Toimitusjohtaja Pia Pakarinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Toimitusjohtajalta: Huoltotunnelin uudistaminen olisi win-win-win-ratkaisu Helsingin ydinkeskustalle

Miten olisi vaihteeksi liikenneratkaisu, joka vähentää ruuhkautumista, tekee kävelystä keskustassa miellyttävämpää ja saa potentiaaliset asiakkaat pysähtymään Helsingin ydinkeskustassa? Helsingin seudun kauppakamari esittää, että keskustan huoltotunneli uudistetaan liikennekäyttöön ja yhdistetään suunnitteilla olevaan Länsisataman tunneliin. Toimitusjohtajamme Pia Pakarinen esittelee suunnitelman.

Helsingin ydinkeskustassa käy päivittäin 80 000 ihmistä vähemmän kuin ennen pandemiaa. Syinä ovat ainakin etätyön lisääntyminen, vähittäiskaupan siirtyminen yhä enemmän verkkokauppaan, kauppakeskusten rakentaminen houkuttelevien liikenne- ja joukkoliikenneyhteyksien varrelle sekä matkailijoiden määrän hidas kehitys. Yli 100 kaupan liikettä/kauppaa on hävinnyt keskustasta vuoden 2019 jälkeen. Asiaa ei kannata enää surkutella – nyt tarvitaan korjaavia toimenpiteitä.

Liikenneratkaisut eivät sellaisenaan luo houkuttelevaa ydinkeskustaa, mutta saavutettavuuteen niillä voi vaikuttaa.

Helsingin seudun kauppakamari esittää, että keskustan huoltotunneli uudistetaan liikennekäyttöön ja yhdistetään suunnitteilla olevaan Länsisataman tunneliin.

Huoltotunneliehdotuksessamme läpiajo henkilöautoilta pinnasta pintaan Hakaniemestä Länsiväylälle ja toisin päin olisi kielletty ilman eri maksua ja sitä valvottaisiin kameralla. Pysäköityään parkkihallissa autot voisivat kuitenkin poistua haluamastaan päästä. Se houkuttelee jäämään Helsingin keskustaan ja käyttämään ydinkeskustan palveluja.

Kaivokatu on jo päätetty sulkea henkilöautoliikenteeltä. Päätöksen toimeenpano kasvattaa liikennemääriä Pohjoisrannassa ja Esplanadeilla yli 10 prosenttia ja Kaartinkaupungissa enemmänkin. Luvassa on ruuhkia ja kävelyolosuhteiden heikentymistä. Autojen ohjaaminen kadun alle on kaikkien tienkäyttäjien edun mukaista.
Helsingin seudun kauppakamari tilasi Rambollilta selvityksen huoltotunnelin kehittämisen liikenteellisistä vaikutuksista. Selvityksessä verrattiin kaupungin suunnitelmaa vuodelle 2040 ja ehdottamaamme vaihtoehtoa, jossa huoltotunneli yhdistetään Länsisataman tunneliin. Huoltotunnelimallissa keskustan liikenne sujuvoituisi ja saavutettavuus paranisi. Ehdotuksemme on laajempi kuin kaupunginhallituksessa jo päätetty kehittämisvaraus, joka koskee huoltotunnelin käytön tehostamista ja maanalaisen tunneliyhteyden suunnittelua Hakaniemestä ydinkeskustaan.

Tärkeimpänä syynä tunnelivaihtoehtojen hylkäämiseen kaupungin poliittisessa päätöksenteossa on ollut tähän mennessä hinta. Ehdotuksemme on kokonaisuudessaan noin 140 miljoonan euron investointi – noin kymmenen prosenttia aikoinaan haudatun vanhan Keskustatunnelin hinnasta.

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X (twitter): Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Lue raportti: Helsingin seudun kauppakamarin ehdotus Helsingin ydinkeskustan elinvoiman parantamiseksi: keskustan huoltotunnelin liittäminen Länsisataman
tunneliin

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Työmarkkinat kaipaavat myös ammattiosaajia

On aika vahvistaa Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmää – ei heikentää sitä, kirjoittaa Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Huoltotunnelin uudistaminen parantaisi Helsingin keskustan saavutettavuutta

Näin selvitys tehtiin Liikenteellisen selvityksen Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy. Selvityksessä verrattiin kahta...

Lausunto: Helsingin ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos

YLJS:n vaikutuksia on arvioitu olennaisella tavalla puutteellisesti, mikä tekee arvioinneista harhaanjohtavia. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia...