Teksti
Vataja Riikka
Johtava asiantuntija, Aluevastaava / Leading Policy Advisor, Regional Manager
Helsingin seudun kauppakamari ja Palvelualojen työnantajat Palta selvittivät, mitä odotuksia ja tarpeita niiden jäsenyrityksillä on julkisilta työvoimapalveluilta, eli esimerkiksi TE-toimistojen työnantajapalveluilta. Julkiset työvoimapalvelut sisältävät palveluja sekä työnhakijoille että työnantajalle.
Yritykset arvioivat julkisten työvoimapalvelujen palvelut tai avun henkilöstön rekrytoinneissa vähäiseksi.
- Sosiaalisesta mediasta on yrityksille merkittävin apu henkilöstön rekrytoinneissa. Myös yksityisiä työnhakusivustoja, esimerkiksi Duunitori, Oikotie, käytetään paljon.
- Julkisten työvoimapalveluiden ja Työmarkkinatorin merkitys rekrytoinneissa on vähäinen. Esimerkiksi oppilaitosten ja korkeakoulujen merkitys koetaan merkittävästi suurempana.
- Julkisilta työvoimapalveluilta kaivataan erityisesti modernimpia toimintatapoja, parempaa yhteistyötä, ja tehokkaampia kanavia sopivien työntekijöiden löytämiseksi sekä konkreettista tukea erityisosaamisen rekrytoinnissa.
- Hyödyllisiksi palveluiksi yritykset kokevat sekä yrityksille että maahanmuuttajille ja kansainvälisille osaajille suunnatut tuet ja palvelut.
Näin kysely tehtiin
Selvityksen aineisto koostuu Helsingin seudun kauppakamarin ja Paltan jäsenille lähetetystä yrityskyselystä sekä Työmarkkinatori-palvelun käyttäjähaastatteluista (3 kpl). Käyttäjähaastatteluihin osallistuneilla oli oma tekninen rajapinta Työmarkkinatorilta yrityksen rekrytointijärjestelmään.
Kyselyyn vastasi 266 yritystä. Kysely toteutettiin internetlomakkeella aikavälillä 21.-
27.3.2024. Kysely lähetettiin Helsingin seudun kauppakamarin sekä Paltan jäsenyrityksille. Selvityksen toteutti Helsingin seudun kauppakamarin ja Paltan toimeksiannosta Mikko Kesä Oy.
Selvitys yritysten odotuksista julkisesti tuotetulle työvoimapalvelulle
Lue Helsingin seudun kauppakamarin ja Palvelualojen työnantajat Paltan selvitys linkistä alta.