Artikkelikuva

Ohjeet rahtialusten miehistöjen ja risteilymatkustajien kotiuttamiseen

Suuri osa Euroopan, myös Suomen, rahtiliikenteestä hoidetaan meriteitse. Siksi on hyvin tärkeää pitää merirahtiliikenne toiminnassa koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa.

– Merenkulkijat pitävät taloutemme ja toimitusketjujemme elintärkeät kanavat avoimina, sillä 75 prosenttia EU:n maailmankaupasta ja 30 prosenttia kaikista EU:n sisällä kulkevista tavaroista kuljetetaan meritse, sanoo EU:n liikennekomissaari Adina Vălean.

Laivahenkilöstö työskentelee usein poissa kotoa kuukausia kerrallaan. Joka kuukausi noin 100 000 laivatyöntekijän työrupeama päättyy, jolloin miehistö on vaihdettava satamassa.

Usein saapumis-/lähtösatama sijaitsee työntekijän kotimaan ulkopuolella. Merirahtiliikenteen turvaamiseksi komissio on nyt antanut ohjeita muun muassa siitä, miten rahtialusten miehistöjen vuorovaihdot hoidetaan satamissa turvallisesti.

Komissio kehottaa kaikkia EU:n satamavaltioita perustamaan erityismenettelyin toimivia satamia, joissa miehistönvaihdokset kyetään hoitamaan hallitusti.


Lue lisää: https://ec.europa.eu/finland/news/ship-passengers_200408_fi

Lue myös

Viikon kysymys: Millä kielillä tuotteiden käyttöohjeet pitää laatia?

Juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat usein kysyttyihin kysymyksiin.

Viikon kysymys: tuotteiden käyttöohjeiden kieli

Viikon kysymys tuo vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Suomalaisen yrityksen kyberturvallisuus Ukrainan sodan varjossa

Kun organisaatiot pohtivat kyberturvallisuuttaan Ukrainan sodan aikana, on myös yksittäisten ihmisten hyvä varmistaa säännöllisesti, että...