Toimitusjohtaja Pia Pakarinen Helsingin seudun kauppakamari.

Toimitusjohtajalta: Liikenteen sähköistyminen edellyttää panostusta latausinfraan

Helsingin seudulla tarvitaan toimenpiteitä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, jotta kaupunki saavuttaa päästötavoitteensa. Helsinki toivoo lisää sähköautoja ydinkeskustaan. Se edellyttää kuitenkin sitä, että kaupunki edistää alueen latausmahdollisuuksia. Erityisesti tiiviissä kaupunkirakenteessa on tärkeää, että kaupunki osoittaa paikkoja, joihin latauspisteitä voidaan rakentaa, kirjoittaa Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki on jo väläytellyt polttomoottoriautojen kieltoa 2030-luvulle. Tukholman ydinkeskustassa diesel- ja bensa-autojen käyttökielto tulee voimaan parinkymmenen korttelin alueella jo vuonna 2025.

Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta on Helsingissä vasta noin kolme prosenttia ja koko Suomessa alle kolme prosenttia. Taannoiset sähköautojen toimitusvaikeudet ja korkea hinta lienevät yksi syy. Toinen syy lienee epävarmuus siitä, missä auton saa ladatuksi. Helsingin seudulla ei ole varauduttu sähköautojen suosion räjähtämiseen. Sähköautojen kannan nopea kasvattaminen edellyttääkin määrätietoista latausinfran lisäämistä.

Sähköautojen latausinfran rakentamisesta ovat Helsingin seudulla vastanneet taloyhtiöt, pysäköintihallit ja yritykset. Esimerkiksi Helsingissä Lönnrotinkadun eteläpuolella on vain 21 julkista latauspaikkaa. Erityisesti tiiviissä kaupunkirakenteessa on tärkeää, että kaupunki osoittaa paikkoja, joihin latauspisteitä voidaan rakentaa.

Raskas liikenne saattaa sähköistyä henkilöautoliikennettäkin nopeamminkin, kunhan latausverkko rakentuu kattavaksi. Kuntien on huolehdittava siitä, että latausinfralle löytyy tilaa. Ratkaisuja on tärkeää tehdä päättäväisesti Helsingin seudun laajuisesti, sillä latausinfra palvelee koko seudun tarpeita samalla tavoin kuin raskaan liikenteen taukopaikat, lähijunaliikenteen varikot ja liityntäpysäköinti, joiden rakentamiseen on perinteisesti ollut vaikeaa löytää vapaaehtoisia Helsingin seudun kuntien joukosta.


Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X: Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Helsingin seudun kauppakamarin Kauppakamarilehti

Kauppakamarilehti tarttuu yritysten menestystä vauhdittaviin aiheisiin Helsingin seudulla. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti syventyy seudullisiin teemoihin ja taustoittaa ajankohtaisia ilmiöitä.

Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki: Kasvu ja luontoarvot mahtuvat samaan kaupunkiin (3/2023) Henkilökuva

Taukopaikkojen puute rassaa edelleen rahtareita (3/2021) Alueelta

Lue myös

Luonnos kansalliseksi liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmaksi

1. Yleistä Jakeluinfraohjelma on laadittu pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman sekä EU:n jakeluinfra-asetuksen tavoitteisiin vastaamiseksi....

Lausunto: Luonnos valtion väyläverkoston investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032

Väylävirasto on pyytänyt Helsingin seudun kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...