Toimitusjohtaja Pia Pakarinen Helsingin seudun kauppakamari.

Pia Pakarinen: Helsinkiä ei voi motittaa kokonaan – liikennehankkeita lykättävä tarvittaessa

(HU 13.11.)  Liikkuminen Helsingin keskustassa vaatii lähivuosina kärsivällisyyttä.

Olitpa liikkeellä kävellen, polkupyörällä, henkilöautolla, hyötyajoneuvolla tai julkisilla, liikkuminen Helsingissä vaatii ainakin vuosikymmenen loppuun saakka kärsivällisyyttä.

Suunnitelmien mukaan kaikki kolme Helsingin keskustaan suuntautuvaa pääkatuyhteyttä tai niiden sujuvuuteen välittömästi vaikuttavaa katua ovat samaan aikaan työmaana vuonna 2024.

Vuosina 2024 ja 2025 työn alla ovat edelleen Hakaniemen silta, Mannerheimintie ensin välillä Postikatu-Runeberginkatu ja sen jälkeen välillä Runeberginkatu-Reijolankatu sekä Porkkalankatu välillä Lauttasaaren silta ja Länsisatamankatu. Runeberginkadun Kampin puoleisen pään sulkeneen Kampin terveysaseman urakka valmistuu vuonna 2027.

Kulosaaren silta oli tarkoitus peruskorjata, mutta se joudutaankin purkamaan ja rakentamaan uudelleen. Sillan uusimistyöt aloitetaan alustavan arvion mukaan vuonna 2025, ja rakentamisen arvioidaan kestävän kolmisen vuotta.

Vuodesta 2026 lähtien on luvassa uusia peruskorjauksia. Siltasaarenkatu, Kaisaniemenkatu ja Kaivokatu remontoidaan Kruunusillat-hankkeen yhteydessä. HSY puolestaan uudistaa viemäröintiä Pohjois- ja Eteläesplanadeilla arviolta vuosina 2027-2028.

Länsi-Helsinkiin suunnitellaan pikaratikkaa. Huopalahdentie rakennetaan käytännössä kokonaan uudelleen. Pikaraitiolinja kytkee yhteen kantakaupungin raitioverkon, raidejokerin eli pikaratikka 15:n, Rantaradan ja Kehäradan. Perinteisempi raitiovaunuliikenne siirtyy pikaratikan tieltä keskustassa Topeliuksenkadulle ja Fredrikinkadulle rakennettaville uusille kiskoille. Rakennustyöt ajoittuvat vuosiin 2026-2031.

On mahdollista, ettei tässä ole edes vielä kaikki. Helsingissä arvioidaan esimerkiksi olevan ajoneuvoliikenteen käytössä noin 30 erittäin huonossa kunnossa olevaa siltaa, joista valtaosassa keskimääräinen vuorokausiliikenne on yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Noin kymmenen vuoden ajanjaksolle osuu harmillisesti poikkeuksellisen paljon pakollisia korjaustöitä. Jo aivan käytännöllisistä kaupunkilaisten, palvelujen ja tavaroiden liikkumisen sujuvuuteen liittyvistä syistä kaikki ei-pakollisten uusien liikennehankkeiden aikataulut olisi hyvä tarkistaa ja hankkeita tarvittaessa lykätä, jotta emme niiden kokonaisvaikutuksesta motita kaupunkia aivan kokonaan.

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
kaupunginvaltuutettu (kok.)

Helsingin Uutiset 13.11.2023: Helsinkiä ei voi motittaa kokonaan – liikennehankkeita lykättävä tarvittaessa

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Poliittiset lakot ovat lisänneet epävarmuutta Helsingin seudun yrityksissä

Vaikka poliittiset lakot ovat kohdistuneet Suomessa voimakkaimmin teollisuuteen ja logistiikan alaan,...

Toimitusjohtajalta: Saavutettavuus sakkaa myös joukkoliikenteessä

Liikkumistottumusten muutokset näkyvät HSL:n matkustajamäärissä, erityisesti raitiovaunuliikenteessä. HSL:n kyselyn mukaan 30 prosenttia oli vähentänyt raitiovaunulla...

Opiskelijakilpailu etsii ratkaisuja ydinkeskustan elinvoiman vahvistamiseen – megatrendit auttavat hahmottamaan tulevaa

Kilpailuun osallistuville opiskelijoille vinkkejä ja neuvoja tarjonnut Aalto-yliopiston strategisen kaupunkisuunnittelun professori Raine...