Kotipizza – vastuullisuusteot osa arkea.

Kotipizza – vastuullisuusteot osa arkea

Kotipizzassa ollaan sitouduttu toimimaan vastuullisesti kaikilla osa-alueilla. Vastuullisuusteot perustuvat Kotipizzan missioon parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

Kotipizzassa vastuullisuus on huomioitu jo kolmen vuosikymmenen ajan. Vastuullisuuden merkitys on vain kasvanut vuosien myötä, nousten yhä suurempaan rooliin Kotipizzan toiminnassa vuodesta 2015 lähtien. Tähän on vaikuttanut suuresti myös yrityksen johdon kannustava ja myönteinen suhtautuminen vastuullisuusasioihin.

– Teimme vastuullisuustyön suurimmat harppaukset brändiuudistuksemme yhteydessä vuonna 2015. Totesimme, että vastuullisuus on Kotipizzalle yksi suuri erottautumistekijä. Hallitsemme hankintaketjuamme alusta loppuun, kerromme siitä avoimesti ja käytämme lähes kokonaan kotimaisia raaka-aineita, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas sanoo.

Kotipizzassa ollaan huomattu – ja Orklan tekemien tutkimusten myötä todennettu – että suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia ruoan alkuperästä. Kotipizza on tehnyt paljon työtä vastuullisten raaka-aineiden eteen ja se sai ensimmäisenä pizzaketjuna maailmassa myös MSC-sertifikaatin vuonna 2017.

– Vastuullisuus on konkreettisia tekoja päivittäisessä toiminnassamme. Kotimaisuusasteemme lähentelee 80 %:ia. Käytämme 100 %:sti suomalaista lihaa, olemme vähentäneet lisäaineiden käyttöä ja vaihdoimme italialaisen rucolan kotimaiseen rucolanversoon, jonka hiilijalanjälki on käytännössä nolla, Isokangas listaa.

Aktiivinen toimija ilmastotalkoissa

Kotipizza on aktiivisesti mukana ilmastotalkoissa monin, konkreettisin teoin. Pakkausmateriaalien ekologisuuteen on panostettu. Jätteiden määrää on vähennetty ja vähennetään edelleen, lisäksi ruokahävikki pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Muovin käyttöä on vähennetty niin paljon kuin mahdollista. Ruokakuljetukset pyritään tekemään vähäpäästöisesti. Nämä kaikki yhdessä vaikuttavat yrityksen hiilijalanjälkeen.

– Meillä on lähes 300 ravintolaa ympäri Suomen ja olemme parhaillaan luomassa kokonaisvaltaista, kaikille ravintoloillemme sopivaa ohjelmaa hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Olemme osa Orkla-konsernia ja heidän tekemänsä tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat pohjoismaisista aktiivisimpia vastuullisten yritysten kannattajia.

Suomalaiset äänestävät jaloillaan, jos yritys ei ole vastuullinen, Antti Isokangas valottaa.

Konkreettinen esimerkki Kotipizzan onnistuneesta panoksesta hiilijalanjäljen pienentämiseen on muun muassa se, että 10 000 pizzaa on jäänyt heittämättä roskiin vastuullisemman hävikkikulttuurin ansiosta.

– Kehitämme toimintaamme jatkuvasti, sillä vastuullisuus on matka, ei määränpää. Vuonna 2019 käynnistynyt Kotipizzan vastuullisuusstrategia, -tavoitteet ja niiden mittaaminen ovat toiminnassa olennaisia.

Työantajakuva hyötyy vastuullisuudesta

Antti Isokangas nostaa esiin myös työnantajakuvan merkityksen vastuullisuudessa. Kotipizzassa uskotaan, että vastuullisuus luo kannattavaa liiketoimintaa. Ilmastonmuutoksen torjuminen, ihmisoikeuksista ja työhyvinvoinnista huolehtiminen ravintoloissa ja koko toimitusketjussa on tärkeää.

– Haluamme panostaa henkilöstön viihtyvyyteen ja hyvinvointiin. On tärkeää, että kaikki kokevat ylpeyttä siitä, missä työskentelevät. Motivoituneet, hyvinvoivat työntekijät saavat myös asiakkaat voimaan hyvin, Isokangas summaa.

Vastuullinen Kotipizza

Kotipizzan vastuullisuusteot on noteerattu myös Suomen rajojen ulkopuolella. Yritys on valittu pohjoismaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa jo neljä kertaa Suomen vastuullisimmaksi ravintolabrändiksi.


Kotipizza  Social Burgerjoint 
Kotipizza Group

Lue myös

Lausunto: Luonnos valtion väyläverkoston investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032

Väylävirasto on pyytänyt Helsingin seudun kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032.

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...

Nooga – kauppakamarista monipuolisia verkostoja

Noogan tuore Head of Sales Timo Räsänen on tehnyt pitkän uran pankkialalla – ja kauppakamaritoiminta on tullut...