Toimitusjohtaja Pia Pakarinen Helsingin seudun kauppakamari.

Toimitusjohtajalta: Saavutettavuus sakkaa myös joukkoliikenteessä

Koronapandemia on muuttanut myös työmatkaliikennettä, kenties pysyvästi. Etätyö on lisääntynyt, ja aikaisemmat työmatkojen ruuhkahuiput aamuisin ja iltapäivisin ovat tasoittuneet, kirjoittaa toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Liikkumistottumusten muutokset näkyvät HSL:n matkustajamäärissä, erityisesti raitiovaunuliikenteessä. HSL:n kyselyn mukaan 30 prosenttia oli vähentänyt raitiovaunulla matkustamista. Reilu puolet (52 %) mainitsi syyksi lipun hinnan. Uusia reittejä rakentuu Helsinkiin kovaa tahtia – reitti Kalasatamasta Pasilaan avautuu pian – mutta tyytymättömyyttä (37 % vastaajissa) lisäävät lukuisat reittimuutokset, jotka johtuvat Helsingin kaupungin katutöiden päättymättömästä ketjusta.

Alkanut vuosi lupaa lisää hidasteita.

Koska Rautatientorin paloturvallisuuden parantaminen edellyttää metroliikenteen katkaisemista, Rautatientorin metroasema suljetaan matkustajilta kokonaan ensi kesäksi. Metron palvelutason heikkenemistä paikataan vuorovälien tihentämisellä. Liikennekatkon aikana metro liikennöi Kampista länteen kuuden minuutin ja Helsingin yliopiston asemalta itään viiden minuutin välein. Käyttäjille aiheutuva haitta on silti melkoinen.

Metrosiltojen ja -laitureiden korjaus lopettaa myös Itämetron liikennöinnin ensi kesänä yli kahdeksi kuukaudeksi. Mellunmäen metroasema on kiinni koko kesän, Kontulan ja Myllypuron asemat muutamia viikkoja. Katkon ajaksi matkustajille järjestetään korvaava linja-autoyhteys.

Junaliikenne rantaradalla Leppävaarasta länteen pysähtyy ensi kesänä kokonaan viideksi viikoksi. Junat korvataan busseilla. K-junien liikennöintiä puolestaan harvennetaan huhti-lokakuussa Tikkurilassa suoritettavien vaihdetöiden ajaksi.

Korjaustyöt osuvat ikävästi työmatkalaisten ja perheiden arkeen juuri lomakauden loppuun ja koulujen alkuun. Kuten HSL:n kysely osoittaa, reittimuutokset ja poikkeustilat riipivät kuluttajan hermoa ja vähentävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Moni siirtynee käyttämään omaa autoa, vaikka tarjolla onkin esterata-ajoa ainakin Helsingin kaduilla.

Katu- ja korjaustöiden kasaantuminen vaikeuttaa kaikkien kulkijoiden, jalankulkijoista logistiikan ammattilaisiin, liikkumista tänä vuonna tasapuolisesti. Kaikkien etu olisi, että mahdollisimman moni valitsee joukkoliikenteen. Joukkoliikenteen suosion lisääminen edellyttää kuitenkin edullista hintamielikuvaa, joustavaa matkantekoa ja palvelun luotettavuutta. Kaikissa näissä riittää tekemistä lähivuosiksi. Etenkin Helsingin on kyettävä parempaan liikenteen kokonaissuunnitteluun.

Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X (twitter): Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Nuorten mielenterveyden häiriöt ovat aikapommi

Olemme kuitenkin saaneet salakavalasti uuden kansantaudin. Mielenterveyden häiriöt ovat jo ylivoimaisesti suurin työkyvyttömyyden aiheuttava sairaus....

Lausunto: Viikinrannan–Lahdenväylän osayleiskaavaluonnos

Viikinrannan-Lahdenväylän osayleiskaavaluonnos Viikinrannan-Lahdenväylän alueen kaavoitustarpeen taustalla on Helsingin viimeisin kokonaisyleiskaava Yleiskaava 2016, jonka korkein hallinto-oikeus...