijät jatkoivat matkaansa muihin tapahtumiin. Järjestäjinä toimivat Helsinki XR Center ja Metropolia ammattikorkeakoulu, ja mukana yhteistyössä olivat FAIR EDIH (Finnish AI Region European Digital Innovation Hub), Business Finland, Nokia ja Enterprise Europe Network.
Suomen Enterprise Europe Network (EEN) järjesti Match XR Matchmaking -yrityskontaktitapahtuman päätapahtuman ohessa. Ennalta sovittuja 20 minuutin kahdenvälisiä tapaamisia oli yli 100, ja aktiivisimmilla osallistujilla ehti illan aikana olla kahdeksan tapaamista. Matchmaking-alusta tarjosi hyvän mahdollisuuden: kertoa kuka on, millaisessa yrityksessä toimii, mitä yritys etsii tai tarjoaa. Verkostoitumistapahtuma oli erittäin suosittu ja osallistujia oli yli 200 ja he edustivat 33 maata. Toivottavasti tapaamiset johtavat yhteistyöhön tulevaisuudessa!
Tapahtumassa julkaistiin Suomen kansallinen metaversumi-aloite/-strategia, joka ensimmäinen laatuaan Euroopassa ja yksi ensimmäisiä maailmassa. Suomen tavoitteena on olla avainroolissa digitaalisten kokemusten tulevaisuuden rakentamisessa ja keskittyä metaversumin kehittämiseen vastuullisesti. Tämä sisältää käyttäjien turvallisuuden, yksityisyyden ja yleisten yhteiskunnallisten vaikutusten huomioimisen.
Metaversumijohtamisen strategia perustuu suomalaisiin arvoihin kuten yhteistyöhön ja osallistamiseen, sekä monipuoliseen ekosysteemiin. Strategia on linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa ja keskeisiä tavoitteita ovat kestävä kehitys, päästöjen vähentäminen, kiertotalous, hyvinvoinnin parantaminen ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden edistäminen.
Tavoitteet on asetettu vuoteen 2035 ja strategiaa päivitetään vuosittain. Suunnitelmissa on luoda muodollinen rakenne alalla tukemaan strategian jalkauttamista ja jatkuvuutta, esimerkiksi järjestö ja yhteistyö klusterin kanssa. Strategia toteutetaan viiden Metaverse in Action (MIA) -ohjelman kautta alkaen vuodesta 2024. MIA-ohjelmia ovat: teknologian mahdollistajat, yritysverkostot, yhteiskunnallinen, teollinen ja terveyteen liittyvä metaversumi.
”Metaversumi on edelleen enemmän visio kuin todellisuus, sillä teknologian, standardoinnin, käytettävyyden, liiketoiminnan, sääntelyn ja sisällön kehittämisen alalla tarvitaan merkittäviä askeleita. Suomi haluaa olla innostava roolimalli koko maailmalle”, kertoi julkistuksessa Business Finlandin Account Manager, ICT and Digitalization Jani Jokitalo.
Aloite syntyi yhteistyössä yli 400 suomalaisen ekosysteemin jäsenen ja alan merkittävimpien yritysten kanssa, mukaan lukien suuret toimijat kuten Nokia, KONE, Varjo ja Dispelix. Prosessin aloitti Business Finland yhteistyössä Oulun yliopiston ja VTT:n kanssa. Alan ennustetaan Suomessa saavuttavan 30 miljardin euron volyymin vuoteen 2035 mennessä 250 yrityksen ekosysteemissä.
Lue lisää aiheesta:
Metaverse Initiative by the Finnish Ecosystem
Finnish Metaverse ecosystem is the first in Europe to create a Metaverse Initiative
XR (Extended Reality) eli laajennettu todellisuus on kattokäsite muun muassa virtuaalisen- (VR), yhdistetyn- (MR) ja lisätyn todellisuuden (AR) teknologioille.
Metaversumi (eng. metaverse) on internetiä hyödyntävä, pysyvistä virtuaalitiloista muodostuva kokonaisuus, jossa vuorovaikutus on mahdollista virtuaalitilojen sisällä ja niiden kesken. Metaversumi tuo tilan tunteen ja hahmot internetiin ja luo virtuaalimaailmoja toisiinsa yhdistävän verkon. (Sitra)
Immersio eli uppoutuminen toiseen todellisuuteen tai ympäristöön. Kokemus syntyy siitä, että voi olla hetken toisessa ympäristössä ja sen yksityiskohdat luovat realistisen kokemuksen.
Web 3.0:ssa data on yritysten ja organisaatioiden hallinnoimien tietokantojen sijaan hajautettuina lohkoketjuissa, ja esimerkiksi metaversumit ovat osa web 3.0:aa.
Johanna Niemistö
asiantuntija, kansainväliset asiat
Enterprise Europe Network
Helsingin seudun kauppakamari