Artikkelikuva

Vantaa tarvitsee ratikan, sen ovat Espoon Länsimetro ja Tampereen ratikka osoittaneet

Tulevana vuonna Vantaalla päätetään poikkeuksellisen kauaskantoisesta asiasta, Vantaan ratikasta. Luonnollisesti asia herättää myös paljon tunteita, mutta hyvän päätöksen tekemiseksi tarvitaan faktoja.

Espoossa Länsimetron jatke ja Tampereella ratikan ensimmäinen vaihe toimivat meille kannustavina esimerkkeinä.

Jo nyt molemmissa – suurin piirtein Vantaan kokoisissa kaupungeissa – on nähtävissä päätösten positiivisia vaikutuksia. Ihmiset siirtyvät pääosin tyytyväisiksi raideliikenteen käyttäjiksi ja linjojen varrelle rakennetaan tiiviimpää, monipuolisempaa kaupunkia runsaampine palveluineen. Näin väljyydelle ja luonnolle jää tilaa muualla.

Paikallista raideverkkoa kannattaa ajatella kuin ihmisen verisuonistoa. Yltääkö se riittävän laajalle ja ylläpitääkö se paikallista elinvoimaa?

Vantaa toki on junayhteyksiensä myötä osa Helsingin seudun laajenevaa raideverkkoa, mutta tulevaisuudessa raiteita pitkin voi päästä liikkumaan vielä sujuvammin ja laajemmin.

Pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteen raideinvestoinneista Länsimetron jatkeen lisäksi on valmistumassa Raidejokeri, ja uusia linjoja on jo suunnitelmissa useita. Tuntuisi erikoiselta jättäytyä pois näistä yhteyksistä. Karttaa katsomalla ymmärtää, että poikittaisliikenne Länsi-Vantaalle vaatii kehittämistä, ja Vantaan ratikan ensimmäinen vaihe on päänavaus.

Raideliikenteen rakentaminen ei ole halpaa. Mutta se on mitä suuremmassa määrin investointi tulevaisuuteen.

Investoinnin luonteeseen kuuluu se, että kustannukset tulevat etupainotteisesti ja tuotot pääosin myöhemmin. Näin tapahtuu myös Vantaan ratikan osalta.

Nämä laskelmat vantaalaiset päättäjät tarvitsevat ja tulevat saamaan päätöksentekonsa tueksi. Vantaan kaupungin talouden lisäksi on tärkeää tarkastella asiaa vantaalaisten näkökulmasta.

Liikkumismuodoista etenkin yksityisautoilu on kallista jatkossakin ja hyvälaatuisen joukkoliikenteen suosio tulee kasvamaan.

Ratikka ei myöskään estä ketään halutessaan autoilemasta kuten tähänkin asti, mutta niin se menee kaikkialla, että raiteet vievät matkustajia.

Ympäristönäkökulmasta raideliikenne on puhtaasti erinomainen ratkaisu. Kun ratikka alkaa Vantaalla kulkea, sen käyttämä energia on päästötöntä ja energiatehokkuus huippuluokkaa.

Toivon Vantaan päättäjiltä ensi vuonna tulevaisuuteen satsaamista tässä koko seudulle tärkeässä asiassa. Näin iso asia herättää tunteita puolesta ja vastaan. Päättäjien velvollisuus on nähdä asian iso kuva ja toimia sen mukaisesti.


Vieraskynä on julkaistu Vantaan Sanomissa 21.12.2022

Lue myös

Vantaan ratikka tuo palveluihin ison kasvusysäyksen – Alueelta juttu Kauppakamarilehti 3/2023

Vantaan pikaraitiotie otti toukokuussa ison askeleen eteenpäin, kun kaupunginvaltuusto vahvisti Mellunmäestä...

Business Vantaa auttaa yrityksiä tiedon ja palvelujen löytämisessä

Tavoitteena on menestyvä Vantaa, jossa yritykset kukoistavat ja kehittyvät. – Helsingin seudun kauppakamarin Vantaan alueyksikön...

Vantaan elinkeinopäivässä pureuduttiin kaupunkien kasvavaan rooliin

Suomi palailee pandemian jälkeiseen arkeen, joka on kuitenkin kovasti erilainen kuin ennen korona-aaltoa. Siihen saatiin...