Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Skenaariot auttavat yrityksiä, organisaatioita ja yhteiskuntia valmistautumaan yllätyksiin toimintaympäristössä sekä luomaan strategian vaihtoehtoisissa maailmoissa pärjäämiseksi. Ajatushautomo Nordic West Officen toimitusjohtajan Risto E. J. Penttilän mukaan taloudellinen ja poliittinen epävarmuus jatkuu pitkään.
– Tulevaisuuden ennustaminen on ollut aina vaikeaa, nyt se on mahdotonta. Kansainväliset yritykset ottavat murroksen tosissaan. Suomen tulisi ottaa oppia siitä, millä vakavuudella yritykset valmistautuvat muutoksiin, yllätyksiin ja shokkeihin, Penttilä toteaa ja esittelee
Nordic West Office kartoitti 16 suomalaisyrityksen kanssa neljä mahdollista skenaariota globaalin toimintaympäristön kehitykselle vuosille 2021–2026. Hankkeen kumppaneina toimivat Keskuskauppakamari ja Business Finland.
Vaihtoehtoisina skenaarioina vuosille 2021–2026 nähdään Kiina-vetoinen Xin maailma, teknologia- ja markkinavetoinen Kybermaailma, populismin, patriotismin ja protektionismin ohjaama Sotarumpu sekä vapaaehtoinen tai pakotettu nollakasvun Downshift.
Skenaariotyön osana on tunnistettu kehityspolut, jotka voivat johtaa muun muassa EU:n hajoamiseen, Kiinan taloudelliseen ja poliittiseen romahdukseen sekä Pohjois-Korean tekemään ydinaseiskuun. Toisaalta kvanttitietokone voi olla laajasti markkinoilla jo viiden vuoden kuluttua, ja ilmastonmuutokseen on mahdollista löytää ratkaisuja markkinaehtoisesti.
Mukana projektissa ollut Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark kertoo yhtiön hyödyntävän skenaarioajattelua keskeisenä osana strategiatyötä.
– Fortumin tavoitteena on johtaa muutosta kohti vähäpäästöistä energiajärjestelmää ja resurssien optimaalista käyttöä. Skenaariot auttavat meitä testaamaan ajatteluamme ja tekemään oikeita ratkaisuja kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa toimintaympäristössä.
Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund on samaa mieltä Fortumin kanssa.
Uhkista pitää rakentaa mahdollisuuksia.
– Kansainvälinen skenaarioanalyysi kuuluu saumattomasti johtoryhmämme työskentelyyn. Yksikään yritys ei ole suojassa muutoksilta esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisessä tai teknologiassa, Björklund sanoo.