Ryhmäkuvassa peliyritys Supercelliläisiä.

Ruotsalaisten peliyritysten vierailu Helsinkiin yhdisti tekijät ja visionäärit

Yhteistyön ja yhdessä tekemisen merkitys korostuu pelialalla enemmän kuin missään muualla. Tekijät eivät näe toisiaan suoranaisesti kilpailijoina vaan jakavat avoimesti ajatuksia ja ideoita ja oppivat toisiltaan. Mutta mistä muusta puhuttiin kun kahdentoista innovatiivisen pelialan yrityksen delegaatio kävi Helsingissä kesäkuussa 2023 EEN:n järjestämällä matkalla?

Monelle peliyrittäjälle matka oli ensimmäinen tutustuminen Helsinkiin ja Suomeen. Mikä kiinnosti lähtemään mukaan? – Haluamme oppia lisää siitä, miten Suomessa peliala nähdään osana teollisuutta ja miten valtio sitä tukee. Uudet verkostot ja ihmiset kiinnostavat tietysti myös, kertoo mukana ollut indie-studion vetäjä.

Matkan tavoitteena oli tarjota arvokasta tietoa, miten kasvaa ja kehittyä yrityksenä, ja laajentaa verkosta luomalla kontakteja suomalaisen peliteollisuuden toimijoiden kanssa. Tavoitteet saavutettiin onnistuneesti monipuolisen ohjelman ja osallistujien aktiivisuuden avulla. Enterprise Europe Network (EEN) auttaa yrityksiä kansainvälistymisessä ja teki ohjelman muiden yhteistyökumppanien kanssa.

Ensimmäinen ilta oli omistettu Adjustin, Lightneerin, Geeklabin ja Mintegralin järjestämälle Mobile Gaming Mixer Helsinki – verkostoitumistapahtumalle. Illan kohokohtana pelialan yritykset pääsivät esittäytymään Studio Capital Managementin peliscouteille Helsinki Games Capitalin Jonne Taivassalon avulla.

Rento tunnelma ja runsaat tarjoilut edistivät tutumista ja ensimmäiset LinkedIn-kontaktit vaihdettiinkin pikavauhtia ja muutama yritys ehti jo sopia ensimmäisiä palavereita seuraavalle viikolle. Suomessa peliteollisuudessa työskentelee noin 4 100 henkilöä 232 aktiivisessa pelistudiossa ja vaikka kilpailu on kovaa, tekevät yritykset paljon yhteistyötä hyvässä hengessä.

Vierailu Supercellille ja SuperPlus Gamesille

Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ryhmän tavatessa Supercellin edustajan yrityksen upeassa aulassa. Vuonna 2021 valmistunut toimistotalo edustaa modernia puurakentamista parhaimmillaan. Yrityksen noin 450 työntekijästä iso osa työskentelee toimistolla, joka on jo itsessään houkutteleva paikka työskennellä. Työntekijät edustavat 45 eri kansallisuutta ja työntekijöistä 30 % on muualta kuin Suomesta.

Supercellin ovat tehneet tunnetuksi Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royale ja Brawl Stars, jotka toimivat mobiilisti kuten 66 % maailman peleistä (PC 64 %). Supercelliltä kerrottiin, että vaikka uusia peliaihioita syntyy jatkuvasti, on kynnys uusien pelien julkaisemiseen korkea. Ruotsalaisryhmään teki suuren vaikutuksen Supercellin matala hierarkia ja arvot: vapaus, vastuu, laatu, oppiminen. Itseohjautuvaisuudesta huolimatta yrityksen rooli on priorisoinnissa ykkösenä: ensin Supercell, sitten tiimi ja vasta kolmantena oma itse.

Torstain toinen peliyritysvierailu suuntautui SuperPlus Games -yritykseen, joka on tunnettu mobiilipeleistään Hills of Steel ja Oceans of Steel. Yritys sai alkunsa vuonna 2015 kahden ex-roviolaisen pelikehittäjän toimesta.

Ryhmäkuvassa superplus henkilöstöä ja Johanna Niemistö Enterprise Europe Networkista.

Oli kiinnostavaa nähdä Supercelliä pienempi yritys ja tavata käytännössä kaikki yrityksen työntekijät toimitusjohtaja Kalle Jyly. Venäjän käymän hyökkäyssodan vaikutuksia ei voinut ohittaa, koska venäläispelaajien ja pakotteiden myötä pelaajien määrä on vähentynyt radikaalisti.

Julkinen rahoitus tukee peliteollisuutta

Olli Sinerma.

Iltapäivällä ruotsalaisryhmä sai painavan tietopaketin Helsingin seudun kauppakamarin järjestämässä yksityisessä tapahtumassa Kalevankadun toimistossa. Business Finlandin Olli Sinerma yllätti kertomalla, että suomalainen peliteollisuus on menestynyt niin hyvin, että käytetyt valtion tukieurot ovat tulleet noin 20-kertaisesti takaisin. – Olen työskennellyt pelialan yrityksissä, ja päässyt nauttimaan julkisesta rahoituksesta ja tällä hetkellä autan muita toisella puolella pöytää rahoituksen parissa ja ”tulkkina” toimien. Sinerma summasi uraansa: “How having fun fills the government’s treasury”.

Tapahtuman toinen vieras oli pitkään alan yhteisöä kansallisesti ja kansainvälisesti kehittänyt Neogames ry:n KooPee Hiltunen. Hän kuvasi miten suomalainen peliteollisuus on kasvanut ja miten hän näkee tulevaisuuden.

– Uusia pelistudioita on perustettu koronasta välittämättä. Valtaosa sijaitsee pk-seudulla, ja muut kasvukeskukset ovat Tampere, Oulu, Turku ja Jyväskylä. Alan haasteena on työvoiman saatavuus. Suomen peliteollisuus on Euroopan viidenneksi suurin ja Suomi on johtava mobiilipelien kehittäjä.

Tapahtuma päättyi Business Swedenin, Helsingin seudun kauppakamarin ja Enterprise Europe Network -yritysverkoston esittelyihin.

Tekoäly peliteollisuudessa

Vierailun virallinen ohjelma päättyi Nvidialle, jossa ruotsalaisryhmä oli ensimmäinen vierailijaryhmä kolmeen vuoteen. Puolijohdeteollisuudessa toimivalla Nvidialla on Suomessa tutkimus- ja kehitysyksikkö. Globaali yritys tunnetaan parhaiten pelikäyttöön tarkoitetuista näytönohjaimistaan ja grafiikkasuorittimistaan. Nvidian grafiikkaprosessoreita käytetään tekoälyn rakentamiseen ja kouluttamiseen, ja Nvidian markkinaosuus alalla on yli 80 %. Keskustelut kääntyivät nopeasti siihen, miten tekoälyä jatkossa hyödynnetään ja miten se tulee vaikuttamaan. Pitkään alalla toiminut yrittäjä totesi – Voittaja lienee se, joka pystyy parhaiten hyödyntämään tekoälyn tarjoamia työkaluja jatkossa.

Jo nyt tekoälyn tehostamat suorittimet ja pilvipalvelu mahdollistavat pelaajille paremman pelikokemuksen vaikka laitteet eivät olisikaan uusimmat.

Huikea ja opettavainen matka

Osa ruotsalaisryhmästä onnistui pääsemään Supercellin järjestämään kehittäjille suunnattuun kansainväliseen Games First -tapahtumaan, jonne pyrki 1 200 kehittäjää ja joista vain puolet pääsivät kutsulistalle. Tapahtuma tarjosi alan uusimmat tiedot ja tapaamisia muiden kanssa.

Matkan tavoitteet verkostoitumisesta ja oppimisesta toteutuivat erinomaisesti ja tulevaisuus näyttää, mihin ne johtavat. Uusia ideoita syntyi ja jotkut niistä lähtivät elämään jo kotimatkalla osallistujien päässä ja tietokoneilla. Ruotsalaiset pelialan yrittäjät lähettävät terveiset Suomeen: Lämmin kiitos suomalaisille järjestäjille ja meitä opastaneille alan konkareille tästä mahdollisuudesta nähdä kauemmas, inspiroitua ja tavata uusia kasvoja.

Yhdessä olemme enemmän. Tervetuloa seuraavaksi Ruotsiin.

– Lämmin kiitos suomalaisille järjestäjille ja meitä opastaneille alan konkareille tästä mahdollisuudesta nähdä kauemmas, inspiroitua ja tavata uusia kasvoja.

Pelimatkan tiimi, osallistujat ja mahdollistajat:

A bit ago (SWE)
Neozoo Creative (SWE)
Mindquest Game (SWE)
SideQuest (SWE)
Caeiro AB (SWE)
Gold Town Games (SWE)
Julicia (SWE)
Mendi Innovation (SWE)
Delit (SWE)
Aurora Punks (SWE)
Cold Pixel (SWE)
Windswept (SWE)
Helsingin seudun kauppakamari, Enterprise Europe Network (EEN) -yksikkö (FI)
Business Finland (FI)
Business Sweden (SWE)
Neogames ry (FI)
Mid Sweden Games (SWE)
Almi Mitt / EEN Mitt (SWE)
Regional Export Samverkan Västernorrland (SWE)

Lue lisää: The Finnish Game Industry Report 2022


Teksti:

Heli Blomberg
asiantuntija
Almi Mitt / EEN Mitt

Johanna Niemistö
asiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Enterprise Europe Nwtwork

Lue myös

Neuvontapalvelut: Lomakausi on jälleen alkamassa

Vuosiloman ansainta Vuosilomalain perusteella työntekijä ansaitsee lomanmääräytymisvuoden 1.4.–31.3. aikana enintään 30 päivää vuosilomaa ja siitä 24 ensimmäistä...

Inission Lohja: Puskaradio auttaa löytämään ulkomaista työvoimaa

Lohjalainen sopimusvalmistaja panostaa tosissaan ulkomaisen henkilöstön perehdytykseen ja työviihtyvyyteen. Rekrytoinnissa toimii hyvin myös puskaradio.

Neuvontapalvelut: Toimeksiantajan velvollisuudet ja ulkomaalaiset työntekijät

Ulkomaalaislaissa säädetään työnantajan velvollisuuksista ulkomaalaisia työntekijöitä palkattaessa. Laissa asetetaan lisäksi velvollisuuksia toimeksiantajalle.