Artikkelikuva

Digitaalisuuden ja verkkokaupan vaikutus asiakaskokemukseen ja liiketoiminnan muutokseen

Kaupan ja palvelujen valiokunnan vuoden viimeisessä kokoontumisessa 28.11.2019 aiheena oli äärimmäisen haastava ja pelottavan nopeasti ajankohtaistuva teema: digitaalisuuden ja verkkokaupan vaikutus monikanavaiseen asiakaskokemukseen, tuotekehitykseen ja liiketoiminnan muutokseen.

Valiokunnan vieraina olivat Kuudes Helsinki -toimiston Service Design Director Harri Nieminen (@harrimatias) sekä OP:n kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtaja Perttu Kröger (@PerttuKroger).

Alustusten avainkysymyksiä:

  • Miksi asiakaskäyttäytyminen muuttuu?
  • Miten yrityksessä voidaan vastata muutokseen ja monikanavaisuuden hallintaan?
  • Mitkä ovat yrityksen kipukohtia digitaalisuuden palvelukokemuksen kehittämisessä?
  • Miten asiakkaat tavoitetaan ja palvellaan kivijalassa, verkkokaupassa, mobiilisti ja markkinapaikoilla globaalisti
  • Miten eri kanavat on mahdollista sovittaa yhteen maksamisen, logistiikan ja kumppaneiden kanssa

Muutamia nostoja alustuksista ja keskustelusta:

  • Ihmiset ostavat enenevissä määrin tuotteiden sijaan palveluita. Asiakaslähtöisyyttä ja palvelumuotoilun menetelmiä voi hyödyntää ihan yhtä lailla niin B2B- kuin B2C-liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakas on aidosti kuskin paikalla.
  • Asiakkaiden odotukset ja tottumukset siirtyvät yksityiselämän puolelta odotuksina vähintään samantasoisina palveluodotuksina myös työelämän puolelle.
  • Lähtökohdaksi tulee asiakaskokemuksen kehittämisessä ottaa yrityksen nykyinen tai tuleva vaativin asiakas, joka hyvin todennäköisesti ei ole keski-ikäinen mies, vaan alle 18-vuotias nuori.
  • Mitään kanavaa ei kannata sulkea pois, vaan pyrkiä olemaan mukana mahdollisimman monessa ja yhdistää ne asiakkaan näkökulmasta yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi. Ratkaise oikea ongelma; älä oleta vaan selvitä asiakkaiden tarpeet. Älä kehitä äppejä, vaan sisältöjä ja asiakaskokemusta!
  • Yritykset keskittyvät liian usein tuotteen tai palvelun ydinominaisuuksien hiomiseen tai kanavakohtaisiin ratkaisuihin siten, että matkalta unohtuu käsitys siitä, mistä asiakaskokemus muodostuu. 88 % kuluttaja-asiakkaista ovat valmiita maksamaan ekstraa saman päivän kuljetuksista vastaan kaikki asiakkaat saavat tuotteen 3–5 päivän kuluttua.
  • Markkinapaikkojen, joista voi ostaa useiden toimittajien tuotteita, ovat vahvassa kasvussa. Markkinapaikat johtavat hintojen alentumiseen, minkä vastapainoksi täytyy kehittää brändiä ja asiakaskokemusta, jotta viivan alle saadaan riittävästi tulosta.
  • Maksutapoja on nyt 46. Käteinen ei silti poistu ehkä koskaan, mutta tunnistaminen siirtyy täysin mobiiliin. Mobiililompakoiden osuus maksamisessa on viimeisen vuoden aikana kasvanut 6 %:sta 12 %:iin. Maksutapoja pitää olla monipuolisesti mukaan lukien osamaksuvaihtoehto. Lisäksi ostojen/tilausten palautusten tulee olla helppoa ja jopa mukavaa – ja sellaista, joka kannustaa uuteen kauppaan.

Lue myös

Lausunto: Ympäristöministeriön ehdotus hallituksen esitykseksi kaavoitus- ja rakentamislaiksi

Huomioita alueidenkäytön kokonaisuudesta Yleistä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on yksi tämän...

Liian kiire muutokseen – Radikaali uudistuminen

Yrityksissä puhutaan muutoksesta, mutta käytännössä pöydällä on usein kiireellisempiä asioita.

Vihreys on entistä vahvempi myyntivaltti

Ilmastonmuutos ja hiilineutraalius ovat yhdistelmä, jota yhdenkään yrityksen ei enää kannata ohittaa olankohautuksella. Ilmastomuutokseen on herätty globaalisti...