Liikenneruuhkaa Helsingissä kuvattuna auton peilin kautta.

Helsingin liikennejärjestelyt ovat hankalat vielä pitkään

Helsinkiä myllätään ja möyhitään tällä vuosikymmenellä urakalla. On tunnelia, pikaraitiotietä, kokeiluja ja siltoja. Mitä yrittäjän pitää tietää liikennejärjestelyjen tulevaisuudesta juuri nyt? Voiko yrittäjä vaikuttaa liikennejärjestelyihin?

Helsingin seudun kauppakamari vaikuttaa seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön suunnitteluun aktiivisesti. Kauppakamarin johtava asiantuntija Tiina Pasuri on työskennellyt maankäytön, asumisen, liikenteen ja logistiikan teemojen parissa jo yli kaksikymmentä vuotta. Pasurin työpöydällä on monta liikennejärjestelmän toimivuuteen vaikuttavaa asiaa, kuten Vuosaaren satamatunnelin remontti, Länsisataman tunnelihanke, Länsiväylän ympäristön kehittäminen, Espojen kävelykatukokeilu ja ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu.

Juuri nyt Pasuria erityisesti huolettaa ydinkeskustan elinvoima, sillä monet kantakaupungin sisääntuloväylät ovat remontissa. Autoilevat asiakkaat ovat osalle alueen yrityksistä tärkeä asiakasryhmä, jonka saapuminen keskustaan on turvattava.

Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija Tiina Pasuri.
Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija Tiina Pasuri. Vastuualueena maankäyttö, asuminen, liikenne ja logistiikka.

”Helsinki on kasvava ja kehittyvä kaupunki. On tärkeää, että kaupunkia korjataan jatkuvasti ja väylät pidetään kunnossa. Mutta Mannerheimintien remontin ja Kruunusillat-raitiotieyhteyden rakentamisen vuoksi pääsy ydinkeskustaan on vaikeutunut merkittävästi, ja siitä on koitunut alueen yrityksille haittaa”, kertoo Pasuri.

Helsingissä on tänä vuonna käynnissä monta katuremonttia, joiden vaikutus alueen asukkaille ja yrityksille on suuri. Lisäksi myös Rautatieaseman metroasema sulkeutuu ja metroliikenne idän ja lännen välillä katkeaa kesäkuukausiksi.

”Harmillisesti tuokin remontti osui juuri tähän samaan aikaan päälle. Metroasemalla parannetaan kesän aikana muun muassa paloturvallisuutta, mikä tietysti on ehdottoman tärkeää. Ydinkeskustan saavutettavuutta haittaa myös parin vuoden kuluttua alkava Kaivokadun perusparannus, joka sulkee kadun kokonaan liikenteeltä”, jatkaa Pasuri.

Länsisataman tunneli ratkoisi monta ongelmaa

Jätkäsaaren kautta kulkee merkittävä määrä raskasta liikennettä päivittäin. Ajoneuvojen tulisi päästä satama-alueelta mahdollisimman helposti ja nopeasti pääväylille, jotta tavaroiden kuljetus sujuu aikataulun mukaan ja liikenteen haitat ympäristölle ovat mahdollisimman pienet.

Satamaliikenteen haitat voitaisiin pääosin poistaa rakentamalla tunneli Länsisataman ja Länsiväylän välille, mutta hanke on jossain määrin kiistanalainen.

”Tunnelin linjaus tulisi päättää ja tunneli rakentaa pikaisesti, sillä sen varassa ovat monet muut suunnitelmat Helsingissä. Kun Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne saadaan keskitettyä Länsisatamaan ja Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne Katajanokalle, voidaan vihdoin alkaa kehittää Eteläsataman aluetta. Sinne on tarkoitus sijoittaa muun muassa arkkitehtuuri- ja designmuseo”, sanoo Pasuri. Lue Kauppakamarilehdestä Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin.

Tunnelin linjausvaihtoehdoista on uutisoinut muun muassa Helsingin Sanomat.

”Mielestämme selvitetyistä linjausvaihtoehdoista ehdottomasti järkevin on A, joka on toteutettavissa huomattavasti varmemmin ja nopeammin kuin D-vaihtoehto ja on 130 miljoonaa euroa halvempi.”

Yrityksilläkin on mahdollisuus vaikuttaa

Monia yrityksiä on huolettanut viimeisten vuosien katumyllerrys Helsingissä. Miten Kauppakamari vaikuttaa Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehitykseen?

”Me Kauppakamarilla vaikutamme kaikkien seudun yritysten puolesta. Järjestämme vuorovaikutustilaisuuksia, olemme mukana erilaisissa työryhmissä ja tapaamme päättäjiä asioiden tiimoilta ja kerromme yritysten huolia ja toiveita. Esimerkiksi tänä keväänä järjestämme Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä Hiilineutraali Helsinki -työpajan, jossa keskustellaan liikenteen päästövähennyskeinoista ja niiden vaikutuksista yrityksiin. Kaupunki suunnittelee toimenpiteitä, joilla on merkittäviä vaikutuksia muun muassa yrityksille elintärkeään tavaraliikenteeseen,” kertoo Pasuri.

Entäpä miten yritys voisi juuri nyt vaikuttaa alueen kehitykseen tai tuoda huoliaan päättäjille ilmi?

”Kannustan yrityksiä ottamaan yhteyttä kaupungin poliittisiin päättäjiin ja virkamiehiin, jotka loppupeleissä päättävät kaupungin asioista. Monesta kanavasta saapuvalla viestillä on enemmän voimaa.”

Ville Haapasaari kirjoitti kolumnin Kauppakamarilehteen Yhteiskunnan toiminta perustuu liikenteelle

Liity jäseneksi

Meitä on jo yli 7 000 – ja hyvästä syystä. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat monipuolisten jäsenetujen lisäksi koulutukset ja ammattikirjat sekä tieto- ja verkostoitumispalvelut jäsenetuhintaan.

Neuvontapalvelumme lakimiehet ja asiantuntijat vastaavat kysymyksiisi nopeasti ja vaivattomasti – maksutta!

Haluatko olla mukana rakentamassa toimivampaa Helsingin seutua? Liittymällä mukaan kauppakamariin liityt samalla vaikuttajayhteisöömme ja varmistat, että saat äänesi kuuluviin.

Jäsenedut | Helsingin seudun kauppakamari (chamber.fi)

Lue myös

Lausunto: Luonnos Helsingin asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmaksi 2024 (AM-ohjelma)

Helsingin kaupunginkanslia on pyytänyt kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta Helsingin asumisen ja siihen...

Ydinkeskustan kehittämisen opiskelijakilpailu ratkesi – voittajatyö on kunnianhimoinen kokonaisuus, mutta logistiikka jäi vaille huomiota 

Ytimessä-opiskelijakilpailu on päättynyt ja voittajatyö selvinnyt. Kilpailuun osallistui 23 opiskelijoista koostunutta...

Lausunto: Luonnos valtion väyläverkoston investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032

Väylävirasto on pyytänyt Helsingin seudun kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.