Kaupan ja palvelujen valiokunnan vuoden viimeisessä kokoontumisessa 28.11.2019 aiheena oli äärimmäisen haastava ja pelottavan nopeasti ajankohtaistuva teema: digitaalisuuden ja verkkokaupan vaikutus monikanavaiseen asiakaskokemukseen, tuotekehitykseen ja liiketoiminnan muutokseen.
Valiokunnan vieraina olivat Kuudes Helsinki -toimiston Service Design Director Harri Nieminen (@harrimatias) sekä OP:n kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtaja Perttu Kröger (@PerttuKroger).
Alustusten avainkysymyksiä:
- Miksi asiakaskäyttäytyminen muuttuu?
- Miten yrityksessä voidaan vastata muutokseen ja monikanavaisuuden hallintaan?
- Mitkä ovat yrityksen kipukohtia digitaalisuuden palvelukokemuksen kehittämisessä?
- Miten asiakkaat tavoitetaan ja palvellaan kivijalassa, verkkokaupassa, mobiilisti ja markkinapaikoilla globaalisti
- Miten eri kanavat on mahdollista sovittaa yhteen maksamisen, logistiikan ja kumppaneiden kanssa
Muutamia nostoja alustuksista ja keskustelusta:
- Ihmiset ostavat enenevissä määrin tuotteiden sijaan palveluita. Asiakaslähtöisyyttä ja palvelumuotoilun menetelmiä voi hyödyntää ihan yhtä lailla niin B2B- kuin B2C-liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakas on aidosti kuskin paikalla.
- Asiakkaiden odotukset ja tottumukset siirtyvät yksityiselämän puolelta odotuksina vähintään samantasoisina palveluodotuksina myös työelämän puolelle.
- Lähtökohdaksi tulee asiakaskokemuksen kehittämisessä ottaa yrityksen nykyinen tai tuleva vaativin asiakas, joka hyvin todennäköisesti ei ole keski-ikäinen mies, vaan alle 18-vuotias nuori.
- Mitään kanavaa ei kannata sulkea pois, vaan pyrkiä olemaan mukana mahdollisimman monessa ja yhdistää ne asiakkaan näkökulmasta yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi. Ratkaise oikea ongelma; älä oleta vaan selvitä asiakkaiden tarpeet. Älä kehitä äppejä, vaan sisältöjä ja asiakaskokemusta!
- Yritykset keskittyvät liian usein tuotteen tai palvelun ydinominaisuuksien hiomiseen tai kanavakohtaisiin ratkaisuihin siten, että matkalta unohtuu käsitys siitä, mistä asiakaskokemus muodostuu. 88 % kuluttaja-asiakkaista ovat valmiita maksamaan ekstraa saman päivän kuljetuksista vastaan kaikki asiakkaat saavat tuotteen 3–5 päivän kuluttua.
- Markkinapaikkojen, joista voi ostaa useiden toimittajien tuotteita, ovat vahvassa kasvussa. Markkinapaikat johtavat hintojen alentumiseen, minkä vastapainoksi täytyy kehittää brändiä ja asiakaskokemusta, jotta viivan alle saadaan riittävästi tulosta.
- Maksutapoja on nyt 46. Käteinen ei silti poistu ehkä koskaan, mutta tunnistaminen siirtyy täysin mobiiliin. Mobiililompakoiden osuus maksamisessa on viimeisen vuoden aikana kasvanut 6 %:sta 12 %:iin. Maksutapoja pitää olla monipuolisesti mukaan lukien osamaksuvaihtoehto. Lisäksi ostojen/tilausten palautusten tulee olla helppoa ja jopa mukavaa – ja sellaista, joka kannustaa uuteen kauppaan.
Lue myös
Vihreys on entistä vahvempi myyntivaltti
Ilmastonmuutos ja hiilineutraalius ovat yhdistelmä, jota yhdenkään yrityksen ei enää kannata ohittaa olankohautuksella. Ilmastomuutokseen on herätty globaalisti...