Ulkomaankaupan asiakirjat

Ulkomaankaupan asiakirjat

Ulkomaankaupan asiakirjapalvelu verkossa

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa ja myöntää ulkomaankaupan asiakirjat poikkeustilanteen aikana verkossa. Alkuperätodistuksia ja vahvistuksia muille asiakirjoille haetaan www.vientiasiakirjat.fi -palvelun kautta. ATA carnet -tulliasiakirja haetaan www.atacarnet.fi -sivuston kautta.

Ulkomaankaupan asiakirjat vahvistetaan normaaliin tapaan sähköisesti.
Kauppakamarin ulkomaankaupan asiakirjapalvelu on auki myös käsin leimauksia varten arkisin kello 08.00-11.00 ja 12.00-16.00 osoitteessa Kalevankatu 12, 5 krs

Lisätietoja: 09 228 601, asiakirjatiimi@helsinki.chamber.fi


Kauppakamarit myöntävät ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet -tulliasiakirjoja. Alkuperätodistus haetaan www.e-Vientiasiakirjat.fi-palvelun kautta tai täyttämällä Keskuskauppakamarin sivulla oleva hakemus ja ottamalla yhteyttä omaan kauppakamariin. ATA carnet -tulliasiakirja haetaan www.atacarnet.fi -sivuston kautta.

Asiakirjojen vahvistaminen

Ulkomaiset tahot voivat pyytää yritystä vahvistamaan tietyn asiakirjan kauppakamarissa. Pyyntö liittyy useimmiten ulkomaankaupan rutiineihin. Yleisimpiä kauppakamarissa vahvistettavia ulkomaankaupan asiakirjoja ovat kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Vahvistuksella kauppakamari todentaa tietyn asiakirjan sisällön ja olemassaolon vahvistushetkellä. Asiakirjoissa esiintyvistä tiedoista on kauppakamarin harkinnan mukaan esitettävä sellaiset selvitykset, jotta kauppakamari vakuuttuu tietojen oikeellisuudesta.

Asiakirjoja joudutaan toimittamaan ulkomaille ”virallisesti oikeaksi todistettuna”. Yksityisen asiakirjan kohdalla allekirjoituksen todistaa Suomessa oikeaksi julkinen notaari maistraatissa.

Tärkeitä muutoksia alkuperätodistusprosesseihin

Kauppakamarit liittyvät vuoden 2019 alussa ICC:n Certificate of Origin Accreditations Chain -järjestelmään, joka varmistaa alkuperätodistusten myöntämisketjun laadun ja oikeellisuuden. Järjestelmään liittyminen aiheuttaa muutoksia alkuperän todentamiskäytäntöihin.

Lunastusmaksut

Kauppakamareiden myöntämistä ja vahvistamista asiakirjoista peritään hinnaston mukainen lunastusmaksu

Alkuperälomakkeet

Suomalaiset kauppakamarit ottivat Euroopan unionin yleiset alkuperälomakkeet käyttöön vaiheittain. Euroopan yhteisön alkuperälomakkeita on voinut käyttää 1.5.2019 asti.


Ulkomaankaupan asiakirjat – neuvonta ja lomaketilaukset

Helsingin toimisto
Kalevankatu 12, 00100 Helsinki

Tänä aikana ulkomaankaupan asiakirjat kuitenkin vahvistetaan normaaliin tapaan sähköisesti. Kauppakamarin ulkomaankaupan asiakirjapalvelu on auki myös käsin leimauksia varten arkisin kello 08.00-11.00 ja 12.00-16.00 osoitteessa Kalevankatu 12, 5 krs

etunimi.sukunimi(at)helsinki.chamber.fi tai
asiakirjatiimi(at)helsinki.chamber.fi

Vaihde 09 228 601 


Ota yhteyttä:

Helsingin toimisto

Dahl Satu asiakasneuvoja, vientiasiakirjat 09 2286 0232
Fabritius Olga asiakasneuvoja, vientiasiakirjat 09 2286 0339
Kramp Nina asiakasneuvoja, vientiasiakirjat 09 2286 0218

Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikkö

Niinimäki Jari asiamies 09 222 4522
kauppakamariyksikkö Luoteis-Uusimaa

Asianajotoimisto Niinimäki & Enroos Oy
Tuusantie 1, 03100 Nummela
Toimisto avoinna ma–pe klo 09.00-17.00

Aika vahvistusten hakemista varten pyydetään sopimaan etukäteen.
Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikkö ei myönnä ATA carnet -asiakirjoja.