Helsingin ydinkeskustan liikennettä.

Uusi Kauppakamarilehti pureutuu kantakaupungin liikenteen sujuvuuteen

Yritysten mielestä keskustatunneli turvaisi parhaiten ydinkeskustan saavutettavuuden. Tunnelin rakentaminen Länsisatamaan ei takaa sujuvaa kulkua satamaan, jos Länsiväylä muuttuu maantiestä katumaiseksi. Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet ovat saaneet hyvin vastakaikua hallitusohjelmassa.

Hotellit, taksit ja pysäköintilaitokset ovat esimerkkejä toimialoista, joille Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden vaikeutuminen aiheuttaa harmia ja suoranaisia tulonmenetyksiä. Lue koko juttu Ydinkeskustaan haettava tasapaino liikenteelle ja kävelyalueille

Länsisataman saavutettavuus toimii hyvin kävelijöille, pyöräilijöille sekä julkiselle liikenteelle, mutta autoliikenteen pääsy satamaan ja sieltä poistuminen on erityisesti ruuhka-aikoina heikkoa, toteaa Sataman tekninen johtaja Pekka Hellström. Lue koko juttu Tunneli tuo vain osaratkaisun Länsisataman ruuhkiin

Hallitusohjelman mukaan kaavoitus-, rakennus- ja ympäristölupaprosesseja koskevia valituskäytäntöjä ollaan uudistamassa siten, että samasta asiasta voisi valittaa hallinto-oikeuteen vain kerran. Lue toimitusjohtaja Pia Pakarisen pääkirjoitus Kauppakamarin maankäyttö- ja liikennetavoitteet näkyvät hallitusohjelmassa.

Infografiikassa esitetään miten pandemia on alentanut Helsingin ydinkeskustan elävyyttä. Tähän mennessä tutkituista kaupungeista Helsingin ydinkeskustan elävyyden aleneminen on ollut voimakkainta.

Henkilökuvassa Anni Sinnemäki peräänkuuluttaa, että kasvu ja luontoarvot sekä kestävä kehitys on mahdollista yhdistää Helsingissä. Sinnemäki on huolissaan myös työperäisen maahanmuuton sujuvasta jatkosta. Lue koko juttu Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki: Kasvu ja luontoarvot mahtuvat samaan kaupunkiin

Juristimme ja asiantuntijamme neuvontapalveluista tuovat esiin mm. ajankohtaisia lakimuutoksia sekä neuvovat myös kansainvälisissä asioissa. Lue lisää neuvontapalveluiden artikkeleita ja muita tekstejä.

Lehden kolumneissa käsitellään Espoon uutta yleiskaavaa kestävän ja viihtyisän kasvun kulmasta sekä sähkö- ja vetyautojen tulevaisuutta sekä kysytään miksi Suomessa ei sitten vielä ole vetyautoja? Lue kolumnit Espoon uudessa yleiskaavatyössä luodaan edellytykset kaupungin kestävälle ja viihtyisälle kasvulle ja Sähköistetään mitä pystytään – vety hoitaa loput

Kauppakamarilehti
Helsingin seudun kauppakamari

Kaikki Kauppakamarilehdet.

KauppakamariTiedon vastauspankki

KauppakamariTiedon vastauspankista löydät vastauksia yleisesti kiinnostavia aiheita koskeviin kysymyksiin. Mikäli yritys on Helsingin seudun kauppakamarin jäsen asiantuntijamme vastaavat henkilökohtaisesti jäsenyrityksistä lähetettyihin kysymyksiin.

Lue KauppakamariTiedon vastauspankki: Kysy, me vastaamme tutustu myös neuvontaamme .

Lue myös

Luonnos kansalliseksi liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmaksi

1. Yleistä Jakeluinfraohjelma on laadittu pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman sekä EU:n jakeluinfra-asetuksen tavoitteisiin vastaamiseksi....

Lausunto: Viikinrannan–Lahdenväylän osayleiskaavaluonnos

Viikinrannan-Lahdenväylän osayleiskaavaluonnos Viikinrannan-Lahdenväylän alueen kaavoitustarpeen taustalla on Helsingin viimeisin kokonaisyleiskaava Yleiskaava 2016, jonka korkein hallinto-oikeus...

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...