Talentgate ja Kauppakamari kouluttavat uusia osaajia rekrytoivan koulutusohjelman kautta.

Talentgate ja kauppakamari kouluttavat uusia osaajia rekrytoivan koulutusohjelman kautta

Digitalisaatio, teknologioiden kehittäminen, poikkeustilanne – kansainvälisten yritysten toiminta on muutoksessa. Myynnin ja markkinoinnin työ- ja toimintatapoja on ollut pakko muuttaa, kun asiakasta on haastava tai jopa mahdoton tavata. Myös tarve kehittää yrityksen digitaalista liiketoimintaa on kova. Rekrytoinneissa on aina riskejä, joita poikkeusajat lisäävät entisestään.

Talentgate ja Helsingin seudun kauppakamari käynnistivät näitä haasteita ratkomaan rekrytoivan Digitalisaatio kansainvälistymisessä F.E.C. -koulutusohjelman, jonka kautta kasvatetaan kansainvälistymistä ja digitalisaatiota ymmärtäviä osaajia yritysten monipuolisiin resurssitarpeisiin ja tarjotaan yrityksille riskittömämpi keino rekrytoida.

Miksi koulutusohjelma käynnistetään?

Puolen vuoden mittainen rekrytoiva koulutusohjelma käynnistyy maaliskuussa 2021. Ohjelmassa yritys valitsee itselleen sopivan henkilön hakijoiden joukosta, ja henkilö työskentelee puoli vuotta yrityksen määrittämissä tehtävissä saaden samalla ajankohtaista koulutusta kansainvälistymisen ja digitalisaation teemoista. Ohjelman ajalle solmitaan koulutussopimus, ja tavoitteena on rekrytoida valittu henkilö ohjelman päätyttyä. Koulutusohjelma toteutetaan, jotta yritykset löytäisivät ajantasaista osaamista ja sopivan henkilön joustavasti vakiintumattomassa tilanteessa.

– Koulutussisällön ansiosta niin kansainväliseksi suunnittelevat kuin jo kansainvälisesti toimivat yritykset sekä digitalisaatiosta puhtia tavoittelevat yritykset saavat tarvittavan tietotaidon ja motivoituneen työntekijän vahvistukseksi. Meillä on kokeneita asiantuntijoita, joilla ei ole ollut mahdollisuutta aiemmissa tehtävissään oppia digitaitoja tai niitä avainasioita, joita tarvitaan, kun yritys kasvattaa toimintaansa ulkomaille ja he haluavat nyt panostaa uuden oppimiseen, Talentgaten asiakkuuspäällikkö Eini Suominen summaa ohjelman hyötyjä yrityksille.

Talentgaten kumppaniksi valikoitui kauppakamari, jolla on kiistatta ohjelmaan sopivin tietotaito ja asiakasverkosto. Kauppakamarin palveluliiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Hulkko piti yhteystyötä Talentgaten kanssa luonnollisena vaihtoehtona.

– Talentgate oli meille kauppakamarissa jo ennestään tuttu yhteistyökumppani. Olemme aiemmin olleet yrityksenä mukana rekrytoimassa Talentgaten järjestämän ohjelman kautta ja havainneet, että rekrytoiva koulutusohjelma on tehokas ja riskitön tapa palkata osaavaa työvoimaa. Siksi oli helppo päätös lähteä mukaan rakentamaan yhdessä koulutusohjelmaa muun muassa kauppakamarin jäsenyrityksille, Hulkko kertoo ohjelman lähtökohdista.

Millaisille yrityksille ohjelma on sopiva rekrytoinnin väylä?

Koulutusohjelma tarjoaa joustavan tavan rekrytoida sellaisille yrityksille, joilla on uuden osaamisen tarve organisaatiossa, mutta ei vielä mahdollisuutta rekrytoida eri syiden vuoksi.

– Yrityksessä on esimerkiksi tunnistettu resurssitarve, mutta työnkuva on vielä jäsentymätön, taloudellinen tilanne ei salli vielä sitoutua rekrytointiin tai liiketoiminnan kasvattaminen kansainväliseksi on alkutekijöissään, Suominen kertoo.

Ohjelma sisältää myös 20 päivää laadukasta koulutusta, joten ohjelman kautta voi myös kasvattaa osaajan, jollaista ei ole muualla tarjolla. Koulutussisältö tukee tarvittavaa osaamista ja jakson lopussa valitulla henkilöllä on valmiudet ottaa työnkuva itsenäisesti haltuun. Koulutusohjelma sisältää muun muassa kohdemarkkinan valintaan, verkkonäkyvyyteen, digitaaliseen markkinointiin, tuotteistamiseen ja palvelumuotoiluun liittyviä jaksoja. Kokonaisuus on siis erittäin monipuolinen ja kouluttajat ovat alansa parhaita, kauppakamarin verkostosta valittuja osaajia.

– Koulutuksen avulla saa kattavan kuvan kansainvälistymisen asettamista vaatimuksista ja ”kotiläksyistä”, jotka yrityksellä tulee olla tehtyinä, kun kansainvälistymistä toden teolla käynnistellään. Lisäksi koulutus tarjoaa paljon työkaluja jo valmiiksi kansainvälisissä yrityksissä työskenteleville osallistujille, Hulkko kuvaa koulutuksen sisältöjä.

Miten pääsen mukaan?

Ohjelmaan pääsyyn ei ole mitään erityisiä kriteereitä, pelkkä yhteydenotto Talentgateen riittää alkuun.

– Voi soittaa ja keskustella kanssamme sopisiko ohjelma juuri teidän tarpeeseenne tai lähettää vaikka suoraan tarvemäärittelyn yhteydenottolomakkeen kautta. Talentgaten asiakkuuspäälliköt kysyvät sitten tarvittavia lisäkysymyksiä ja kertovat tarkemmin, miten edetään oikean osaajan löytymiseksi, Suominen avaa prosessia.

Hakijajoukko on laaja, ja mukana on niin korkeakoulutettuja hakemassa väylää ensimmäiseen varsinaiseen työpaikkaan kuin jo vankkaa osaamista kerryttäneitä ammattilaisia, joille ohjelma tarjoaa mahdollisuuden uramuutokseen tai osaamisen päivittämiseen. Osaamista löytyy niin kaupalliselta, humanistiselta, tekniseltä kuin IT-alaltakin, myynnistä, markkinoinnista, asiakaspalvelusta ja projektinhallinnasta.

– Yhteydenoton ottamiseksi riittää, että yritys on tunnistanut tarpeen lisäkäsille. Koska kartoitus ei vielä sido osallistumaan ohjelmaan niin kannattaa keskustella kanssamme olisiko ohjelmassa sopivaa osaamista, Suominen tähdentää.

Tutustu tarkemmin Talentgate-koulutusohjelmaan

Ota yhteyttä!  Tutustu Talentgaten nettisivuihin

Ohjelma toteutetaan yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa ja hakijat ovat työttömiä tai työttömyysuhan alaisia työnhakijoita. Ohjelman ajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta, vaan osallistuja saa omaa työttömyysetuuttaan.

Lue myös

Hyödynnä Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin ja Saksan kauppakamarien globaalia ulkomaanverkostoa (AHK)

Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin tiimi koostuu 31 asiantuntijasta, ja sen toimisto sijaitsee Helsingin...

Lausunto: Luonnos Helsingin asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmaksi 2024 (AM-ohjelma)

Helsingin kaupunginkanslia on pyytänyt kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta Helsingin asumisen ja siihen...

Poliittiset lakot heikentävät Helsingin seudun yritysten mahdollisuuksia tarjota työtä

Helsingin seudun kauppakamari selvittää kolme kertaa vuodessa jäsenyritystensä suhdannenäkymiä. Viimeisimmässä Suhdannepulssi-kyselyssä...