Helsingin sydän sykkii

Huhut kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.


Helsingin ydinkeskustan sydän sykkii – ja toipuu koronapandemian aiheuttamasta rytmihäiriöstä. Aleksanterinkatu ja muut sivusuonet vahvistuvat päivä päivältä tuoden elinvoimaa ja virtaa ytimeen. Keskusta elpyy.

Helsingin ydinkeskustan elinvoimaisuus on asia, jota kannattaa ja pitää rakentaa yhdessä, ei vastakkainasetteluilla.

Vaalikeväänä on jälleen herännyt puhe keskustan saavutettavuudesta, kävelykeskustasta ja jopa ytimen kuolemasta. Mutta kuten kiinteistöasiantuntija JLL:n johtaja Aarne Mustakallio toteaa, tulee osapuolten kaivautua nyt ylös poteroistaan ja pystyä tekemään kompromisseja (STT 24.5.2021).

Ainoastaan yhteistyöllä ja toisten ymmärtämisellä kaupungin keskustan elämä palautuu ja saadaan huippukuntoon.


Tässä muutama Aarne Mustakallion esiin nostama teema, joihin meidän tulee tarttua:

– Meidän on pystyttävä siirtämään keskustelun painopiste historiallisten seinien säilyttämisen ja voiton maksimoinnin vastakkainasettelusta kaupunkilaisiin ja siihen, miten keskusta palvelee ja vetää parhaiten kaikkia käyttäjäryhmiä.

– Muuttuva työnteko tekee keskustasta entistä houkuttelevamman toimistosijainnin. Vähittäiskauppa ja ravintolasektori ovat dynaamisia toimialoja, jotka pystyvät palautumaan nopeasti, jos niille luodaan toimintaedellytykset.

– Elinvoimaa voidaan arvioida kolmella osatekijällä: saavutettavuudella, vetovoimatekijöillä kuten taide-, toimitila ja ravintolatarjonnalla ja viihtyisyydellä.


Matkailukysynnän palautumiseen arvioidaan menevät vielä useita vuosia. Nyt on alueen toimijoiden sekä kaupungin aika kohdistaa panostus meihin, jotka asumme, työskentelemme tai asioimme keskustassa ja kaipaamme elämää – sitä, mitä elävä kaupunki voi parhaimmillaan meille tarjota.

Helsingin ydinkeskustan identiteetin rakentamisessa suuri kysymys on, mikä on ydinkeskustan tavoitemielikuva kaupunkilaisille? Nyt on hyvä aika nostaa esille syyt tulla keskustaan ja rakastaa Helsinkiä. Se onnistuu, kun yhdessä kuuntelemme täällä asioivia ja asuvia.

Krista Östman
@DowntownHelsin1
Helsinki City Markkinointi ry:n toiminnanjohtaja

Helsinki City Markkinointi ry

Helsinki City Markkinointi ry on ydinkeskustan kiinteistöomistajien, yrittäjien ja kaupungin yhteistyöelin, jonka tavoitteena on keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen.

Toiminnan tavoitteena on verkostoitua keskustan alueella toimivien yritysten ja muiden yhteisöjen kesken, lisätä alueen toimijoiden ja kaupungin välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua. Lisätä ymmärrystä ydinkeskustan kannattavan liiketoiminnan ja sen kehittämiselle asettamista vaatimuksista.

Helsinki City Markkinointi

Yhdistys tuottaa ja kerää myös riippumatonta tutkimustietoa, järjestää keskustelutilaisuuksia ja
yleisötapahtumia, sekä päätoimittaa Downtownhelsinki.fi -sivustoa ja sosiaalisen median kanavia.


Downtown Helsinki on liike elinvoimaisen ydinkeskustan puolesta. Se tarjoaa alustan laajalle keskustelulle Helsingin ydinkeskustan tulevaisuudesta ja jakaa monipuolisesti tietoa, sekä esittää erilaisia näkemyksiä rakentaen yhteistyötä eri toimijoiden välille.

Downtown Helsinki

 

Linkki JLL:n /Aarne Mustakallion teksti

Lue myös:
Edellinen artikkeli Miksi EU:n yhteiset matkailua koskevat pelisäännöt eivät kelpaa Suomelle? Seuraava artikkeli Yritykset tarvitsevat ammattiosaajia