Kauppakamarin koulutustoimintaa, Tiedolla johtaminen, Seedin Marko Parkkinen.

Miksi parhaat johtajat ovat kiinnostuneita tiedolla johtamisesta juuri nyt?

Heräsi kysymys: Miksi johtajat ovat kiinnostuneita tiedolla johtamisesta juuri nyt? Pienen haastatteluselvityksen jälkeen syyt tiedolla johtamisen voimakkaaseen pintautumiseen osin yllättivät.

Kymmenen vuotta sitten aloitimme Ratkaisutoimisto Seedissä ja ohjelmistoyrityksessämme Taito Unitedissa tiedolla johtamisen systemaattisen kehitys- ja tutkimustyön. Kymmenen pitkän vuoden ajan teimme töitä asiakkaillemme ja omille yrityksillemme intohimolla, mutta muiden häiritsemättä tiedolla johtamisen kysymyksillä. KUNNES syksyllä 2019 Helsingin seudun kauppakamarin valmennustiimi oli yhteydessä meihin ja kertoi, että tiedolla johtaminen saattaisi kiinnostaa laajemmin kauppakamarin asiakkaita.

Viime toukokuussa pidimme kauppakamarin kanssa yhdessä webinaarin tiedolla johtamisesta ja KABOOM kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.

Heräsi kysymys: Miksi johtajat ovat kiinnostuneita tiedolla johtamisesta juuri nyt?

Pienen haastatteluselvityksen jälkeen syyt tiedolla johtamisen voimakkaaseen pintautumiseen osin yllättivät.

1. Arvausten arvostus vähenee. 

Yksi haastattelemistani johtajista tiivisti kaiken läpäisevän trendin hyvin: ”Joku kerta mietin, että miten on mahdollista, ettei koronakriisiin tunnuttu olleen terveydenhuollossa varauduttu mitenkään. Hiki pyrki pintaan, että oma hallitukseni voisi hyvin väittää samaa myös meidän toiminnastamme.”

2. Liikkeen johtaminen on taidetta, mutta sitä pitää tarkastella tieteellisesti.

Digitalisaatio kerää dataa kaikista toiminnoista, mutta miten johdamme tuon datan kautta? Mitä pitäisi tehdä, että data muuttuisi ymmärrykseksi ja ymmärrys paremmaksi toiminnaksi?

3. Usko oman organisaation kykyyn muuttua on kasvanut. 

”Aiemmin olin hyvin varovainen vaatimaan tai tekemään isoja muutoksia. En ollut ollenkaan varma pysyisikö organisaatio vauhdissani tai ajatuksissani mukana. Ja sitten korona! Valtavat muutokset muutamassa viikossa.” Siinähän se. Miksei näitä muutostarpeita tehtäisi tietoon perustuen ja proaktiivisesti, ei vasta pakon edessä?

4. Vihdoin meillä on aikaa. 

Moni haastattelemistani johtajista oli jo aiemmin tunnistanut tiedolla johtamisen mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämiseen, mutta asiaan ei ollut ollut aikaa paneutua rauhassa oman tiimin kanssa. Sitten korona. Nyt on!

4. Tiedolla johtamiseen on tarjolla valmiita lähestymisiä.

Kun aikaa tiedolla johtamiseen paneutumiseen oli, moni johtaja löysi nopeasti tuon jo aiemmin mainitun webinaarimme. Tiedolla johtamisen hankkeiden ei tarvitse olla mittavia, vaan selkeitä ja nopeita. Tuloksia alkaa useimmiten syntyä jo paneutumisen aikana. Niin se on, että osa tiedolla johtamisen hedelmistä on varsin helppo poimia.

Jos aihe kiinnostaa, hyppää mukaan Tiedolla johtamisen ajokortti -valmennukseen! 

Tämä lienee helpoin ja edullisin tapa päästä hyvään vauhtiin tai vaihtoehtoisesti kehittää omaa tiedolla johtamistaan.

Tiedolla johtamisen ajokortti

Tutustu Kauppakamarikauppassa: Tiedolla johtamisen ajokortti

 

Lue myös:

Twitterin kautta peilataan suomalaisen johtajuuden arvoja

Some on ehkä eniten muuttanut viestintäympäristöämme. Näyttäisi, että uusia kanavia perustetaan eniten nuorten käyttäjien toiveita täyttämään. Käytössämme ei ole yhtä viestintäkanavaa, jonka kautta tavoittaisi suoraan kaikkia suomalaisia. On kuitenkin monimutkaisia viestiketjuja.
Edellinen artikkeli Havaintoja työuransa alkutaipaleella olevien nuorten uupumisesta Seuraava artikkeli Kävelykeskustan kehittäminen Helsingissä ei vaadi autoliikenteen radikaalia rajoittamista