Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Kauppakamarin Kustannuksen Brändikäsikirjassa on osa pitkäaikaisen mainonnan suunnittelija Pekka Ruokolaisen työstä ja kokemuksesta saatettu selkeästi ja johdonmukaisesti yksien kansien väliin. Yritysbrändistä puhutaan ja sen merkityksistä kohistaan, mutta ani harva lopulta osaa selkeästi määritellä, mitä kaikkea brändiin ja sen merkitykseen yritykselle sisältyy. Ruokolaisen teos on käytännönläheinen, runsain esimerkein varustettu kirja, josta on apua, kun halutaan oppia asia hyvin, syvällisesti ja selkeällä menetelmällä.
Ruokolainen on kehittänyt Brändin kirkastus -työkalun, jonka avulla yrityksissä voidaan kehittää yrityksen brändiä ja auttaa henkilöstöä sisäistämään kaikki se, mihin kaikkeen ja kaikkialle brändi on kosketuksissa. Tavoitteena on, että henkilöstö näkee itsensä osana brändiä ja ymmärtää, miten se voi olla mukana vaikuttamassa siihen, mitä yritys haluaa olla ja näkyä esimerkiksi asiakkailleen. Johdon on taas ymmärrettävä, että brändin hyvin sisäistäneistä työntekijöistä tulee motivoituneita ihmisiä, joille niin sanottu työntekijälähettiläisyys on kunnia asia.
– Brändin hyödyt oikein ja monipuolisesti oivallettuna ovat kiistattomat, sanoo Pekka Ruokolainen aivan kirjanjulkistamisensa kynnyksellä.
Erilaisia brändin kehittämiseen liittyviä työpajoja Ruokolainen on vetänyt jo pitkään, ja hänen yrityksensä Happy Branding Company on tehnyt mainonnan ja markkinoinnin suunnittelua eri yrityksille jo pitkään.
– Haluan auttaa asiakkaitani ja yrityksiä näkemään oman yrityksensä mahdollisuudet laajemmin, hän sanoo.
Ruokolainen täsmentää, että korona-aikana vahvistuu brändien merkitys, koska yrityksissä on nyt mietittävä, mihin ne haluavat toiminnassaan keskittyä ja mitä ne haluavat omissa ja asiakkaiden silmissä olla.
Mihinkään ylimääräiseen ja toissijaiseen ei välttämättä ole aikaa ja resursseja, vaan kaikessa toiminnassa on löydettävä mahdollisimman vaivattomasti selkeä toimintatapa.
– Brändin kirkastus -työkalu auttaa yrityksiä selkiyttämään tämän toiminta-ajatuksen ja määrittämään fokuksen sekä suunnan, johon ollaan menossa. Korona on varmasti heikentänyt yritysten toimintakykyä monessa mielessä, ja yritykset joutuvat ehkä tekemään selkeämmin valintoja, joissa muun muassa brändiajattelusta ja brändin terävöittämisestä on hyötyä, hän sanoo loppuun.
Ruokolaisen kirjan julkistamistilaisuutta vietetään kauppakamarilla perjantaina 4. syyskuuta klo 9.00.
Tilaisuuteen voi ilmoittautua joko paikan päälle tai striimiin. Striimiä seuraavilla on mahdollisuus esittää tilaisuudessa kysymyksiä chatin kautta.
Ilmoittaudu mukaan Brändikäsikirjan julkaistamistilaisuuteen
Tilaisuudessa kuullaan Pekka Ruokolaisen puheenvuoro, jossa hän kertoo, mikä tekee yritysbrändistä vetovoimaisen. Lisäksi aihetta käsittelevässä paneelissa keskustelevat toiminnanjohtaja Sanna Laakkio MARK Suomen Markkinointiliitto ry:stä ja yrittäjä, konsultti, tietokirjailija Markku Vierula Vierula Consulting Oy:stä ja content manager Timo Vennonen Helsinki Blinkistä.
Brändikäsikirjaa on saatavana myös e-kirjana BookBeatilta, Storytelilta, Nextorylta, Elisalta, Ellibsiltä ja KauppakamariTiedon Ammattikirjastosta.