Artikkelikuva

Helsingin keskusta vetovoimasimulaattorissa

Korona on vaikuttanut erityisesti Helsingin keskustan alueen yrityksiin ja toimijoihin monella tapaa. Julkinen liikenne on vähentynyt kolmanneksella etätöiden lisäännyttyä, turistit ovat kadonneet katukuvasta, Aleksin kävelyliikenne on vähentynyt jne. Taloudellisen toimeliaisuuden keskus on näin täysin uudenlaisessa tilanteessa. Haluttu ja vilkas sijainti on yhtäkkiä käynyt haasteelliseksi toimintaympäristöksi.

Paljon on aiemmin käyty keskustelua keskustan kehittämistarpeista ja erityisesti liikennejärjestelyistä, kävelykaduista, raideliikenteen kehittämisestä ja keskustatunnelistakin. Keskustelu on ajoittain ollut vastakkainasettelua eri näkökantojen välillä. 

Nyt koronan aiheuttamien muutosten kautta elämme ikään kuin simulaatiota tilanteesta, jossa keskusta-alue ei olekaan yhtä vetovoimainen ja houkuttele ihmisiä töihin, viihtymään ja shoppailemaan samalla tavoin kuin on aiemmin totuttu. On siis hyvä pohtia asiaa tulevaisuuden – koronan jälkeisen ajan kannalta. 

HOK-Elannon toimitusjohtaja
Veli-Matti Liimatainen

Keskustan elinvoima perustuu monipuoliseen ja sekoittuneeseen kaupunkirakenteeseen. Kaupunki on suunniteltava siten, että se antaa jotain kaikille, niin asukkaille, turisteille, lapsiperheille, vanhuksille, kulttuurinnälkäisille, ostoskävijöille, yrityksille ja niiden työntekijöille. Sekoittuneen kaupunkirakenteen pitäisi olla elävä myös kaikkina kellonaikoina, vuodenaikoina ja viikonpäivinä. 

Keskustan elinvoiman kannalta erityisen tärkeää on saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla. Kaupan ja erityisesti päivittäistavarakaupan näkökulmasta tärkein asiakas on autoileva asiakas, jonka keskiostos on moninkertainen muilla kulkumuodoilla liikkuvaan nähden. Keskustassa asuvan väestön oma ostovoima ei riitä ylläpitämään alueen nykyisiä palveluita. 

Tulevaisuudessa Helsingin keskusta kohtaa aivan uuden tyyppisen tilanteen, kun keskustan ulkokehälle rakennettujen uusien alueiden vetovoima haastaa ydinkeskustan. Esimerkiksi Kalasatama, Tripla, Leppävaara ja Tapiola vievät jatkossa yhä isomman siivun kuluttajien kukkarosta, koska ne ovat keskustaa helpommin saavutettavissa. 

Nyt meillä kaikilla on korona päällimmäisenä asiana hoidettavana, mutta on hyvä myös huolehtia Helsingin keskustan vetovoiman palauttamisesta ja säilyttämistä myös koronan jälkeisessä maailmassa. 

KAUPPAKAMARI nyt -lehti

Juttu on julkaistu 8.12.2020 ilmestyneessä KAUPPAKAMARI nyt lehdessä.
Lue lehden digiversio KAUPPAKAMARI nyt, joulukuu

Lue myös

Helsingin kaupunki haluaa kehittää keskustan vetovoimaa ja parantaa keskustassa toimivien yritysten toimintaedellytyksiä

Helsingin kaupungille vireä ja vetovoimainen keskusta on erittäin tärkeä. Helsingin uudessa...

Helsingin keskustan näivettyminen on pysäytettävä

Vuonna 2020 Aleksanterinkadun alueella vähittäiskaupan liikevaihto laski 10 %, mikä on enemmän kuin Helsingin seudulla ja koko...

Helsingin keskustasta asiointiselvitys: Keskusta-alue tarvitsee kaikkia liikennemuotoja

Suurin osa Helsingin keskustaan suuntautuvista asiointimatkoista tehdään joukkoliikenteellä (73-74 %). Joukkoliikenne tuo keskustan kokonaisliikevaihdosta 60-71...