Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Jo nyt startupien ratkaisuilla koneet hoitavat varastotyöt, inventaario onnistuu droneilla, toimintavikojen määritys tapahtuu digitaalisesti, toimitusta pystyy tarkkailemaan älypakkauksilla ja kauppa pyörii ilman henkilökuntaa.
Digitalisaatio tarjoaa valtavia mahdollisuuksia. Yritykset heräilevät kuitenkin huolestuttavan hiljaa miettimään, miten pysyä perässä kehityksessä ja taata menestys jatkossakin. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan suomalaiset yritykset jäävät merkittävästi alle eurooppalaisen keskiarvon innovaatioyhteistyössä sekä panostuksissaan tutkimukseen ja kehitykseen.
– Vanhan toimintamallin haastaminen on isoin haaste vakiintuneille yrityksille, kertoo Stora Enson Head of New Businesses Antti Vuolli.
Se mitä Airbnb teki hotellialalle, Uber taksialalle tai Amazon kaupankäynnille, voi tapahtua mille tahansa toimialalle. Varmin tapa pysyä kyydissä on panostaa kehitykseen. Kun oma kehitysbudjetti on rajallinen ja toimintamallit syvälle juurtuneet, tarjoaa startup-yhteistyö mahdollisuuden. Näin toimittiin 350 vuotiaassa Stora Ensossa, jonka myynnistä 7 % tulee uusista tuotteista ja palveluista tänä päivänä.
– Meillä on oma yksikkö digitaaliseen kehitykseen. Lisäksi 10 miljoonan euron sisäinen digifund mahdollistaa ketteryyden, Vuolli valottaa.
Toimintaa helpottaa, kun siihen on jo valmiiksi sovittu rahoitus. Kehitykselle osoitettu budjetti antaa liikkumavaraa päätöksentekoon. Vuollin mukaan fundit eli rahastot koetaan yrityksille parempana muotona sijoittaa uuteen liiketoimintaan kuin suorat sijoitukset startupiin.
Startup-yhteistyössä pitää hahmottaa nopeasti, onko yhteistyö tuottavaa ja onko jatkolle edellytyksiä. Päämäärä on tietenkin liiketoiminnallinen hyöty ja kilpailuetu.
– Projekteilla pitää olla aikaraja. Muuten niitä voi olla vaikeaa lopettaa eikä tuloksia näy. Innovaation rahoitus on saatava toimimaan muutamassa kuukaudessa. Tällä haetaan nopeaa kokeilukulttuuria – fail fast, Vuolli neuvoo.
Menestyäkseen startup-yhteistyössä prosessin pitää olla systemaattinen ja jatkuva. Stora Ensolla on yksi putki, jonka läpi kaikki menee. Digitiimi auttaa startupia sovittamaan palvelunsa Stora Enson muottiin sopivaksi.
Vakiintuneet yritykset joutuvat miettimään riskin suhdetta tuottoon, eli kuinka paljon uskalletaan laittaa liiketoiminnallista panosta startupiin. Startupit tarvitsevat referenssejä saadakseen uskottavuutta. Startupeilla saattaa myös olla pelko omistajuuden menettämisestä.
– Olennaista on, että omistajuus säilyy startupilla. Meidän digitiimin tehtävä on auttaa heitä onnistumaan, Vuolli summaa.
Suomen startup-ystävällisimmässä yrityksessä, Stora Ensossa, ymmärretään, että yhteistyökumppanin menestys hyödyttää myös itseä.
– Etenkin alussa ostetaan palveluita, ei omistajuutta. Sopimuspohjainen yhteistyö tulee paljon myöhemmin, Vuolli sanoo.
Startup-yhteistyö voi kevyimmillään tarkoittaa ovien avaamista startupille, tutustumista startupin toimintaan työvaihdon kautta, rahoituksen tarjoamista tai palvelun ostamista tavallisena asiakkaana.
Lue myös:
https://kauppakamarilehti.fi/index.php/yritykset/rami-karhu-pisti-pystyyn-sisaisen-startupin-eilakaislalla/
https://kauppakamarilehti.fi/index.php/ajankohtaista/startup-yhteistyo-vaatii-toimivaa-yhteistyomallia/
https://kauppakamarilehti.fi/index.php/yritykset/osallista-asiakkaasi-digipalveluiden-kehittamiseen/