Artikkelikuva

Digitaalisuuden ja verkkokaupan vaikutus asiakaskokemukseen ja liiketoiminnan muutokseen

Kaupan ja palvelujen valiokunnan vuoden viimeisessä kokoontumisessa 28.11.2019 aiheena oli äärimmäisen haastava ja pelottavan nopeasti ajankohtaistuva teema: digitaalisuuden ja verkkokaupan vaikutus monikanavaiseen asiakaskokemukseen, tuotekehitykseen ja liiketoiminnan muutokseen.

Valiokunnan vieraina olivat Kuudes Helsinki -toimiston Service Design Director Harri Nieminen (@harrimatias) sekä OP:n kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtaja Perttu Kröger (@PerttuKroger).

Alustusten avainkysymyksiä:

  • Miksi asiakaskäyttäytyminen muuttuu?
  • Miten yrityksessä voidaan vastata muutokseen ja monikanavaisuuden hallintaan?
  • Mitkä ovat yrityksen kipukohtia digitaalisuuden palvelukokemuksen kehittämisessä?
  • Miten asiakkaat tavoitetaan ja palvellaan kivijalassa, verkkokaupassa, mobiilisti ja markkinapaikoilla globaalisti
  • Miten eri kanavat on mahdollista sovittaa yhteen maksamisen, logistiikan ja kumppaneiden kanssa

Muutamia nostoja alustuksista ja keskustelusta:

  • Ihmiset ostavat enenevissä määrin tuotteiden sijaan palveluita. Asiakaslähtöisyyttä ja palvelumuotoilun menetelmiä voi hyödyntää ihan yhtä lailla niin B2B- kuin B2C-liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakas on aidosti kuskin paikalla.
  • Asiakkaiden odotukset ja tottumukset siirtyvät yksityiselämän puolelta odotuksina vähintään samantasoisina palveluodotuksina myös työelämän puolelle.
  • Lähtökohdaksi tulee asiakaskokemuksen kehittämisessä ottaa yrityksen nykyinen tai tuleva vaativin asiakas, joka hyvin todennäköisesti ei ole keski-ikäinen mies, vaan alle 18-vuotias nuori.
  • Mitään kanavaa ei kannata sulkea pois, vaan pyrkiä olemaan mukana mahdollisimman monessa ja yhdistää ne asiakkaan näkökulmasta yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi. Ratkaise oikea ongelma; älä oleta vaan selvitä asiakkaiden tarpeet. Älä kehitä äppejä, vaan sisältöjä ja asiakaskokemusta!
  • Yritykset keskittyvät liian usein tuotteen tai palvelun ydinominaisuuksien hiomiseen tai kanavakohtaisiin ratkaisuihin siten, että matkalta unohtuu käsitys siitä, mistä asiakaskokemus muodostuu. 88 % kuluttaja-asiakkaista ovat valmiita maksamaan ekstraa saman päivän kuljetuksista vastaan kaikki asiakkaat saavat tuotteen 3–5 päivän kuluttua.
  • Markkinapaikkojen, joista voi ostaa useiden toimittajien tuotteita, ovat vahvassa kasvussa. Markkinapaikat johtavat hintojen alentumiseen, minkä vastapainoksi täytyy kehittää brändiä ja asiakaskokemusta, jotta viivan alle saadaan riittävästi tulosta.
  • Maksutapoja on nyt 46. Käteinen ei silti poistu ehkä koskaan, mutta tunnistaminen siirtyy täysin mobiiliin. Mobiililompakoiden osuus maksamisessa on viimeisen vuoden aikana kasvanut 6 %:sta 12 %:iin. Maksutapoja pitää olla monipuolisesti mukaan lukien osamaksuvaihtoehto. Lisäksi ostojen/tilausten palautusten tulee olla helppoa ja jopa mukavaa – ja sellaista, joka kannustaa uuteen kauppaan.

Lue myös

Lausunto: Ympäristöministeriön ehdotus hallituksen esitykseksi kaavoitus- ja rakentamislaiksi

Huomioita alueidenkäytön kokonaisuudesta Yleistä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on yksi tämän...

Lausunto: Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) -työstä

Helsingin seudun kauppakamari on 10.11.2021 antanut lausunnon Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osastolle Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) -työstä.

Liian kiire muutokseen – Radikaali uudistuminen

Yrityksissä puhutaan muutoksesta, mutta käytännössä pöydällä on usein kiireellisempiä asioita.