Jäänmurtaja jäätä särkemässä.

Lausunto: Arviomuistio väylämaksun pysyvästä puolittamisesta

Kauppakamari on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle liittyen väylämaksun pysyvää puolittamista koskevaan arviomuistioon. Väylämaksun puolittaminen on kannatettava muutos, mutta samalla tulisi korjata väylämaksujärjestelmän kilpailua vääristävät elementit. Lopullisena tavoitteena tulee olla väylämaksun poistaminen kokonaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt sidosryhmiltä lausuntoa väylämaksun pysyvää puolittamista tarkastelevasta arviomuistioluonnoksesta. Viitaten Keskuskauppakamarin luonnoksesta antamaan lausuntoon Helsingin seudun kauppakamari esittää lausuntonaan lisäksi seuraavaa:

Suomessa käyviltä kauppamerenkulun aluksilta perittävä väylämaksu on ollut väliaikaisesti puolitettu vuodesta 2015 alkaen. Alun perin puolituksella kompensoitiin rikkidirektiivin kustannuksia meriliikenteessä. Sittemmin puolituksen jatkamista on perusteltu Suomen kilpailukyvyn tukemisella ja pandemian aiheuttamista taloudellisista haasteista palautumisella. Väylämaksutuloilla on pyritty kattamaan laskennallisesti kauppamerenkululle tarjottujen palvelujen (mm. väylänpito, väyläinvestoinnit, jäänmurto) järjestämisestä aiheutuvia valtion menoja.

Kauppakamari pitää esitystä väylämaksun pysyvästä puolittamisesta kannatettavana. Pitkän tähtäimen tavoitteena tulee kuitenkin olla väylämaksusta luopuminen kokonaan ja merenkulun väylänpidon kustannusten kattaminen suoraan valtion budjetista, kuten tieliikenteessä. Väylämaksu heikentää suomalaisten ulkomaankauppaa käyvien yritysten logistista kilpailukykyä, joka on jo muutenkin kilpailijoita heikompi syrjäisen sijaintimme vuoksi.

Väylämaksun puolittaminen vähentäisi yrityksille aiheutuvia kustannuksia, muttei muuttaisi järjestelmän muita kilpailua vääristäviä elementtejä. Väylämaksun perusperiaatteena on ollut valtiolle aiheutuvien menojen kattaminen. Maksu on samansuuruinen koko maassa riippumatta siitä, missä väylänpidon kustannukset syntyvät. Kustannusten todellisuutta vastaamaton kohdistuminen vaikuttaa kuljetusreittien valintaan ja vääristää satamiemme keskinäistä kilpailua. Kuten luonnoksessakin todetaan, väylämaksun on katsottu tukevan pohjoisen alusliikennettä ja rasittavan etelän alusliikennettä.

Rannikon kauppamerenkulun palveluista ylivoimaisesti suurimman menoerän muodostaa jäänmurto (n. 66 M€ vuonna 2022). Kuitenkin esimerkiksi Helsingin satamien liikenne ei normaalitalvena tarvitse valtion jäänmurtoa ollenkaan. Käytännössä Helsingin satamien liikenteestä veloitetaan väylämaksuja moninkertaisesti siihen nähden, mitkä niihin johtavien väylien ylläpidon todelliset kustannukset ovat.

Erityisesti väylämaksujärjestelmä rasittaa kansainvälistä risteilyliikennettä, joka käyttää satamia kesällä eikä tarvitse jäänmurtoa. Maksurasite voi muodostua varsin suureksi ja on siten omiaan vähentämään Suomen houkuttelevuutta vierailukohteena.

Kauppakamari pitää välttämättömänä väylämaksujärjestelmän uudistamista siten, että kansallista kilpailukykyä heikentävistä ja satamien välistä kilpailua vääristävistä elementeistä luovutaan. On myös pidettävä huolta siitä, että meriväyliä koskevia investointihankkeita rahoitettaessa satamia kohdellaan yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti ilman aluepoliittisista tai muista vastaavista syistä johtuvia poikkeuksia.

Lue myös

Lausunto hallituksen esitykseksi mikroliikkumista ohjaavaksi lainsäädännöksi

1. Yleistä / tavoitteet Esityksessä ehdotetaan mikroliikkumisen turvallisuuden sekä esteettömyyden parantamiseksi muutoksia liikenteen palveluista annettuun...

Lausunto: Luonnos Helsingin asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmaksi 2024 (AM-ohjelma)

Helsingin kaupunginkanslia on pyytänyt kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta Helsingin asumisen ja siihen...

Lausunto: Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntasuunnitelman (ilme) 2024–2029 luonnos

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on pyytänyt Kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntasuunnitelmaksi 2024–2029. Kauppakamari esittää...