Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
EU pyrkii digitalisoimaan julkishallintoa EU-alueen kilpailukyvyn parantamiseksi. EU:n digitaalinen palveluväylä Your Europe -verkkoportaali perustuu EU:n asetukseen (EU) 2018/1724 (myöhemmin SDG-asetus).
Suomessa SDG-asetuksen täytäntöönpanovastuu koskee useita eri viranomaisia. Kansallisena koordinaattorina toimii KEHA-keskuksen Digitaaliset sisämarkkinat -tiimi.
1. Tietoa EU:n sisämarkkinoiden säännöistä
Your Europe -portaalista löytyy laajasti tietoa:
Portaali tarjoaa sivuillaan koko EU:lle yhteistä tietoa ja sen lisäksi linkityksiä kansallisille sivuille, joilla kerrotaan mahdollisesta kansallisesta sääntelystä. Linkit löytyvät haku-toiminnolla. Kaikkea ei ole myöskään löydy englanniksi, saati suomeksi, mutta konekäännökset ovat apuna.
2. Neuvontapalvelut
Your Europe -portaalissa on eri maiden neuvontapalveluiden yhteystiedot (seuraavissa asioissa):
Voit kysyä EU-asioissa apua myös Helsingin seudun kauppakamarin yhteydessä toimivalta Enterprise Europe Networkilta (EEN). EEN on apuna pk-yritysten kansainvälistymisasioissa. EEN toimii yli 50 maassa, ja kauttamme voi etsiä myös yrityskontakteja ulkomailta.
3. Single Market Obstacles Tool SMOT
Jos yritys tai yksityishenkilö kohtaa ongelmia toisen EU-maan viranomaisen kanssa, Single Market Obstacles Toolin kautta saa asian EU:n tietoon. Palaute auttaa EU:ta ja EU-maiden viranomaisia parantamaan palvelujensa laatua ja kartoittamaan esteitä sisämarkkinoilla. Euroopan komissio tallentaa palautteen ilman tunnistetietoja ja arvioi sen perusteella, miten sääntöjä ja menettelyjä voitaisiin kehittää. SMOT-kanavan kautta lähetettyyn palautteeseen ei siksi vastata. EEN voi myös raportoida yritysten puolesta sisämarkkinaongelmista.
SDG-asetus velvoittaa jäsenmaat mahdollistamaan sähköisen asioinnin tietyissä viranomaismenettelyissä ja luomaan yhden kerran teknisen järjestelmän (Once Only Technical System, OOTS), joka tarjoaa mahdollisuuden rajat todistusmateriaalien välittämisen jäsenmaasta toiseen. Nimensä mukaisesti samat tiedot tulee toimittaa vain kerran.
Pk-yrityksen perustamiseen, toimintaan ja lopettamiseen liittyvä rajat ylittävä byrokratia vähenee. OOTS:n tarkoituksena on, että yritysten ei tarvitse enää hakea ja toimittaa samoja asiakirjoja toistuvasti. Yritykset voivat pyytää asianomaisia viranomaisia EU:n sisämarkkinoilla hakemaan asiakirjat suoraan.
OOTS-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2023, mutta jäsenmaiden tulee vielä viimeistellä järjestelmän kansalliset osat. Suomen tavoitteena on julkaista järjestelmän kansalliset osat vuoden 2025 alkupuolella ja kansallisia asiointipalveluita ja rekistereitä liitetään mukaan sitä mukaa kun edellytykset täyttyvät, vuoden vaihteesta 2024–2025 alkaen.
Maija Kärkäs
päällikkö, juristi
Enterprise Europe Network EEN
Helsingin seudun kauppakamari
Tekstiä päivitetty 15.4.2024