Marko Silen on Helsingin seudun kauppakamarin lakiasiainjohtaja, neuvontapalvelut

Viikon kysymys: Saako henkilön kuvaa käyttää markkinoinnissa?

Viikon kysymyksessä juristimme ja asiantuntijamme vastaavat usein kysyttyihin kysymyksiin. Henkilökuvan käytöstä markkinoinnissa on annettu suositus 11.1.2024.

Markkinoinnissa käytetään usein kuvaa, josta voidaan tunnistaa henkilö. Erityisen usein tätä tehdään sosiaalisen median alustoilla. Markkinointia koskeva lainsäädäntö on kuitenkin sama riippumatta media-alustasta. Jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista, on markkinoijalla oltava asianomaisen henkilön suostumus. Suojan piirissä niin julkisuuden henkilöt, yksityishenkilöt kuin lapsetkin.

Henkilön suostumusta edellytetään myös siinä tilanteessa että henkilö on tunnistettavissa nimen, äänen tai jonkun muun elementin perusteella. Jos henkilön kuva on hankittu kuvapankista, kuvan käyttäjän on syytä selvittää voiko kuvaa käyttää kaupallisesti. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on antanut henkilön kuvan käytöstä markkinoinnissa suosituksen 11.1.2024. Suosituksen pääsee lukemaan tästä.

Marko Silen
johtaja
Neuvontapalvelut
Helsingin seudun kauppakamari

Maksutonta neuvontaa jäsenillemme

Kauppakamarin jäsenille maksuttomassa neuvontapalvelussa asiantuntijat ja lakimiehet vastaavat kysymyksiisi liittyen muun muassa verotukseen, taloushallintoon ja lakiasioihin. Voit lähettää kysymyksesi asiantuntijoillemme lomakkeen kautta.

Pohditko, onko yrityksesi jäsenemme?

Voit tarkistaa organisaatiosi jäsenyyden KauppakamariVerkostosta.

Lue myös

Viikon kysymys: Onko pikkujouluihin osallistuminen työntekijän työaikaa?

Viikon kysymyksessä juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat usein kysyttyihin kysymyksiin.

Viikon kysymys: Onko esihenkilöaseman yksipuolinen poistaminen sellainen olennainen muutos, joka vaatii irtisanomisperusteen?

Vastaus: Olennaisen muutoksen määritelmä vaatii aina tapauskohtaista kokonaisharkintaa ja työtehtäviin tehtävissä...

Neuvontapalvelut: Henkilökuvien käyttö kaupallisessa tarkoituksessa – lupa sekä kuvaajalta että kohteelta

Brändinhaltijoiden ja markkinoijien kannattaa olla perillä lainsäädännön lisäksi hyvän liiketavan mukaisista...