fiiliskuva

Proof Advisory – rohkeasti eturintamaan

Proofilla autetaan B-to-B -yrityksiä kaupallistamaan myös vihreän siirtymän mahdollisuudet. Tuotteiden ja innovaatioiden jalostaminen avaa uusia mahdollisuuksia alati muuttuvalla kilpakentällä.

Proofilla autetaan B-to-B -yrityksiä kaupallistamaan myös vihreän siirtymän mahdollisuudet. Tuotteiden ja innovaatioiden jalostaminen avaa uusia mahdollisuuksia alati muuttuvalla kilpakentällä.

Proof Advisoryn CEO Lassi Kurkijärvi tunnetaan digitaalisen liiketoiminnan kehittäjänä ja vihreiden arvojen puolestapuhujana. Hän on luonut asiakkaidensa ja tiimiensä kanssa uutta digitaalista liiketoimintaa ja uudenlaisia palveluita yli 25 vuoden ajan Suomessa ja Hollannissa, työskennellyt Solitan johtoryhmässä ja Sanoman digijohtoryhmässä, konsultoinut innovaatioiden kaupallistamisesta kansainvälisiä suuryrityksiä, ja perustanut media- ja konsulttiyrityksiä. Kurkijärveltä voikin kysyä, että miltä elinkeinoelämä näyttää Suomessa ja erityisesti Helsingin seudulla viiden vuoden kuluttua?

– Yritysten kilpailukenttä muuttuu vääjäämättä ja nyt kannattaakin pohtia, miten voimme olla näissä muutoksen mahdollisuuksissa tarpeeksi nopeita. Lyhyellä aikavälillä vihreä siirtymä tuo paljon uusia mahdollisuuksia ja vihreys, ilmasto- ja ekoasiat ovat valtti Suomelle. Valtti, joka kannattaa hyödyntää nyt, sillä pidemmällä aikavälillä vihreä siirtymä muuttuu pakkotekijäksi, jolla ei enää erottauduta, Lassi Kurkijärvi pohtii.

Myös pienteollisuusyritysten näkökulmasta ekologisuus, vihreä siirtymä ja kansainväliset markkinamahdollisuudet ovat tulevaisuuden menestyksen avaimia.

– Suomessa olemme yksin pieniä, mutta yhdessä suuria. Kansainväliseen menestykseen tarvitaan siksi päättäjien ja yritysten välistä yhteistyötä ja konkreettisia kannustimia, jotta kestävien tuotteiden ja innovaatioiden jalostaminen mahdollistaa kasvun ja uudenlaisen toimimisen globaalissa markkinassa.

– Perinteisten yritysten, startupien ja korkeakoulujen yhteistyö synnyttää uusia ponnahduslautoja elinkeinoelämään. Keskinäisen kilpailun sijaan tarvitsemme nyt yhteistyötä ja verkostoja, Kurkijärvi muistuttaa.

Yritysten vetovoimatekijät liittyvät tänä päivänä pitkälti osaamiseen, merkityksellisyyteen ja ilmastoasioiden sekä vastuullisuuden esiintuomiseen.

– Mahdollisuuksien näkijät nousevat nyt rohkeasti eturintamaan ja kääntävät riskit uusiksi mahdollisuuksiksi. Ennakkoluulottomuus on päivän sana. Uudet teknologiat ja kaupalliset mallit avaavat ovia uusille markkinoille ja kasvulle.

Samalla yritykset, jotka niihin tarttuvat, ovat houkuttelevimpia työpaikkoja kun kilpaillaan työntekijöistä.

Kurkijärvi kertoo myös, että Proofiin tulee myös ulkomailta kyselyjä erilaisista teknologioista, joita Suomessa hyödynnetään jo. Esimerkkinä Arabianniemimaan fossiilitalous, joka hakee nopeasti vaihtoehtoja ilmastokestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

– Tällaisissa kyselyissä harva suomalainen yritys pärjää yksin. Mutta verkostoitumalla ja yhdessä asioita kehittämällä voimme hahmottaa myös tulevaisuuden kilpailuetuja. Tämä vaatii monitasoista ajatustyötä ja eri tasoilla vaikuttamista. Visiosta strategiseen ja poliittiseen tasoon ja siitä arjen konkretiaan, Kurkijärvi summaa.


Proof pähkinänkuoressa:

Proof of Customer
Tuotamme tietoa ja ymmärrystä nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaistamme mm. tutkimuksella, kulttuuriymmärryksellä ja aineistoanalyyseilla eri tietovarannoista.

Proof of Opportunity
Uusilla markkinoilla onnistuminen lähtee niiden tuntemisesta.

Proof of Concept
Kun oikeat asiakkaat ja kohdemarkkinat on tunnistettu, on hyvät lähtökohdat muotoilla tuote- ja palveluideat valmiiksi kaupalliseksi konseptiksi ja testata se asiakkailla.

Proof of Business Model
Kaupallisen konseptin elinkelpoisuuden ja hyödyllisyyden kehittäjälleen ratkaisee ansaintamalli.


Uudenmaan teollisuusyritykset menestyksen moottorina

Helsingin seudun kauppakamari on käynnistänyt jäsenyritystensä kanssa kampanjan, joka tekee teollisuusyritysten yhteiskunnallisen merkityksen näkyväksi. Kampanjaan ja materiaaleihin voi tutustua Uudenmaan teollisuusyritykset menestyksen moottorina -kampanjasivulla, joka muistuttaa teollisuuden merkityksestä ja mittakaavasta . 

Kampanja Uudenmaan teollisuusyritykset menestyksen moottorina

Lue myös

Tapio Nurminen: EU:n elpymismiljardien pitkän ajan hyöty voi Suomessa jäädä vähäiseksi

Yrityksissä kannetaan huolta siitä, että EU:n elpymismiljardien pitkän ajan hyöty voi...

Euroelvytyksestä uutta kasvua ja kumppanuuksia

Olisiko EU-elvytyksestä myös vientimarkkinoiden virkistäjäksi ja uusien ovien avaajaksi suomalaisyrityksille? Tätä pohdittiin tiistaina (15.6.) Helsingin seudun kauppakamarin...

Onko teillä käytössä Advisory Board? Tunnetko jo satelliitti-, helikopteri- ja kirittäjämallit?

Yritysten hallitukset ja johto ovat myös muuttuneen tilanteen äärellä aktiivisia: osalle...