Toimitusjohtaja Pia Pakarinen, Helsingin seudun kauppakamari.

Toimitusjohtajalta: Tervetuloa matkailijat

Matkailukesän näkymät ovat valoisammat kuin aikoihin. Ennakkoarviot lupaavat kasvua ja alkuvuoden luvut puhuvat puolestaan: yöpymisten määrä kasvoi Uudellamaalla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuusi prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Helsinki on löytänyt paikkansa eurooppalaisten matkailijoiden kartalla, kirjoittaa Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Yöpymisten määrä kasvoi Uudellamaalla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuusi prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Ulkomaisia yöpyjiä tuli ensimmäisellä neljänneksellä eniten Yhdysvalloista, Saksasta, Iso-Britanniasta ja Ruotsista. Huhtikuussa Helsingin osuus koko maan ulkomaisista yöpymisistä oli Helsingin kaupungin lukujen mukaan liki puolet (47 %). 

Matkailu vilkastui kevään edetessä erityisesti konferenssien ja B2B-tapahtumien siivittämänä. Hotellien käyttöasteet olivat parhaimmillaan yli 80 prosenttia, kun huhtikuussa keskimääräinen käyttöaste oli 53 prosenttia (kasvua edellisvuoteen viisi prosenttiyksikköä). Helsingin majoituskapasiteetti on kasvanut vuoden mittaan 394 huoneella. 

Lentomatkailussa koronavuosien kuoppaa on kurottu umpeen. Helsinki-Vantaan lentoaseman viimeisen 12 kuukauden matkustajamäärä oli kolme prosenttia korkeampi kuin kymmenen vuotta aikaisemmin. Lentoliikenteen matkustajamäärä kasvoi Helsinki-Vantaan lentoasemalla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä seitsemän prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Globaali epävarmuus näkyy ehkä siinä, että matkustajat varaavat matkansa lähempänä lähtöpäivää kuin aiemmin, pari kuukautta ennen matkaa.  

Risteilymatkailijat aloittavat tai päättävät risteilynsä Helsingissä.

Risteilymatkailijoiden on perinteisesti katsottu jättävän kaupunkiin vain vähän euroja, koska he viipyvät kaupungissa vain muutaman tunnin. Tilanne kuitenkin muuttuu merkittävästi, kun Helsinki nousee kääntösatamaksi. Norwegian Cruise Line (NCL) on valinnut Helsingin yhdeksi kääntösatamakseen, ja vuoden 2026 aikana kaupunkiin saapuu peräti 15 kääntöalusta.  

Kääntösatamatoiminta tarkoittaa käytännössä sitä, että risteilymatkailijat aloittavat tai päättävät risteilynsä Helsingissä. He viipyvät kaupungissa huomattavasti tavallista pidempään, yöpyvät hotelleissa, nauttivat ravintoloiden antimista ja tekevät ostoksia. Muutos tuo Helsinkiin uudenlaista matkailijavirtaa. 

Matkailun merkitys on suuri. Vierailijat jättävät Helsinkiin yli 1,5 miljardia euroa vuosittain. Rahat kulkeutuvat majoitusliikkeisiin, ravintoloihin ja kahviloihin sekä kauppoihin ympäri kaupunkia. Matkailu työllistää, pitää kaupungin elävänä ja tukee palveluita, joista hyötyvät myös helsinkiläiset itse. 

Helsinki on valmis vastaanottamaan maailman. Tervetuloa! 

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X: Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Kauppakamarien talouskysely antaa hentoja toiveita kasvusta

Tilastokeskuksen ennakkotieto, kauppakamarien talouskysely ja kauppakamarien vientiasiakirjojen kysyntä viittaavat talouskasvun käynnistymiseen, kirjoittaa toimitusjohtajamme Pia Pakarinen.

Toimitusjohtajalta: Monet yritysten kannalta tärkeät kysymykset ratkaistaan Brysselissä

Euroopan unionin päätökset vaikuttavat suoraan siihen, millaisessa toimintaympäristössä suomalaiset yritykset toimivat...

Toimitusjohtajalta: Valtava väentungos ydinkeskustassa – hienoa!

”Valtava väentungos ydinkeskustassa, joulunavauksen ihmismeressä ei päässyt etenemään mihinkään” otsikoi Helsingin Sanomat 22.11. Helsingin kaupungin...