Liikennettä Helsingin Mannerheimintiellä. Autoja, ratikka ja ihmisiä.

Ilmiö joka pyyhkäisee Helsingin keskustan yli

Tyhjiä näyteikkunoita näkyy Helsingissä tällä hetkellä niin Bulevardilla kuin itäisessä kantakaupungissa Helsinginkadulla ja Hämeentiellä.

Helsingissä Bulevardin ja Fredrikinkadun kulmassa on 28 vuotta palvellut sisustusliike Day.

Nyt yrittäjät Nina Rantanen ja Pasi Sivonen ovat päättäneet panna pillit pussiin. Käynnissä on loppuunmyynti. Ovi suljetaan viimeisen kerran elokuun lopussa.

Tiloja tyhjillään eri puolilla kaupunkia

Helsingissä on hyvillä paikoilla tosiaan useita liiketiloja tyhjillään.

Näin on aivan keskustassa Bulevardilla kuin myös itäisessä kantakaupungissa Helsinginkadulla ja Hämeentiellä. Vastikään uutisoitiin yritysten heinäkuisesta konkurssiaallosta.

Pääkaupungin liiketilojen tyhjentymiseen ja ihmisten vähentymiseen keskusta-alueelta on muitakin syitä kuin se, ettei kaupunkilaisilla ole rahaa.

Pandemia opetti ihmiset tekemään töitä kotona, ja se näkyy Helsingin keskustassa.

Helsingin seudun kauppakamarin selvitysten mukaan alueella näyttäisi liikkuvan viidesosa vähemmän ihmisiä kuin aiemmin.

– Helsingin keskustassa sijaitsee 110 000 työpaikkaa. Päivätasolla noin 20 prosenttia työskentelee kotona. Nämä ovat ihmisiä, jotka jättävät saapumatta Helsingin keskustaan, Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen muistuttaa.

Pakarinen arvioi, että tyhjien kauppakiinteistöjen lisääntymiseen on useita syitä. Yksi on tietysti verkkokaupan lisääntyminen ja kauppakeskusten suosio.

– Helsingin keskustan ulkoreunoille sijoitetut uudet kauppakeskukset ovat hyvin saavutettavissa ja tarjoavat hyvät olosuhteet ostosten tekoon kaikkina vuodenaikoina, Pakarinen toteaa.

Keskustan ulkopuolisten kauppakeskusten yhteismyynti on Pakarisen mukaan kasvanut noin 590 miljoonaa euroa muutaman viime vuoden aikana.

– Kauppakeskukset, kuten Tripla, Redi, Ainoa ja Hertsi, ovat selvästi olleet tässä voittajia.

Helsingin keskustan kauppakeskusten, Kampin, Forumin, Citycenterin, Kämp Gallerian ja Kluuvin, myynti on puolestaan vuodesta 2018 lähtien pienentynyt lähes 20 prosenttia, noin 124 miljoonaa euroa.

Vaikka kävijöiden määrä Helsingin keskustassa on vähentynyt, matkailijat ovat palanneet. Matkailijoiden määrä Helsingissä on ylittänyt jo vuoden 2019 tason. Matkailijaryhmät tosin ovat vaihtuneet, kun aasialaisten ja venäläisten tilalle on tullut turisteja muualta.

Pakarinen uskoo, että Helsingin keskustassa käynnissä on jonkinlainen kaupan murros.

– Monet perinteiset kauppaliikkeet ovat muuttuneet kahviloiksi ja hoitoloiksi, palveluiksi.

Mielenkiintoinen katukuva on kuitenkin tärkeä osa kaupunkia, Pakarinen huomauttaa.

Lue Yle Uutisten juttu kokonaan:

Ikoninen kauppa palveli asiakkaitaan 28 vuotta, mutta sulkee nyt ovensa – se on esimerkki ilmiöstä, joka pyyhkäisee Helsingin keskustan yli

Kauppakamarilehti 4/2022

Monipuolisuus varmistaa ydinkeskustan elinvoiman

Lue myös

Huoltotunnelin uudistaminen parantaisi Helsingin keskustan saavutettavuutta

Näin selvitys tehtiin Liikenteellisen selvityksen Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy. Selvityksessä verrattiin kahta...

Lausunto: Helsingin ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos

YLJS:n vaikutuksia on arvioitu olennaisella tavalla puutteellisesti, mikä tekee arvioinneista harhaanjohtavia. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia...

Opiskelijakilpailu etsii ratkaisuja ydinkeskustan elinvoiman vahvistamiseen – megatrendit auttavat hahmottamaan tulevaa

Kilpailuun osallistuville opiskelijoille vinkkejä ja neuvoja tarjonnut Aalto-yliopiston strategisen kaupunkisuunnittelun professori Raine...