Artikkelikuva

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta.

Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Elinvoimaisen Helsingin keskustan tulee olla saavutettavissa niin julkisilla kulkuvälineillä kuin yksityisautoilla.

Kävelykeskustan laajentamisessa on ihmisten liikkuvuuden ja viihtyisyyden edistämisen lisäksi pidettävä huolta siitä, että monipuoliset palvelut ja elinkeinorakenne voivat säilyä ja kehittyä myös ydinkeskustassa.

– Olennaista on kehittää Helsingin keskustaa kokonaisuutena, eikä yksittäisten hankkeiden kautta, jolloin kokonaisvaikutuksia esimerkiksi yritystoimintaan, kiinteistöjen kehittämiseen ja palveluiden tuottamiseen on vaikea tunnistaa. Sen vuoksi kaikista keskustaan vaikuttavista liikennejärjestelyistä tulisi tehdä kokonaisarvio, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Parhaillaan on suunnittelussa ja toteutuksessa yksittäisiä isoja liikennehankkeita, kuten kaupunkibulevardit, jotka toteutuessaan rajoittavat keskustan saavutettavuutta kumipyörillä.

Samoin Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi vaikeuttaa muun muassa kauppojen ja tavaratalojen jakelu- ja asiointiliikennettä sekä pysäköintihallien saavutettavuutta.

Kävelykeskustan laajentamisen edellytys on maanalainen kokoojakatu, jonne osa liikenteestä voitaisiin ohjata. Kokoojakatu on kallis investointi eikä se välttämättä ratkaise esimerkiksi Jätkäsaaren liikenneongelmia tai takaa tavaratoimitusten sujuvuutta.

Mikäli maanalaista kokoojakatua ei päätetä toteuttaa, kävelykeskustaa ei tule laajentaa, Lahtinen toteaa.

Keskustan elinvoimaisuuden kehittäminen onnistuu parhaiten tiiviissä yhteistyössä kaupungin, elinkeinoelämän ja muiden toimijoiden kanssa. Kävelykeskustan kehittämisessä ei pidä unohtaa jo olemassa olevia mahdollisuuksia, kuten Ruoholahdesta alkavan huoltotunnelin hyödyntämistä tai esimerkiksi Keskuskadun ympärivuotisen käytön parantamista sääsuojilla. Keskustan elävyyttä ja houkuttelevuutta tukisi myös erilaisiin luvituksiin ja lisärakennusmahdollisuuksiin liittyvien käytäntöjen joustavoittaminen.


Lue myös:

Autoilun rajoittaminen näivettäisi Helsingin keskustan

Autoilun rajoittaminen näivettäisi Helsingin keskustan

Hyvä saavutettavuus turvaa Helsingin keskustan elinvoiman

https://kauppakamarilehti.fi/index.php/yritykset/hyva-saavutettavuus-turvaa-helsingin-keskustan-elinvoiman/

Elävä Helsingin keskusta on Suomen käyntikortti matkailijoille

https://kauppakamarilehti.fi/index.php/vaikuttaminen/elava-keskusta-on-suomen-kayntikortti-matkailijoille/

Lue myös

Huoltotunnelin uudistaminen parantaisi Helsingin keskustan saavutettavuutta

Näin selvitys tehtiin Liikenteellisen selvityksen Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy. Selvityksessä verrattiin kahta...

Lausunto: Helsingin ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos

YLJS:n vaikutuksia on arvioitu olennaisella tavalla puutteellisesti, mikä tekee arvioinneista harhaanjohtavia. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia...

Mitä ydinkeskustan elinvoima tarkoittaa poliitikoille ja päättäjille?

Helsingin keskustan elinvoiman parantaminen on varmasti kaikkien alueen vaikutuspiirissä toimivien tavoite. Yritysten näkökulmasta yksi keskeinen...