Korsisaari

Velvoite jatkaa joukkoliikennettä ajaa bussiyhtiöt ahtaalle

Joukkoliikennettä ajavien bussiyhtiöiden on jatkettava liikennöintiä, vaikka koronakriisi vei lipputulot. Ilman yhteiskunnan kompensaatiota seurauksena on konkursseja, varoittaa Antti Korsisaari.

Koronakriisin myötä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen käyttäjien määrä on romahtanut. Tämä näkyy selvästi myös nurmijärveläisen Korsisaaren ajamilla bussivuoroilla.

– Maaliskuun puolivälin jälkeen matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 80 prosenttia, Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari laskee.

Korsisaaren tavoin monet muutkin liikennöitsijät ajavat joukkoliikenteen vuoroja niin sanotulla kilpailutetulla nettosopimuksella. Siinä bussiyhtiö saa liikennöintikorvauksen ohella lipputulot. Sopimusmalli on yleinen kaupunkialueiden ulkopuolella.

Kaikki nettosopimuksen tehneet liikennöitsijät ovat nyt isoissa ongelmissa. Meillä on velvoite hoitaa liikennettä myös poikkeusoloissa, mutta joudumme yksin kantamaan lipputulojen romahduksesta aiheutuneet tappiot.

Kompensaatiota romahtaneista lipputuloista

Korsisaaren mukaan Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen kanssa on hyvässä yhteisymmärryksessä sovittu vuorojen määrän vähentämisestä. Näin bussiyhtiö on voinut supistaa hieman kulujaan.

– Ongelmat eivät kuitenkaan poistu liikenteen vähentämisellä. Se ei riitä kattamaan jatkuvasti kasautuvia taloudellisia tappioita.

Korsisaari-yhtiöissä on käyty koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Huhtikuun alussa oli lomautettu 50–60 henkeä.

Hänen mielestään ainoa ratkaisu liikennöitsijöiden tukalaan tilanteeseen on nettosopimusten asiakastulojen putoamisen kompensointi. Nyt ne perustuvat arvioon normaaliolojen matkustajamääristä, joita ei voi verrata poikkeusolojen tyhjentyneisiin busseihin.

– Liikennöitsijät tarvitsevat nyt yhteiskunnalta oikeaa rahaa ja nopeasti. Lainat tai rahoitussopimusten siirrot eivät akuutissa kriisissä auta. Saa nähdä, kuinka moni alan yritys selviää syksyyn, mikäli pienentynyttä matkustajatuloa ei pystytä jollakin tavalla kompensoimaan.

Tilausajotkin loppuivat kuin seinään

Linja-autoalan ahdinkoa lisää se, että myös tilausliikenne ovat käytännössä täysin pysähdyksissä. Tilausajot tuovat normaalitilanteessa noin kymmenen prosenttia Korsisaari-konsernin liikevaihdosta.

Maaliskuun puolivälissä kaikki kevään ja alkukesän tilaukset peruttiin kahdessa päivässä.

Vilkkaimman tilausajosesongin tilauskanta hävisi näin kertaheitolla. Matkailun ohella myös yhteiskunnan sopimusajot, esimerkiksi koululaisten kuljetukset uimahalliin, loppuivat kuin seinään.

Myös kesän tilausajojen toteutuminen näyttää epävarmalta. Korsisaarelle tärkeitä ovat esimerkiksi Helsinkiin tulevien risteilyvieraiden kiertoajelut.

– Näitä ajoja ei ole vielä kovin montaa peruttu. On kuitenkin todennäköistä, ettei niitä juurikaan toteudu.

Näetkö synkässä tilanteessa mitään myönteistä?

– Valitettavasti linja-autoalalla on nyt vaikea nähdä mitään positiivista. Pakko on kuitenkin uskoa, että tilanne menee joskus ohi. Kukin yritys on hieman eri asemassa riippuen siitä, millaisia sopimuksia joukkoliikenteen hoitamisesta on tehty tai mikä on tilausliikenteen painoarvo.

Lue myös

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

1. Ulkomaalaislain muutosehdotuksessa esitetyt suoja-ajat työntekijöiden työttömäksi jäämisen yhteydessä ovat liian...

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...

Lausunto: Ympäristöministeriön ehdotus hallituksen esitykseksi kaavoitus- ja rakentamislaiksi

Huomioita alueidenkäytön kokonaisuudesta Yleistä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on yksi tämän...