Artikkelikuva

Alussa oli vain ruoho ja juuri

Toimintaamme viitoittaa unelma paremmasta maailmasta. Tahdomme tuoda asiakkaidemme elämään sekä iloa että elinvoimaa ja auttaa heitä saavuttamaan tavoitteensa ja unelmansa. Ruohonjuuri on rohkea edelläkävijä, jonka luomaa polkua on turvallista tallustaa, sanoo Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho.

Vaikka Ruohonjuuri muuttuu maailman mukana ja ekokauppa-alan edelläkävijäyrityksessä haistellaan uusia tuulia maailman meriltä, Ruohonjuuren perusarvot pysyvät. Pelkät ympäristöasiat huomioivasta kaupasta on vuosien vieriessä kehittynyt kokonaisvaltaisemman yhteiskuntavastuun ja hyvinvoinnin kauppa.

Ruohonjuuressa vastuullisuus on arkipäivää

– Vastuullisuus on olennainen osa kaikkea Ruohonjuuren toimintaa. Meille Ruohonjuuressa vastuullisuus on jokapäiväisiä tekoja ja arkista aherrusta. Maailman muuttaminen paremmaksi on kimmeltänyt johtotähtenämme aina Ruohonjuuren alkutaipaleelta saakka – siis jo vuodesta 1982 asti, Arto Ranta-aho perustelee.

Joukko nuoria perusti tuolloin vapaaehtoisvoimin Ruohonjuuren pieneen mökkiin Helsingin keskustaan tarkoituksena tuoda ihmisten valittavaksi ekologisempia vaihtoehtoja tavanomaisille tuotteille.

– Alussa oli ruoho ja juuri – ja valtava määrä maailmaa syleilevää rakkautta. Oli enemmän aatetta kuin rahaa ja enemmän intoa kuin taitoa, hän naurahtaa.

Ranta-aho kertoo, kuinka heille yrityksen liiketoimintaa pyörittäneille vuosien varrella lukuisten kokemusten siivittämänä jalostui ajatus siitä, että maailmaa saa parannetuksi suuremmin harppauksin ammattimaisemman työskentelyn avulla. Niinpä toimintoja tuotevalikoimasta henkilökunnan koulutukseen ja johtamiseen alettiin aktiivisesti kehittää.

– 1980-luvun alussa ei kauppojen hyllyiltä löytynyt luomu- tai ekotuotteita, Reilun kaupan tuotteista puhumattakaan. Vaikka maailma on muuttunut melkoisesti, on Ruohonjuurella edelleen vahva arvopohja, jolta ylpeinä ponnistamme, hän sanoo.

Kauppaa käydään muita kunnioittaen ja lahjoituksia tehden, jotta hyvä kiertää

Ranta-aho korostaa, että Ruohonjuuren vastuullisuus ei ole viherpesua tai muotioikku. Se ei ole myöskään sanahelinää tai jyhkeitä julistuksia Helsingin Sanomien etusivulla.

– Meille vastuullisuus on sitä, että asialliset hommat hoidetaan ja kauppaa käydään ihmistä ja muuta luontoa kunnioittaen. Teemme uutterasti töitä sen eteen, että mikään Ruohonjuuren asiakkaalle tuotteistamme koituva hyvä ei ole muilta pois.

Reilu meininki on meidän meininki: kunnia-asia ja ihan jokapäiväinen juttu, hän tiivistää liiketoiminnan perusarvoja.

Ruohonjuuren alkuaskelista kumpuaa nykyisessäkin työskentelyssä näkyvä rakkaus ja intohimo – sekä maailmaa syleilevä fiilis, joka ilmenee niin tuotevalikoimassa, asiakaspalvelussa kuin henkilöstön hellässä hallinnassa. Ruohonjuuri laittaa hyvän kiertämään.

– Joka ikinen päivä lahjoitamme sekä tuotteita että rahaa hyvätekeväisyyteen. Kerran vuodessa jaamme Ruohonjuuri-palkinnon ja -apurahat kestävää kehitystä edistäville hankkeille, hän kertoo.

Johtamisfilosofiana luottamus henkilöstöön ja yhdessä johtamiseen

Johtamisfilosofiassaan Ranta-aho sanoo yhdistävänsä perusturvallisuuden ja punk-henkisyyden, johon kuuluu se, että henkilöstön älykkyyteen luotetaan ja että samalla tunnustetaan erilaisuuden voima ja vankka itseohjautuvuus. Olennaista itseohjautuvuudessa ja valtuuttamisessa on se, ettei jätetä henkilöstöä heitteille, koska ihmiset kaipaavat selkeitä yhdessä luotuja tavoitteita ja rooleja.

– Meillä Ruohonjuuressa haluamme löytää ja herättää työntekijän parhaat puolet sen sijaan, että yrittäisimme saada ihmisestä kaiken irti. Jokainen tietää omat tavoitteensa ja ”hiekkalaatikkonsa”, jonka puitteissa toimia, mutta kaikilla on myös lupa hyppiä hiekkalaatikoiden yli. Näin ihmiset kokevat kuuluvansa samaan porukkaan, haluavat inspiroitua yhdessä sekä myös haastaa toisiaan positiivisella tavalla, hän kertoo vapautuneesti omasta motostaan.  

Ranta-aho uskoo, että ihmisen sisäinen rauha johtaa yhteiskunnalliseen vastuuseen ja parempaan johtamiseen. Ongelmia ei lopulta ratkaista samalla tietoisuuden tasolla, jossa ne syntyvät.

– Uskon, että muovaudumme ja johdamme yhdessä. Olemme tällä tavoin kaikki johtajia, hän sanoo mietteliäänä loppuun.


Ruohonjuuren liikevaihdon kasvu on ollut vuodessa keskimäärin 20 % viimeisen 10 vuoden aikana.
Viime vuonna liikevaihto ylitti 30 miljoonan rajan. Nyt meillä on 15 myymälää (vuoden 2020 lopussa 17) ja verkkokauppa. Ruotsissa on kaksi Happy Food Store myymälää ja verkkokauppa.

Henkilöstöpäivät 18.–20.5.2020

Ruohonjuuren tarinan voi kuulla kauppakamarin ja Henkilöstöjohdon ryhmä Henryn

Henkilöstöpäivillä 18.–20.5.2020

Lue myös

Osaajapulaan tarvitaan yhteistyötä ja yrityslähtöisiä opintopolkuja

Pitkän ja piinavan koronakurimuksen yhtenä valopilkkuna on ollut Suomen varsin suotuisia suhdannetilanne. Pandemian alussa uhkana...

Suomalainen työympäristö Rio de Janeirossa

Kaupunki avautuu hitaasti ja taistelee edelleen pandemiaa vastaan. On tärkeää pysyä valppaana ja noudattaa sosiaalisen etäisyyden sääntöjä...

Vuodenvaihteen 2021 muutoksia ja maksutietoja

Vuodenvaihde tuo tulleessaan listan muutoksia mitä kannattaa ottaa huomioon.