fiiliskuva

Jäsenasiamies tuntee yritykset

Pekka Launiainen työskentelee kauppakamarin jäsenasiamiehenä. Hänen monipuolinen kokemuksensa yritysten erilaisista toimialoista on ollut hyödyksi jäsenasioissa.

Jäsenasiamies Pekka Launiainen työskenteli aiemmin pitkään myynnin ja markkinoinnin tehtävissä useissa kotimaisissa ja monikansallisissa yrityksissä. Kun kauppakamarilla oli tarjolla avoin tehtävä jäsenasiamiehenä, Pekka päätti tarttua tilaisuuteen. Hän on työskennellyt jäsenasiamiehenä pian yhdeksän vuotta.

– Minulla on hyvin monipuolinen kokemus eri toimialoista, joita jäsenyrityksemmekin laajalti edustavat, Pekka Launiainen sanoo.

Alkuvuosi on kauppakamarin jäsenasioissa perinteisesti kiireistä aikaa, kun uusi jäsenmaksuvuosi lähtee käyntiin, mutta jäseniltä tulee kysymyksiä ympäri vuoden.

– Avoin kommunikaatio on tärkeää ja saamme kysymysten ja palautteen lisäksi myös toiveita jäseniltämme. Vastaan useisiin kysymyksiin itse, mutta tarvittaessa välitän kysymyksiä eteenpäin asiantuntijoillemme, Pekka Launiainen valottaa.

Pekka Launiaisen vastuulla on lisäksi ulkoistettu myyntikenttä, joka hoitaa jäsenhankintaa. Digitalisaation ja modernien työvälineiden myötä työstä on tullut yhä ketterämpää ja paikasta riippumatonta.

– Seuraamme jäsenmäärän kehitystä tiiviisti ja vastuullani on täyttää ne tavoitteet mitä hallitus on jäsenmäärän suhteen asettanut, Pekka Launiainen sanoo.

Jäsenyritykset aktiivisesti mukaan

Kauppakamarin jäsenyritykset ovat hyvin eri kokoisia ja toimialoja on useita. Suuremmat yritykset arvostavat jäsenyydessään vaikuttamismahdollisuuksia ja edunvalvontaa. Pienemmissä yrityksissä arvostetaan neuvontapalveluja ja koulutuksia.

– Verkostoituminen yli 100 kertaa vuodessa järjestettävissä jäsentilaisuuksissamme on tärkeää suurimmalle osalle jäsenyrityksiä. Koulutukset ovat suosittuja ja neuvontapalveluja hyödynnetään etenkin sellaisten yritysten taholta, joilla ei ole omia talous- ja lakiasioiden asiantuntijoita, Launiainen summaa.

Launiainen kiittelee myös sujuvaa yhteistyötä kauppakamarin viestinnän kanssa. Markkinoinnin, jäsenasioiden ja viestinnän yhteistyö on innovatiivista ja saumatonta.

– Pyrkimyksenämme on kasvattaa jäsenmäärää edelleen tavoitteiden mukaisesti ja aktivoida samalla passiivisempia jäseniämme mukaan toimintaan. Esimerkiksi KoulutusOnlinen avulla voi osallistua koulutuksiimme helposti vaikka työpaikalta käsin, Launiainen vinkkaa.

Lue myös

Osaamisesta ja verkostoista kilpailuetua – 6Aika ja Vantaan pk-yritykset

6Aika-hankkeiden kehitys- ja innovaatioympäristöissä sadat vantaalaiset yritykset ovat oppineet ja luoneet uutta kokeiluissa, yritysverkostoissa sekä...

Afrikka – mahdollisuudet ja haasteet 2020 ja sen jälkeen

Afrikka, joka on maapallon toiseksi suurin ja toiseksi väkirikkain manner, on seuraava kasvumarkkina. Suomen maine on hyvä kaikkialla Afrikassa.

Yritysvastuun edistäminen kannattaa

Vaikeasti hahmotettavassa yritysvastuussa on loppujen lopuksi kyse arkisista asioista, joiden edistämisestä on myös taloudellista hyötyä. Hyvä esimerkki on naisten urakehityksen parantaminen.