Yrityskommentti: Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman

Fredman Groupin Peter Fredman: Nyt kannattaa katsoa jo kauemmas tulevaan

Korona-viestinnässä tulisi pelottelun sijasta keskittyä jo siihen, miten kriisistä rakennetaan siltaa uuteen. Uskoa tulevaan luova ote ei maksa mitään. Se on asennekysymys.

Erilaisille asiakasryhmille tuotteita tarjoavissa yrityksissä koronakriisi on voinut romahduttaa joidenkin tuoteryhmien kysynnän, kun taas toisissa tuotteissa myynti on lähtenyt kovaan kasvuun.

Näin on käynyt keittiötuotteita tarjoavalle Fredman Groupille, jonka Elmukelmu ja muut kotikeittiön tuotteet käyvät entistä paremmin kaupaksi. Samaan aikaan myynti ammattikeittiöille on sakannut takeaway-annosten pakkauksia lukuun ottamatta.

– Kokonaisuudessaan myynti on kriisin aikana jopa noussut, perheyhtiön hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman sanoo.

Pelottelun sijaan katse eteenpäin

Moni Fredman Groupin asiakasyritys ravintola-alalla on ajautunut pahoihin vaikeuksiin, kun ovet jouduttiin viranomaismääräyksellä sulkemaan ja tulot painuivat nollaan.

– Näiden yritysten akuutti kassakriisi pitää pystyä hoitamaan, ja sitä nyt osin työstetäänkin hallituksen kustannustuen muodossa.

Lisäksi Fredman peräänkuuluttaa selkeää exit-suunnitelmaa, joka loisi uskoa tulevaan. Julkisen vallan suunnalta tullut viestintä on ollut hänen mielestään liian negatiivista.

– Enää ei tarvitsisi korostaa kriisin vakavuutta. Kyllä kaikki suomalaiset sen jo tietävät. Sen sijaan viestinnässä tulisi nyt keskittyä siihen, miten tästä rakennetaan siltaa uuteen.

– Yleinen ilmapiiri pitää saada eteenpäin katsovaksi. Se ei maksa mitään, vaan se on asennekysymys.

Suomi tarvitsee verotuksen tiekartan

Edessä ovat taloudellisesti vaikeat ajat, mutta taantuman syvyyttä ja kestoa voi vain arvailla. Fredmanin mukaan selvää kuitenkin on, että yhteiskunta maksaa koronakriisin laskua ainakin seuraavat 10–15 vuotta.

– Kaikki paukut tulisi jatkossa pistää kulutuksen ja investointien edistämiseen, eikä sitä saa tukahduttaa verotuksen keinoin.

– Verotuksen on oltava ennakoitavaa, ja tätä varten Suomi tarvitsee hallituskaudet ylittävän tiekartan. Pitkän aikavälin veroasioita pohtii parlamentaarinen työryhmä, mutta sieltä ei ole toistaiseksi tullut mitään järkevää.

Fredman uskoo itse vahvasti siihen, että kriisi tarjoaa mahdollisuuden muutokseen. Jos suuntaviivat seuraavalle 10–15 vuodelle ovat selvät, yritykset uskaltavat taas investoida ja kehittää uutta.

Fredman Groupin tulevien vuosien kasvusuunnitelmat perustuvat pitkälti digitaalisille palveluille, joiden avulla ravintolakeittiöt voivat tehostaa toimintaansa ja parantaa ruokaturvallisuutta.

Lue myös

Sähkökatkosta voi koitua kallis jälkilasku

Ei vara venettä kaada, muistuttaa vanha kansanviisaus. Se tuntui olevan pätevä yleisohje myös Helsingin seudun kauppakamarin webinaarissa...

Pelisäännöt selviksi ennen etätyön aloittamista

Koronan toinen aalto kummittelee kulman takana ja monella työpaikalla mietitään kuumeisesti, pitäisikö keväällä aloitettua etätyöskentelyä jatkaa myös...

Kuusi yrityskommenttia exit-strategiasta

Olemme julkaisseet kuusi uutta yritysjohtajan kommenttia eri toimialoilta liittyen exit-strategiaan liittyvistä rakentavista ja uutta kasvua viitoittavista näkemyksistä.