Jukka Saksi on viestintäyrittäjä, osallistamisen fasilitaattori ja Arvovalta-kirjan kirjoittaja.

”Arvohakkerit” osana arvojen tulevaisuutta

On aiheellinen pohdinta kaikille johtajille, kuinka paljon ajattelemme arvoja ja vastuullisuuteen liittyviä teemoja ”tuotantolähtöisesti” vain organisaatiosta sisältäpäin. Muistammeko tarkastella tarpeeksi usein sitä, miltä toimintamme näyttää ulkopuolisen silmin?

Erityisesti pohtisin asiaa arvojen näkökulmasta. Voisiko siinä haastajana toimia hackathon? Hackathon on yleistynyt tapahtuma, joissa jonkun teeman ympärille kerääntyy aiheesta kiinnostuneita ihmisiä. Heillä on yleensä tehtävänantona arvioida, selvittää ja kehittää jonkun organisaation toimintaa.

Esimerkiksi it-nörtit kokoontuvat yhteen ja etsivät jonkun yrityksen tietoturvasta aukkoja, jotta niihin voidaan varautua.

Arvot ja vastuullisuuden teot ovat teemoja, joista mitä tahansa organisaatiota voidaan haastaa julkisesti. Tähän mennessä on nähty vasta alkusoittoa ja kaikkien yhteisöjen tulisi olla hereillä sen suhteen, miten niiden julkilausumat arvot toteutuvat arjen teoissa. Toimintaanko kaikilla osa-alueilla niin vastuullisesti kuin aiheesta viestitään?

Olenkin pohtinut, mikä organisaatio järjestää arvojen hackathonin.

Joko joku yhteisö on kerännyt ulkopuolisen kriittisen joukon ”repimään” auki arvot, niiden lupaukset ja vastuullisuuden viestit? Onko heille annettu mahdollisuus arvioida ulkopuolisen silmin niiden aitous ja toteutuminen? Onko heitä palkittu siitä, jos on löydetty luurankoja? En ole kuullut sellaisista ja olisin erittäin kiinnostunut tietämään tuloksista.

Uskon, että vain läpinäkyvä organisaatio voisi vahvistaa mainettaan merkittävästi. Enää ei menesty pimittämällä asioita, vaan sidosryhmät odottavat läpinäkyvää, arvopohjaista ja vastuullista viestintää. Johto on siinä avainasemassa näyttämällä esimerkkiä ja antamalla siihen mandaatin. Suosittelen ulkopuolisten käyttämistä arvojen ja vastuullisuustekojen arviointiin.

Aivan kuten politiikassa, myös muilla johtamisen alueilla asiat ovat pitkälti sitä, miltä ne näyttävät.

Kun yrityksessä havaitaan arvoristiriidat ja vastuullisuuden luurangot itse, saadaan mahdollisuus korjata asiat nopeasti ja voidaan viestiä prosessista omin sanoin ja sävyin. Proaktiivisuus onkin tämän päivän kontrollia. Ongelmat tulevat joka tapauksessa esille nopeasti, joten lienee parempi olla itse muutoksessa kuskin paikalla kuin ajautua ikävään selittelymoodiin.
Ennustan, että ”arvohakkerit” tulevat olemaan yksi aikamme ilmentymä, joka kehittää organisaatioita arvojen kautta johdetummiksi ja vastuullisemmiksi. Uskon myös, että ne organisaatiot, jotka ottavat arvohakkeroinnin käyttöön ja kertovat siitä läpinäkyvästi ulospäin, saavat osakseen positiivista näkyvyyttä. Se sisältää signaalin, että arvot ovat meille tärkeitä.

Tältä osin arvojohtajuuden paalupaikka olisi tarjolla!

Viestintäyrittäjä, osallistamisen fasilitaattori ja Arvovalta-kirjan kirjoittaja – KTT Jukka Saksi

Tutustu Arvovalta-kirjaan Kauppakamarikaupassa.

Kirja on saatavana myös e-kirjana.

Jukka Saksi, kirja Arvovalta.

 

Lue myös:

Twitterin kautta peilataan suomalaisen johtajuuden arvoja

Some on ehkä eniten muuttanut viestintäympäristöämme. Näyttäisi, että uusia kanavia perustetaan eniten nuorten käyttäjien toiveita täyttämään. Käytössämme ei ole yhtä viestintäkanavaa, jonka kautta tavoittaisi suoraan kaikkia suomalaisia. On kuitenkin monimutkaisia viestiketjuja.
Edellinen artikkeli Aluehallintoviraston määräys liikunta- ja virkistystilojen sulkemisesta päättyy 28.4. jälkeen Uudellamaalla Seuraava artikkeli Neuvontapalvelut laajenevat Etelä-Savon kauppakamarin jäsenyrityksille