Heikki J. Perälän pääkirjoitus Tietoa yrityksen tarpeisiin.

Tietoa yrityksen tarpeisiin

Koronakriisi muutti kertaheitolla monen palveluyrittäjän tilannetta. Kun ovipumppu lakkasi kevättalvella käymästä ja uusien tilauksien saanti pysähtyi kertaheitolla, olivat hyvät neuvot tarpeen. Tämä huomattiin myös kauppakamarin neuvonta­palveluissa: sähköpostien ja puheluiden määrä moninkertaistui, kun yritykset etsivät ratkaisuja tilanteesta selviämiseen.

Koronakriisin ensimmäisessä vaiheessa kysyttyjä olivat sopimusjuridiikkaan ja henkilöstön lomautta­miseen liittyvät neuvot. Hieman myöhemmin keväällä kysymysten kärki siirtyi kriisin vaikutusten pehmentämiseksi käyttöön otettujen yritystukien ehtoihin ja verotuskysymyksiin. Kesällä yrityksissä alettiin selvästi miettiä pysyviä muutoksia, joilla toimintaedellytykset voidaan turva­ta kysynnän taas pikkuhiljaa elpyessä. Työsuhteisiin ja sopimuksiin liittyvät kysymykset nousivat silloinkin useimmissa yrityksissä esiin. Niissä taustat kannattaakin varmistaa ennen varsinaisten neuvottelujen aloittamista, sillä virheet voivat tulla yritykselle hyvin kalliiksi.

Kuluvana vuonna olemme saaneet paljon positiivista palautetta kauppakamarin neuvontapalveluista.

Äkillisen kriisin koittaessa yritykselle on erittäin tärkeää, että neuvot päätöksenteon turvaksi ovat saatavilla heti.

Valtaosassa neuvontatilanteita vastaus etsittyyn pulmaan löytyy saman tien kauppakamarin asiantuntijalta. Jos näin ei käy, ohjaamme asiakkaan asianajajien tai konsulttien palveluiden piiriin.

Helsingin seudun kauppakamarilla on jäsenyritysten käytettävissä nyt 13 juristia sekä verotuksen, taloushallinnon, ulkomaankaupan ja EU-kysymysten asiantuntijaa, joiden osaaminen kattaa yritystoiminnassa esiin tulevat pulmakysymykset laajasti. Neuvontapalvelut sisältyvät jäsenmaksuun, joten niitä kannattaa käyttää. Tuotamme neuvonta­palvelut myös kahdeksan muun kauppakamarin jäsenille.

Kauppakamarien omien asiantuntijoiden osaaminen on perusta, jonka varassa voimme kehittää yrityksille myös muita tieto- ja koulutuspalveluita. Parin viime vuoden aikana olemme panostaneet erityisesti ulkomaankaupan palveluiden laajentamiseen. Seuraavaksi kehitämme erityisesti tietosuojaan ja immateriaalioikeuksiin liittyviä palveluita. Niillä on yritystoiminnassa kasvava merkitys.

Juttu on julkaistu 15.9.2020 ilmestyneessä KAUPPAKAMARI nyt lehdessä 15.9.2020.
Digiversio KAUPPAKAMARI nyt, syyskuu

Jäsenyys Helsingin seudun kauppakamarissa

Hyvät neuvot eivät ole aina kalliita. Ainakaan kauppakamarin jäsenyrityksille.

Liity jäseneksi


Neuvontapalvelut sisältyvät jäsenmaksuun, joten niitä kannattaa käyttää. Tuotamme neuvonta­palvelut myös kahdeksan muun kauppakamarin jäsenille.

Mitä muuta kauppakamarilaisuus on?

Lue myös

Neuvontapalvelut: Käytännön hyötyä EU:sta – rajat ylittäviä digipalveluja yrityksille

EU pyrkii digitalisoimaan julkishallintoa EU-alueen kilpailukyvyn parantamiseksi. EU:n digitaalinen palveluväylä Your...

Vastuullinen liiketoiminta parantaa kannattavuutta 

Kestävä kehitys, kuten vihreä siirtymä, sosiaalisesti vastuulliset liiketoimintatavat ja kiertotalouteen perustuvat tuotteet tuovat liiketaloudellista hyötyä. Itseasiassa kestävän...

Myyntijohdon vastuu kasvaa – käytännön vinkkejä modernin myynnin johtamiseen

Olin puhumassa aiheesta vuoden 2023 Nordic Sales Enablement –tapahtumassa, jossa paikalla oli isojen suomalaisten yritysten...