fiiliskuvafiiliskuva

Ulkomaankaupan asiakirjat

Ulkomaiset tahot voivat pyytää yritystä vahvistamaan tietyn asiakirjan kauppakamarissa. Pyyntö liittyy useimmiten ulkomaankaupan rutiineihin. Kauppakamari myöntää Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet -tulliasiakirjoja ja CPD/China-Taiwan carnet’ieta. Muita yleisimpiä kauppakamarissa vahvistettavia ulkomaankaupan asiakirjoja ovat kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot sekä erilaiset muut todistukset. Lisäksi kauppakamari antaa suosituksia vientiyrityksille, Full Confidence -todistuksia, Force Majeure -todistuksia ja muita erikoistodistuksia.

Asiakirjojen vahvistaminen

Vahvistuksella kauppakamari todentaa tietyn asiakirjan sisällön ja olemassaolon vahvistushetkellä. Asiakirjoissa esiintyvistä tiedoista on kauppakamarin harkinnan mukaan esitettävä sellaiset selvitykset, jotta kauppakamari vakuuttuu tietojen oikeellisuudesta.

Asiakirjoja joudutaan toimittamaan ulkomaille ”virallisesti oikeaksi todistettuna”. Yksityisen asiakirjan kohdalla allekirjoituksen todistaa Suomessa oikeaksi Digi- ja väestötietoviraston julkinen notaari. Yritysasiakirjoihin, jotka vaativat kauppakamarin vahvistamisen ja viranomaisen laillistamisen (Digi- ja väestötietovirasto, ulkoministeriö) noudatetaan uutta toimintatapaa 15.2.2021 alkaen. Lue lisää.

Sähköinen asiointipalvelu ulkomaankaupan asiakirjoille

Vientiasiakirjat.fi-palvelun kautta yritys voi hakea Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia sekä hakea vahvistusta muille asiakirjoille kuten kauppalaskuille, pakkausluetteloille ja hinnastoille. Vahvistettavat asiakirjat lähetetään palvelun kautta valitsemaasi kauppakamariin, missä ne leimataan sähköisesti, asiakas voi itse tulostaa vahvistetut asiakirjat palvelusta. Palvelun käyttö on maksutonta, kauppakamareiden myöntämistä ja vahvistamista asiakirjoista peritään lunastusmaksu hinnaston mukaisesti.

Lisätietoa ulkomaankaupan asiakirjamääräyksistä

Viennin maatieto sisältää tiedot lähes 200 maan vaadittavista vientiasiakirjoista, vientirajoituksista ja pakotteista, tullauksesta, vapaakauppasopimuksista, kuljetuksiin liittyvistä määräyksistä, pakkaus- ja merkintämääräyksistä sekä tuotekohtaisista todistusvaatimuksista. Teos sisältää myös muuta hyödyllistä maatietoa. Tilaa maksuttomat koekäyttötunnukset.

Euroopan komission maksuttomasta EU-alueella toimivasta Access2Market-tietopalvelusta löydät tietoa tulleista, veroista, tuotesäännöistä ja -vaatimuksista kaikissa EU-maissa ja yli 120 muussa markkina-alueella eri puolilla maailmaa. Palvelu on käytettävissä suomeksi, käännökset on tehty automaattisesti, joten termistöstä saattaa esiintyä hieman poikkeamia.

Lisätietoja:


Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 5. krs, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki

etunimi.sukunimi(at)helsinki.chamber.fi tai
asiakirjatiimi(at)helsinki.chamber.fi

Vaihde 09 228 601 

Asiakirjapalvelu on avoinna arkisin klo 8.00 – 16.00.

Helsingin toimisto

Dahl Satu palveluasiantuntija 09 2286 0232

Vientiasiakirjat

Fabritius Olga palveluasiantuntija 09 2286 0339

Vientiasiakirjat

Kramp Nina palveluasiantuntija 09 2286 0218

Vientiasiakirjat

Ikonen Heidi asiantuntija 09 2286 0216

Ulkomaankaupan asiakirjat ja jäsenpalvelut

Säikkälä Jukka ulkomaankaupan määräysten asiantuntija 09 2286 0001

Vientikaupan asiakirjat ja kauppaprosessi