Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Vaikka Ruohonjuuri muuttuu maailman mukana ja ekokauppa-alan edelläkävijäyrityksessä haistellaan uusia tuulia maailman meriltä, Ruohonjuuren perusarvot pysyvät. Pelkät ympäristöasiat huomioivasta kaupasta on vuosien vieriessä kehittynyt kokonaisvaltaisemman yhteiskuntavastuun ja hyvinvoinnin kauppa.
– Vastuullisuus on olennainen osa kaikkea Ruohonjuuren toimintaa. Meille Ruohonjuuressa vastuullisuus on jokapäiväisiä tekoja ja arkista aherrusta. Maailman muuttaminen paremmaksi on kimmeltänyt johtotähtenämme aina Ruohonjuuren alkutaipaleelta saakka – siis jo vuodesta 1982 asti, Arto Ranta-aho perustelee.
Joukko nuoria perusti tuolloin vapaaehtoisvoimin Ruohonjuuren pieneen mökkiin Helsingin keskustaan tarkoituksena tuoda ihmisten valittavaksi ekologisempia vaihtoehtoja tavanomaisille tuotteille.
– Alussa oli ruoho ja juuri – ja valtava määrä maailmaa syleilevää rakkautta. Oli enemmän aatetta kuin rahaa ja enemmän intoa kuin taitoa, hän naurahtaa.
Ranta-aho kertoo, kuinka heille yrityksen liiketoimintaa pyörittäneille vuosien varrella lukuisten kokemusten siivittämänä jalostui ajatus siitä, että maailmaa saa parannetuksi suuremmin harppauksin ammattimaisemman työskentelyn avulla. Niinpä toimintoja tuotevalikoimasta henkilökunnan koulutukseen ja johtamiseen alettiin aktiivisesti kehittää.
– 1980-luvun alussa ei kauppojen hyllyiltä löytynyt luomu- tai ekotuotteita, Reilun kaupan tuotteista puhumattakaan. Vaikka maailma on muuttunut melkoisesti, on Ruohonjuurella edelleen vahva arvopohja, jolta ylpeinä ponnistamme, hän sanoo.
Ranta-aho korostaa, että Ruohonjuuren vastuullisuus ei ole viherpesua tai muotioikku. Se ei ole myöskään sanahelinää tai jyhkeitä julistuksia Helsingin Sanomien etusivulla.
– Meille vastuullisuus on sitä, että asialliset hommat hoidetaan ja kauppaa käydään ihmistä ja muuta luontoa kunnioittaen. Teemme uutterasti töitä sen eteen, että mikään Ruohonjuuren asiakkaalle tuotteistamme koituva hyvä ei ole muilta pois.
Reilu meininki on meidän meininki: kunnia-asia ja ihan jokapäiväinen juttu, hän tiivistää liiketoiminnan perusarvoja.
Ruohonjuuren alkuaskelista kumpuaa nykyisessäkin työskentelyssä näkyvä rakkaus ja intohimo – sekä maailmaa syleilevä fiilis, joka ilmenee niin tuotevalikoimassa, asiakaspalvelussa kuin henkilöstön hellässä hallinnassa. Ruohonjuuri laittaa hyvän kiertämään.
– Joka ikinen päivä lahjoitamme sekä tuotteita että rahaa hyvätekeväisyyteen. Kerran vuodessa jaamme Ruohonjuuri-palkinnon ja -apurahat kestävää kehitystä edistäville hankkeille, hän kertoo.
Johtamisfilosofiassaan Ranta-aho sanoo yhdistävänsä perusturvallisuuden ja punk-henkisyyden, johon kuuluu se, että henkilöstön älykkyyteen luotetaan ja että samalla tunnustetaan erilaisuuden voima ja vankka itseohjautuvuus. Olennaista itseohjautuvuudessa ja valtuuttamisessa on se, ettei jätetä henkilöstöä heitteille, koska ihmiset kaipaavat selkeitä yhdessä luotuja tavoitteita ja rooleja.
– Meillä Ruohonjuuressa haluamme löytää ja herättää työntekijän parhaat puolet sen sijaan, että yrittäisimme saada ihmisestä kaiken irti. Jokainen tietää omat tavoitteensa ja ”hiekkalaatikkonsa”, jonka puitteissa toimia, mutta kaikilla on myös lupa hyppiä hiekkalaatikoiden yli. Näin ihmiset kokevat kuuluvansa samaan porukkaan, haluavat inspiroitua yhdessä sekä myös haastaa toisiaan positiivisella tavalla, hän kertoo vapautuneesti omasta motostaan.
Ranta-aho uskoo, että ihmisen sisäinen rauha johtaa yhteiskunnalliseen vastuuseen ja parempaan johtamiseen. Ongelmia ei lopulta ratkaista samalla tietoisuuden tasolla, jossa ne syntyvät.
– Uskon, että muovaudumme ja johdamme yhdessä. Olemme tällä tavoin kaikki johtajia, hän sanoo mietteliäänä loppuun.
Ruohonjuuren liikevaihdon kasvu on ollut vuodessa keskimäärin 20 % viimeisen 10 vuoden aikana.
Viime vuonna liikevaihto ylitti 30 miljoonan rajan. Nyt meillä on 15 myymälää (vuoden 2020 lopussa 17) ja verkkokauppa. Ruotsissa on kaksi Happy Food Store myymälää ja verkkokauppa.
Ruohonjuuren tarinan voi kuulla kauppakamarin ja Henkilöstöjohdon ryhmä Henryn