Pirjo Suhonen – naisyrittäjyyden puolestapuhuja

Pirjo Suhonen on tullut tunnetuksi Ivana Helsingin perustajana ja brändin rakentamisen sekä luovuuden esikuvana. Naisyrittäjyyden tuomat mahdollisuudet ovat hänen sydäntään lähellä.

Brändin rakentaminen ja luovuus liiketoiminnassa ovat Pirjo Suhosen ominta osaamisaluetta. Hän on luonut yhdessä siskonsa Paola Suhosen kanssa Ivana Helsingin, joka on kaikkien tuntema taiteen, muodin ja muotoilun kansainvälinen menestystarina. Pirjo Suhosella on Helsingin seudun kauppakamarin Chambercast-podcastissa oma podcast-sarja, jossa pureudutaan naisyrittäjyyden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

– On tärkeää miettiä, onko naisyrittäjyys oma lajinsa vai onko se ainoastaan yrittäjyyttä. Monelle yrittäjyys on oma valinta ja jokainen voi löytää omat tapansa tehdä siitä itselleen ammatin, Pirjo Suhonen sanoo.

Pirjo Suhonen pohtii podcast-sarjassaan naisten yrittäjyyttä yksilön näkökulmasta. 

– Yrittäjyyteen liitetään usein myös menestys, mutta mitä se on? Yrittäjä mielletään helposti riskinottajaksi, mikä on tietysti totta, mutta voisiko menestys olla muutakin kuin taloudellista pääomaa, Suhonen kysyy.

Yrittäjyyden ytimessä

Yrittäjyyden ydin on Suhosen mukaan siinä, että luo oman arvomaailmansa rohkeasti, omiin vahvuuksiinsa uskoen. Asiantuntijuudella ja pitkäjänteisellä työllä pääsee pitkälle.

– Rohkeus hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tehdä siitä liiketoimintaa on yrittäjyyden perusedellytys. Menestys voi olla muutakin kuin taloudellista pääomaa. Meillä on Suomessa poikkeuksellisen hyvä lastenhoito ja terveydenhuoltojärjestelmä. Tämä mahdollistaa myös perheellisten naisten yrittämisen – mutta samalla oman näköinen työelämä omassa yrityksessä tuo vastuiden lisäksi vapauksia, jotka voivat liittyä esimerkiksi lasten kanssa vietettyyn vapaa-aikaan tai vaikkapa harrastuksiin, Suhonen muistuttaa.

Pirjo Suhonen tietää mistä puhuu, sillä hän on tehnyt paljon työtä maailmalla kansainvälisten myyntiammattilaisten kanssa. Monissa maissa ei ole minkäänlaisia yhteiskunnallisia turvaverkkoja. 

Rakenna itsestäsi brändi

Yrityksen omien arvojen mukaiset toimintatavat ja henkilöbrändäys kuuluvat tämän päivän yrittäjyyteen. Työelämässä kannattaa laittaa koko persoona kunnolla peliin.

– Rohkeus uskoa omiin kykyihin ja visioihin edistää oman brändin rakentamista. On tärkeää tehdä asioita – eikä ainoastaan suunnitella niitä. Yrittäjyyteen liittyy epävarmuutta, ja sen sietäminen on avainasemassa. Näen naisyrittäjät reippaina pioneereina, joilla on paljon annettavaa bisnesmaailmaan, Suhonen kannustaa.

New call-to-action

Vinkit naisyrittäjälle:
– Tunnista omat vahvuutesi.
– Tee asiantuntijuudestasi vahvuutesi.
– Rakenna itsestäsi brändi omaa persoonallisuuttasi ja vahvuuksiasi hyödyntäen.
– Tee asioita, älä ainoastaan suunnittele. Tartu toimeen!
– Pyydä apua, jos et osaa. Kaikkea ei tarvitse osata ja apua on saatavilla, kun vain suostuu ottamaan avun vastaan.
– Tee yrittäjyydestä itsellesi intohimoammatti.
– Paranna elämänlaatuasi omannäköiseen työelämään panostamalla.
– Huomaa työn merkityksellisyyden lisääntyminen, kun teet itsellesi mielekästä työtä.
– Pohdi mitä menestys tarkoittaa sinulle? Onko se taloudellista vai henkistä pääomaa? Vai jotain ihan muuta?

Lue myös:
Edellinen artikkeli Kauppakamari – ainutlaatuista edunvalvontaa Seuraava artikkeli Vertailu on valttia maksuvälityspalveluissa