Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Tuotannon virheet vaikuttavat valmiin tuotteen laatuun, mutta ne voidaan kuitenkin havaita välittömästi videoanalytiikan ja huippunopean 5G-yhteyden avulla. Datan analysoinnista vastaa tekoäly, jonka tehtävänä on puuttua reaaliaikaisesti mahdollisiin poikkeamiin.
Edellä kuvattu tilanne on tuttu Nokian tukiasematehtaalta, jossa hyödynnettiin pilvipalvelua, datakeskusta ja 5G-teknologiaa aitoon teolliseen ympäristöön sijoittuvassa kokeilussa. Vastaavanlaista ratkaisua voidaan hyödyntää missä tahansa valmistavan teollisuuden ympäristössä.
– Siirsimme korkealaatuista videokuvaa Nokian 5G-testiverkossa ja Telian valokuituverkossa analysoitavaksi Telian datakeskukseen Helsinkiin, Telian 5G-ohjelman johtaja Janne Koistinen kuvailee. –Nopeiden yhteyksien ja alhaisen viiveen ansiosta videoanalytiikkasovelluksen havaitsemat poikkeamat pystyttiin korjaamaan reaaliaikaisesti, jolloin prosessin laatua, luotettavuutta ja tehokkuutta saatiin parannettua.
Tehdasympäristössä tehty kokeilu on hyvä esimerkki 5G:n hyödyistä teollisuudessa. 5G ei kuitenkaan yksinään luo uutta liiketoimintaa ja kehitä prosesseja. Kokonaisuus muodostuu verkkoratkaisujen lisäksi muun muassa antureista, pilvi- ja datakeskuspalveluista ja sovelluksista.
Dataa hyödyntävän liiketoiminnan kasvua vauhdittaa erityisesti IoT:n ja teollisen internetin kehitys. Siitä on puhuttu pitkään, mutta vasta nyt antureiden kustannustehokkuus sekä 5G:n ja NB-IoT:n kaltaiset verkkoteknologiat tekevät mahdolliseksi viiveettömän tiedonsiirron sekä antureiden hyödyntämisen laajassa mittakaavassa.
– Yritysten käytettävissä on jo tänään kaikki tarvittava teknologia uudenlaisten kuluttajaratkaisuiden ja Industry 4.0 -tyyppisten kokonaisuuksien rakentamisen. 5G sopii reaaliaikaiseen tiedonsiirtoon ja sen avulla voidaan siirtää suuria määriä dataa kerralla, hyvänä esimerkkinä juuri videoanalytiikka. NB-IoT puolestaan toimii verkkoratkaisuna myös haastavilla kuuluvuusalueilla ja sopii etenkin dataa epäsäännöllisesti lähettäviin kohteisiin – esimerkiksi kun anturi havaitsee muutoksen ympäristössään, Koistinen selvittää.
Teknologian tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää myös yrityksen liiketoimintamallin tarkastelua. Muutos tuotelähtöisestä maailmasta kohti asiakas- ja palvelulähtöistä liiketoimintaa on käynnissä tässä ja nyt, ja tahti kiihtyy koko ajan. Vauhtia antavat uudet digitaaliset ratkaisut.
– Liiketoiminnan ytimeen nousee reaaliaikainen data, jota jaetaan ekosysteemissä eri toimijoiden kesken. Tämä koskettaa myös julkista sektoria, jonka yhtenä roolina on jatkossa tuottaa avointa dataa yritysten ja yksilöiden käyttöön, Koistinen maalaa.
Reaaliaikaisen datan jakaminen synnyttää uusia palveluita. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi logistiikan suunnittelussa, laitteiden etäohjauksessa, laadun varmistuksessa sekä uudenlaisissa, lisäarvoa tuottavissa palveluissa. Datan jakamisesta hyvä esimerkki on Volvon sovellus, jonka avulla ostokset voi tilata pysäköityyn autoon. Tavarantoimittaja saa kertakäyttöisen koodin, jolla auton lukituksen voi avata kerran.
– Yksi toimija ei pysty tarjoamaan tällaista palvelua, ja asiakkaan arvo syntyykin usean palveluntuottajan muodostamasta kokonaisuudesta.
Millainen sitten on toimiva teknologiakerros, jonka päälle uutta liiketoimintaa voidaan lähteä rakentamaan?
– Oikeanlainen alusta on avain siihen, että innovaatioita voidaan ylipäätään synnyttää ja että niitä pystytään kehittämään ja ottamaan käyttöön ketterästi. Sen vuoksi teknologian tulisi kiinnostaa myös liiketoimintajohtoa, Koistinen muistuttaa. – Nykytilanne on usein se, että palvelut hankitaan erillisinä ja osa mahdollisesti tuotetaan itse. Tämä tekee kokonaisuudesta vaikeasti hallittavan ja paisuttaa alustan IT-kustannuksia, jotka kannattaisi mieluummin käyttää innovaatioiden kehittämiseen.
– Hyvä esimerkki toimivan alustan merkityksestä on vaikkapa tekoäly. Kun uusi, tekoälypohjainen sovellus otetaan käyttöön, se tarkoittaa pahimmassa tapauksessa useiden eri järjestelmien ja ratkaisuiden paikkaamista ja kehittämistä. Ja se on tietysti hidasta ja kankeaa. Tekoälyn lisäksi sama koskettaa kaikkia uusia sovelluksia ja prosesseja – niiden käyttöönotto saattaa hidastua tai jopa estyä toimittajaviidakossa, jossa IT-alusta on pirstaleinen, Koistinen painottaa.
Toimivasta ja yhtenäisestä IT-alustasta on etua, kun muutoksia pitää toteuttaa nopeasti ja toimintaa kehittää ketterästi. Yksi toimittaja pystyy myös takaamaan kokonaisuuden tietoturvan.
– Jos alusta koostuu eri palasista, varmistus on rakennettava itse. Tällöin päädytään liian usein tilanteeseen, jossa kokonaisuus ei välttämättä ole tietoturvallinen.
– Telian ratkaisuilla voidaan rakentaa yhtenäinen ja kustannustehokas alusta datan keräämiseen, tallentamiseen ja jalostamiseen, ilman harhailua toimittajaviidakossa. 4G- ja 5G-verkon lisäksi asiakas saa meiltä esineiden ja teollisen internetin tarpeisiin NB-IoT-tekniikkaa. Datan säilyttäminen ja prosessointi hoituu Telia Helsinki Data Centerissä, ja kiinteisiin verkkoyhteyksiin meillä on tarjota useita vaihtoehtoja, myös maailman johtavat globaalit runkoyhteydet. Varmistamme myös toimittamamme kokonaisuuden tietoturvan.
– Parhaat ainekset löytyvät niin sanotusti kaupan hyllyltä, joten täydellisen reseptin rakentaminen kannattaa aloittaa kanssamme jo tänään, Koistinen päättää.