fiiliskuva

Johtajuuden Naiskamari: Vetovoimaa kaupunkikeskustoihin

Johtajuuden Naiskamari käsitteli 16.6.2021 webinaarissaan yrittäjyyttä ja keskusta-alueiden vetovoimaisuutta. Keskustan elävöittämisessä yhteistyön ja verkostojen voima on erityisen merkityksellistä.

Johtajuuden Naiskamari on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä johtajille ja johtajiksi aikoville naisille suunnattu vaikuttamis- ja verkostoitumistapahtuma. Mielenkiintoiset puhujat ja aiheet pureutuivat tällä kertaa yrittäjyyteen ja keskusta-alueiden elävöittämiseen. Vireä keskusta on todellinen vetovoimatekijä elinkeinoelämälle ja koko kaupungin imagolle.

Innostavina puhujina tapahtumassa olivat Marja-Leena Rinkineva, elinkeinojohtaja, Helsingin kaupunki, Erika Poussa, perustaja ja omistaja, Bakerika, Milla Westerling, toimitusjohtaja Green Planet Astronauts, Laura Salonen, kauppias, Juustoansa, Kati Kivimäki, kauppakeskusjohtaja, Mall of Tripla ja Carita Peltonen, CEO ”skutsimutsi”, Metsä/Skogen.

Pia Airaskorpi, Korpia Face Yoga veti tapahtuman ”taukojumppana” virkistävän kasvojoogatuokion Pariisista käsin.

Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja, Marja-Leena Rinkineva aloitti tilaisuuden omalla puheenvuorollaan.

Uusia reittejä yrittäjyyteen

Johtajuuden Naiskamarin tarkoituksena on nostaa esiin vaikuttajanaisia ja johtajaurasta haaveilevia nuoria. Haasteellisen korona-ajan myötä on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen ja tuoda esiin uusia reittejä yrittäjyyteen sekä luoda toivoa tulevaan.

– Koronakriisi on koetellut lähes kaikkia, mutta hankalista ajoista on selvitty yhdessä. Johtajuuden Naiskamarin myötä haluamme tarjota uutta inspiraatiota ja uusia katsantokantoja sekä tarjota samaistumispintaa naisjohtajuuteen, Tiina Tikander Helsingin seudun kauppakamarilta sanoo.

Helsingin kaupungin elinkeinojohtajana kaupungin elinkeino- ja innovaatiopolitiikasta, yrittäjyydestä ja maahanmuutto- ja työllisyysasioista vastaava Marja-Leena Rinkineva toi puheenvuorossaan esiin kaupungin kehityshankkeita, kuten Eteläsataman alueen kehittämistä ja päärautatieaseman ympäristön lukuisat elinvoimaa lisäävät hankkeet.

– Haluamme luoda keskusta-alueille entistä houkuttelevampaa ympäristöä ja vireää elinkeinoelämää. Kasvavan kaupungin vetovoimaisuus edellyttää hyvän saavutettavuuden lisäksi elämyksiä, inspiroivaa kaupunkitilaa, monipuolista kulttuuritarjontaa ja innovatiivisia ihmisiä, Marja-Leena Rinkineva sanoo. 

Intohimosta tekemiseen

Marja-Leena Rinkinevan tavoitteena on luoda intohimoisesti jotakin sellaista uutta, inspiroivaa ja vaikuttavaa, joka tekisi Helsingistä entistäkin paremman paikan kaupunkilaisille ja yrityksille.

Erika Poussa, Bakerika-yrityksestä, on kannustava esimerkki yrittäjästä, joka on löytänyt intohimon ruoanlaittoon ja leipomiseen – jo alakouluikäisestä saakka. Sama intohimo johdatti hänet yrittäjyyteen ja rakkaus ruoanlaittoon on suurin motivaation lähde myös tänään.

– Jokainen syö ensin silmillään. Luova työ on aina ollut vahvuuteni ja rakastan itseni toteuttamista ruoan parissa. Ruoka on mun taidetta, Erika Poussa sanoo.

Ruokamaailmasta kuultiin Johtajuuden Naiskamarin aamussa myös toinen esimerkkitarina; Green Planet Astronauts syntyi Millan kotikeittiössä halusta totuttaa lapset terveellisiin, kasvipohjaisiin makuihin pienestä pitäen.

– Tutkimusten mukaan kasvispainotteinen ruokavalio on parasta terveyden ja planeettamme hyvinvoinnin kannalta. Millan ja hänen yrityksensä missio on auttaa kaikkia vanhempia kasvattamaan tervettä ja planeettaystävällistä sukupolvea, Milla Westerling sanoo.

Media- ja viestintäalalla uraa tehnyt Laura Salonen ryhtyi juustokauppiaaksi hetken mielijohteesta, mutta ei ole katunut hetkeäkään. Vanhassa kauppahallissa Juustoansa on otettu hyvin vastaan.

– Edellisessä elämässäni ajatus epäonnistumisesta oli hirveä mörkö. Silti jätin päivätyöni ja ryhdyin juustokauppiaaksi. Se vain tuntui omalta ja juuri oikealta. Kaikki ikään kuin loksahti paikoilleen, Laura Salonen summaa.

Kivijalat ja kauppakeskukset sulassa sovussa

Elävä keskustamiljöö tarvitsee kivijalkakauppojen rinnalle myös kauppakeskuksia.

Johtajuuden Naiskamarin tilaisuudessa puhunut  Kati Kivimäki on kaupan alan ja markkinoinnin ammattilainen, joka on uransa aikana kerännyt monipuolista kokemusta niin kauppakeskusliiketoiminnan, vähittäiskaupan, muodin kuin verkkokaupankin maailmasta.

– Aloitin Mall of Triplan kauppakeskusjohtajana vuonna 2019. Kauppakeskuksessa kaikki tehdään ihmisille – ja tämä on liiketoiminnan syvin olemus. Johtajalta tämä vaatii läsnäoloa, hyviä vuorovaikutustaitoja ja kykyä ymmärtää kauppakeskusvuokralaisten arkea. Olemme kaikki saamaa tiimiä, Kati Kivimäki sanoo.

Kati Kivimäki on toiminut Mall of Triplan kauppakaeskusjohtajana vuodesta 2019.

Carita Peltonen eli ”skutsimutsi” kehitti Metsä/Skogenin konseptin oman havahtumisensa pohjalta. Työuupumuksen jälkeen Carita koki metsän parantavan vaikutuksen hyvin voimakkaana ja halusi tuoda saman kokemuksen myös niille, joilla ei ole mahdollisuutta päästä oikeaan metsään. Arvopohjainen yrittäjyys kiehtoi suuresti.

Carita Peltonen on Metsä/Skogenin toimitusjohtaja.

– Syntyi ajatus metsästä keskellä kaupunkia eli Metsä/Skogen. Loin konseptin tyhjästä ja nyt minulla on ympärilläni intohimoinen tiimi toteuttamassa sitä. Itse vastaan tällä hetkellä Metsä/Skogenin kehittämisestä ja johtamisesta, Carita Peltonen valottaa.

Mikä Johtajuuden Naiskamari?

Johtajuuden Naiskamari on pari kertaa vuodessa järjestettävä tilaisuus, joka tuo naisjohtajat ja johtajauran alussa olevat vaikuttajanaiset yhteen. Se tarjoaa tilaisuuden kuulla omakohtaisia johtajakokemuksia sekä puhua avoimesti johtajuuden mahdollisuuksista ja haasteista. Naiskamarin tilaisuuksissa puhujat ovat korkean tason naisjohtajia, jotka jakavat rehellisesti tarinansa. He kertovat muun muassa uransa käännekohdista, näkemyksistään ja opeistaan sekä urapoluistaan vahvaan johtajuuteen, kannustaen muitakin eteenpäin.

Haluatko mukaan? Ota yhteyttä: saija.aikas@chamber.fi

Lue myös:
Edellinen artikkeli Euroelvytyksestä uutta kasvua ja kumppanuuksia Seuraava artikkeli Chambercast: Sujuvuutta ulkomaalaisten osaajien rekrytointiin