Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja Helsingin seudun kauppakamarista.

Uudenmaan korkeakoulupaikkavaje jatkuu

Suomessa on 0,92 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,75, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut selvityksestä vuonna 2022.
  • Yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti on 0,92 korkeakoulun aloituspaikkaa. Uudellamaalla suhdeluku oli 0,75 yhtä toisen asteen suorittanutta kohti, pienempi  kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa.
  • Helsingin seudun kauppakamarin tarkastelussa verrattiin toisen asteen tutkinnon suorittaneita vuodelta 2023 ja korkeakoulujen aloituspaikkoja (yhteishaun aloituspaikat) vuodelta 2024.
  • Ennakointikamari selvitti Helsingin seudun korkeakoulujen aloituspaikkajakaumaa vuonna 2022. Selvitys osoitti, että aloituspaikkajakauma ei vastaa Helsingin seudun tarpeita.
  • Helmikuussa 2025 tehty tarkastelu osoittaa, että tilanne ei ole muuttunut.
  • Tarkastelun kohteena ovat yhteishaun aloituspaikat, jollei toisin mainittu.
  • Uudenmaan osuus Suomen 19-vuotiaista on 31 %.
  • Uudenmaan osuus ylioppilastutkinnoista on 35 % ja ammatillisista perustutkinnoista 28 %.
Lue julkaisu

Olli Ojan ja Riikka Vatajan selvitys Korkeakoulupaikat Uudellamaalla ja koko Suomessa.

Lue myös

Itä-Uudenmaan aluejohtokunta auttaa alueen yrityksiä menestymään

Helsingin seudun kauppakamarilla on viisi aluejohtokuntaa, jotka luovat yhteyksiä alueen yritysten ja päättäjien välillä sekä...

Uudenmaan korkeakouluihin tarvitaan kipeästi lisää aloituspaikkoja

Helsingin seudun kauppakamarin koordinoima Ennakointikamari julkaisi helmikuussa 2022 selvityksen Korkeakoulujen aloituspaikat ja hakijat Uudellamaalla ja...

Pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan sparrausohjelmaan valittiin yhteensä 30 yritystä

Pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan sparrausohjelmien tavoite on tarjota uusia toimintamalleja ja luoda verkostoja, joiden avulla yrittäjät voivat parantaa oman liiketoimintansa kasvunäkymiä.