Artikkelikuva

Luoteis-Uudellamaalla on nyt positiivista pöhinää

Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikön hallituksen puheenjohtajalla, elektroniikan sopimusvalmistaja Dicron toimitusjohtajalla Jari Eirolla on hymy herkässä.

Pääkaupunkiseudun viime vuosien huippusuhdanne on säteillyt suotui­sasti myös Vihdin, Karkkilan ja Nummi-Pusulan suuntaan. Reilu puolen tunnin ajomatka keskustan ruuhkista rauhallisempiin maisemiin on edelleen vetovoimainen vaihto­ehto niille, jotka osaavat arvostaa myös kohtuullisempia asuntojen hintoja ja toimivia peruspalveluja.

Tämä yhtälö houkuttaa etenkin lapsiperheitä, mutta se on selkeää plussaa myös osaajista kisaaville yrityksille.

– Asuntojen ohella tänne nousee nyt myös päiväkoteja ja kouluja eli Nurmijärvi-ilmiö on yhä voimissaan. Kaiken kaikkiaan täällä on nyt posi­tiivinen pöhinä, Eiro kehaisee.

Kiitosta saavat myös paikalliset kuntapäättäjät.

– Vihdissä on uusi energinen kunnanjohtaja, jolla on elinkeinoasioihin todella aktiivinen ote, Eiro kiittelee.

Myös Karkkilaan saatiin viime kesänä uusi kaupunginjohtaja. Pestiin valittiin Tampereen kaupungin yritys- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuija Telén.

Liikenneyhteyksissä riittää työtä, Noin 8 000 vihtiläistä käy päivittäin töissä Helsingin seudulla. Alueen suurimmat huolenaiheet liittyvät liikenneyhteyksiin, jotka kulminoi­tuvat joka päivä ykköstien autojonoihin. Bussitkaan eivät tarjoa nope­ampaa ratkaisua, sillä ne päätyvät aamu- ja iltapäiväruuhkissa vain jonon jatkeeksi.

Myös Vt 2:n eli Porintien parantaminen sekä Hyvinkää–Hanko -tie (Kehä V) ovat seudullisia ikuisuushankkeita, jotka palaavat agendalle viimeistään vaalivuosina.

– Koko alueen tulevaisuuden ja vetovoimaisuuden kannalta keskeisin hanke on tunnin juna ja siihen liittyvät kaksoisraiteet. Henkilöautojen ja bussien rinnalle tarvitaan sujuva raideliikenneyhteys, Eiro painottaa.

Oma asema on koko metropolin etu

Luoteis-Uudellamaalla on nyt positiivista pöhinää
Vihdin puolella oleva asema olisi koko alueen kehittymisen kannalta todella tärkeä ja lisäisi sen vetovoimaa niin asukkaiden kuin yritysten silmissä. Samalla se sitoisi Vihdin ja sen naapurit entistä tiiviimmäksi osaksi koko metropolia, Luoteis-Uudenmaan kauppa­kamariyksikön puheenjohtaja Jari Eiro painottaa.

Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikön edunvalvonnan keskeisiä painopisteitä ovat keskusten kehittämishankkeet, niihin liittyvät liikennejärjestelyt sekä yleiskaava-hankkeet. Kauppakamariyksikkö osallistuu myös muun muassa Nummelan eteläosien teollisuus- ja työpaikkakaavoitukseen sekä seuraa aktiivisesti kuntarakenteen uudistustyötä.

Liikennehankkeista tärkein on Turku–Salo–Lohja–Helsinki -välille viritelty tunnin juna sekä siihen liittyvä kaksoisraide. Kustannusarvioltaan noin 1,5 miljardin euron infrahankkeen suunnittelutyö on parhaillaan käynnissä ja toteutuspäätöstä odotellaan seuraavalta hallitukselta.

Ratalinjauksesta riippuen hanke voi tuoda paikallisjunaliikenteen myös Vihtiin, mikä on saanut paikalliset vaikuttajat aktivoitumaan ja lyömään rumpua oman aseman puolesta. Matka Höytiönnummen asemalta Helsingin keskustaan taittuisi puolessa tunnissa.

Vihdin kunta on arvioinut, että junarata toisi vuoteen 2050 mennessä noin 27 000 uutta asukasta ja 10 000 työpaikkaa.

Hänen mielestään liityntäliikenne Lohjalle ei kuulosta järkevältä eikä se olisi pidemmässä juoksussa myöskään kestävän kehityksen mukainen ratkaisu.

– Todennäköisesti moni palaisi takaisin oman auton rattiin ja jonottamaan ykköstielle. Varsinkin Vihdin pohjoisosissa ja Karkkilassa asuville oma auto olisi yhdistettyä bussi- ja junamatkaa houkuttelevampi ja nopeampi vaihtoehto, hän toteaa.

Lue myös

Ennakointikamarin katsauksessa marraskuisen harmaita työvoimanäkymiä

Marraskuinen harmaus on sanapari, joka kuvaa yleisiä työvoima- ja talousnäkymiä Suomessa ja Helsingin seudulla harmillisen...

Kehysriihessä linjattu saatavuusharkintapilotti käynnistettävä Uudellamaalla

– Helsingin seudun kauppakamari pitää erittäin tärkeänä sitä, että hallituksen puoliväliriihessä päätetyn saatavuusharkinnan lieventämispilotin yhdeksi...